بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ کیلومتر از محورهای پرتصادف این استان حد فاصل شهرستان شیروان تا شهرستان مانه و سملقان برای سفرهای نوروزی آشکارسازی شد.

حامد معروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هشت هزار کیلومتر از مسیرهای پرتصادف کشور شناسایی شده که ۱۰۰ کیلومتر آن در خراسان شمالی آشکارسازی شده است.

وی افزود: ۱۰۷ نقطه در سطح جاده های این استان نقاط پرحادثه شناخته می شود که ۱۶ نقطه جدید نیز در مطالعات اخیر به این نقاط افزوده شد.

سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: برای رفع مشکلات نقاط پرحادثه این استان تاکنون برای ۶ نقطه جدید اعتبار جذب شده است و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: بر اساس آمار؛ ۷۷ درصد مسافران ورودی به این استان تنها یک روز ماندگاری دارند و ۱۲ درصد وسایل نقلیه ورودی به استان بین یک تا سه روز، ۱۷ درصد بیش از سه روز و چهار درصد بیشتر از هفت روز در این خطه ماندگار بوده اند.

معروف تصریح کرد: تردد های ایام نوروز ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشت و نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز که با شیوع ویروس کرونا مواجه بوده ایم ۲۳۸ درصد افزایش تردد داشته ایم.

سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود که امسال میزان تردد وسایل نقلیه نورورز ۱۴۰۲ نسبت به امسال بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی گفت: بیشترین حجم ورود مسافران درون استانی را در ۲۸ اسفند ماه و ۱۴ و ۱۵ فرودین ماه و بیشترین حجم سفر برون استانی را نیز از سه تا پنج و ۱۱ تا ۱۵ فرودین سال آینده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۵۱ دستگاه تردد شمار در سطح جاده های این استان نصب شده است گفت: همچنین ۲۵ دوربین و ۴۰ دوربین ثبت تخلف نیز در سطح جاده های این استان وجود دارد و ۲۳ دوربین نیز سیار است.

معروف افزود: اینک ۱۵ مجتمع خدماتی رفاهی در حال بهره برداری است و ۶ مجتمع در دست ساخت و هشت مجتمع نیز در مرحله دریافت استعلام ها قرار دارد.

۱۲ راهدار خانه در استان وجود دارد که ۲۲۰ راهدار در ایام نوروز به مسافران خدمات ارایه خواهند داد.

طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱.۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳.۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان هم ۶۳۷ کیلومتر است که ۱.۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.