تهران– ایرنا– دولت بایدن بر سر تروریستی نامیدن گروه شبه نظامی خصوصی «واگنر» (Wagner group) وابسته به روسیه با کنگره این کشور در تقابل قرار گرفته و اکنون این مخالفت به یکی دیگر از منازعات در سیاست‌های داخلی آمریکا بدل شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای خبری آمریکایی (هیل) با پرداختن به این مطلب نوشت: کنگره آمریکا خواستار آن است تا گروه واگنر (شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه) را یک سازمان تروریستی لحاظ کند اما دولت بایدن و وزارت خارجه آمریکا با این موضوع مخالف است.

تارنمای این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: کنگره آمریکا این امر را یک اختلاف و تنش طولانی مدت با کاخ سفید می داند و از دولت بایدن انتقاد می کند که در مسائل مربوط به اوکراین کندتر و عقب تر از تصمیمات کنگره عمل و اقدام کرده است.

«جین شاهین» (Jeanne Shaheen) سناتور دموکرات از ایالت نیوهمپشایر در سنای آمریکا در این خصوص به هیل گفت: ما در مورد حمایت از اوکراین و درباره این جنگ، بارها و بارها شاهد بوده ایم که کنگره از کاخ سفید پیشی گرفته است، از سال ۲۰۱۴ و نخستین تجاوز روسیه به اوکراین، کنگره از دادن تسلیحات مرگبار به اوکراین حمایت کرد و کاخ سفید از آن ابا داشت، درهرحال امیدوارم که دولت بایدن و وزارت خارجه آمریکا دراین راه (تروریستی نامیدن واگنر) با کنگره همراه شوند.

این گزارش می افزاید: شاهین به همراه ۶ سناتور دموکرات و جمهوریخواه حامی قانون «مسئول شناختن مزدوران روسی» موسوم به «هارم» (HARM Act ) است که به موجب آن وزارت امور خارجه آمریکا را وادار می کند تا شرکت خصوصی نظامی روسی واگنر را یک «سازمان تروریستی خارجی» (FTO) لحاظ کند.

بنابراین گزارش، یکی از مشاوران کنگره که به علت حساسیت موضوع خواست تا نامش فاش نشود به هیل گفت، مخالفت دولت بایدن با خواسته اعضای کنگره از این جهت است که آنها نگران هستند به تلاش های واشنگتن برای متقاعد ساختن کشورهای آفریقایی درجهت انصراف و پایان دادن همکاری با این گروه خصوصی نظامی روسی، لطمه وارد شود.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: گروه شبه نظامی واگنر هم اکنون با بسیاری از کشورهای آفریقایی همچون سودان، لیبی، جمهوری آفریقای جنوبی، موزامبیک، مالی، بورکینافاسو، کامرون و چاد که از ارتش هایی ضعیف برخودارند، همکاری دارد.

معذورات بین المللی

این مشاور کنگره درباره علت نگرانی دولت بایدن در مخالفت با تروریستی نامیدن گروه واگنر به هیل گفت: وزارت امورخارجه آمریکا نگران است که چنانچه به یکباره واگنر را بعنوان یک سازمان تروریستی بشناسد، دولت های این کشورهای آفریقایی که در ارتباط با این شرکت هستند، به ناگاه از داشتن ارتباط با آمریکا محروم شده و از سفر (مقامات) آنان به آمریکا جلوگیری و دارایی های آنان مسدود شود، وزارت خارجه آمریکا مخالف برخورد با واگنر در زمین اوکراین نیست، اما در ارتباط با آفریقا مخالف این موضوع است.

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند؛ مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است؛ این گروه از ژوئن ۲۰۱۷ در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.