به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عبدی روز یکشنبه در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سواد آموزی استان اصفهان، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت اندیشه های حضرت امام (ره) در حوزه تربیت در دنیا از جایگاه والایی برخوردار است.
وی ادامه داد: بهطور معمول در دنیا کشورها را با نظام تعلیم و تربیت رسمی شناسایی نمی کنند چرا که این نوعی وظیفه حاکمیتی محسوب می شود و باید انجام دهد و قدرت علمی کشور را از نظام آموزش های غیر رسمی می شناسند که نهضت سواد آموزی یکی از آنهاست.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اظهار داشت: نهضت سواد آموزی، کشور را به سمت آموزش تابعی هدایت می کند و این نوع آموزش بهعنوان یکی از روش های آموزش غیر رسمی در دنیا شناخته می شود که یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: آموزش رسمی به معنای این است که مطالب و آموزشهایی که در نقاط مختلف کشور از جمله تهران، سیستان و بلوچستان و تبریز به سوادآموزان ارائه می شود هیچ تفاوتی ندارد.
به گفته وی، اما آموزش های تابعی که در زمان حاضر توسط نهضت ارائه می شود به سرعت به سمت آموزش تابعی در حال حرکت است و کتابی که در زندان تدریس می شود با کتابی که برای بانوان و زنان عشایر تدریس می شود متفاوت است.
عبدی اضافه کرد: درس و آموزش هر کسی باید مسائل زندگی اش به هم نزدیک شود تا امر آموزش دائمی تر و ماندگارتر شود که این اقدام نیاز به تلاش و زحمت بسیار دارد.
وی تصریح کرد: هفت سال گذشته شورای عالی پشتیبانی سواد در کشور برگزار نشده و بهطور طبیعی نهضت مهجور مانده بود، اما به برکت توجه ویژه دولت سیزدهم این شورا احیا و راه اندازی شد.
عبدی افزود: شورای عالی پشتیبانی سواد با مدیریت معاون اول رییس جمهور دو ماه گذشته برگزار شد و مصوبات کم نظیری از جمله طراحی گام دوم نهضت سواد آموزی را بدنبال داشت. برای گام دوم باید جریان سواد آموزی و نهضت علم آموزی را در کشور داشته باشیم و باید سوادهای جدید هم تعریف شود و نهضت مردمی تر شود و از جریان صرف دولتی خارج شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: انعطاف در مکان، زمان و آموزش دهنده و حتی محتوا از نقاط قوت نهضت سواد آموزی است و امکان برقراری کلاسهای آموزشی نهضت سواد آموزی در خانه ها، تکایا و مساجد وجود دارد.
وی بیان کرد: آمار بی سوادی در کشور سالهای سال بود که بهصورت خود اظهاری و غیر اعلامی بود اما در زمان حاضر چهار میلیون رکورد بی سواد و کم سواد را با آدرس در اختیار داریم و میدانیم افراد بی سواد در کدام محل و منطقه حضور دارند.
عبدی ادامه داد: در این زمینه نیازمند حمایت از طرف استانداری، آموزش و پرورش و جریان های مردمی داریم تا آموزش دهنده ها بتوانند با استفاده از این آدرس ها به منازل مراجعه کنند تا بتوانیم آمار با سوادی را در کشور اصلاح کنیم.
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته بهدلیل خوداظهاری موارد بسیاری وجود دارد که برخی افراد که بی سوادند بنا به دلایلی خود را با سواد معرفی می کنند و افرادی هم که با سوادند اما اعلام کردند که بی سواد معرفی می کنند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: طرح پالایش محور در کشور راه اندازی شده که تعدادی از آموزش دهندهها که نتوانستند کلاس دایر کنند در این طرح ورود پیدا خواهند کرد و آمار دقیق را بدست آوریم.
وی خاطرنشان کرد: مجموع ۱۰۷ هزار نفر اعلامی در زمان حاضر در استان اصفهان بی سواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند اما بر اساس آمارهای رسمی این تعداد کمتر است.
عبدی با بیان اینکه تعدادی از افراد سواد قرآنی دارند اما در زمان حاضر بهعنوان افراد با سواد محسوب نمی شوند گفت:با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی بدنبال این هستیم که برای سواد قرآنی هم مدرک ارائه کنیم تا باری از بی سوادی را در کشور کاهش دهیم.
وی افزود: ظرفیتهای خوبی در زمینه آموزشهای رسمی در آموزش و پرورش وجود دارد که در مواقعی که امکان حضور بعضی از افراد وجود ندارد آموزش از راه دور ارائه شود و امکان و ظرفیت اینکه افراد دروس را مطالعه کنند و آزمون جامع دهند و تعیین پایه کنند وجود دارد اما این ظرفیت ها بهطور کامل برای مردم معرفی نشده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که استان اصفهان شتاب بخشی مناسبی را در زمینه پایان رساندن بی سوادی پایه انجام دهد و انتظار داریم که اطلس بی سوادی استان طراحی شود و سند پایان بی سوادی در استان اصفهان در سه سال آینده طراحی شود.
وی بیان کرد: موافقتهای لازم را در این زمینه از معاون اول رییس جمهوری گرفته شده و هزینه هایی که برای تهیه این اسناد وجود دارد از محل اعتبار سفرهای رییس جمهوری تامین شود.
به گزارش ایرنا، یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سواد آموزی استان اصفهان با حضور معاون وزیر و رییس سازمان سواد آموزی آموزش و پرورش، استاندار اصفهان و سایر اعضا برگزار شد.
بررسی امور اجرایی و آموزشی، برنامه ها، رویکرد ها و سیاست های حوزه سواد آموزی، نحوه احتساب سوابق تحصیلی دانش آموزان متوسطه ویژه آرمون سراسری از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود و در پایان این جلسه نیز مصوباتی اخذ شد و به تأیید اعضا رسید.