تهران- ایرنا- با تداوم جنگ میان در اوکراین و ارسال مهمات از سوی اروپا به کی‌یف، بحث در پارلمان اروپا بر سر جبران کمبود تسلیحاتی و چگونگی پرکردن این شکاف بالاگرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه «پولیتیکو»، بحث بر سر دسترسی به نیم میلیارد یورو در خط تولید تسلیحاتی به ایجاد دودستگی در پارلمان اروپا منجر شده است.

گفته می شود با تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین و ارسال مهمات به کی‌یف، فشار زیادی بر ذخایر تسلیحاتی اروپا وارد آمده و همین امر دودستگی در بروکسل بر سر بهترین روش برای تولید مجدد اسلحه را افزایش داده است. آخرین مورد اختلاف در این نهاد اروپایی بر سر یک صندوق تدارکاتی شامل نیم میلیارد یورو رخ داده که قصد دارد تولید اسلحه را در اروپا افزایش دهد.

گفته می شود کمیته های مهم پارلمان اروپا شامل کمیته‌های صنعت، بازار داخلی و کمیته فرعی امنیت و دفاع بر سر این صندوق با هم درگیر شده‌اند.

در این میان یک گروه به رهبری فرانسه در پارلمان در حال رقابت برای حفظ خرید تسلیحات در میان مرزهای اروپا هستند؛ موضوعی که مخالفان آن را به عنوان قدرت گرفتن فرانسه مورد تمسخر قرار داده اند. مخالفان می گویند در صورتیکه این امر با منافع امنیتی و دفاعی اتحادیه و کشورهای عضو در تضاد نباشد، شرکت‌های غیر اتحادیه اروپا هم می توانند برای خرید اسلحه در نظر گرفته شوند.

فراکسیونی در کمیته‌های مربوطه متشکل از نمایندگان لهستان، استونی، پرتغال، آلمان و لوکزامبورگ موافق حضور کشورهای ثالث هستند. آنها می‌خواهند گزینه استفاده از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند کره جنوبی یا آمریکا برای پر کردن هر گونه شکاف در تولید تسلیحات وجود داشته باشد. نمایندگان این کشورها با توجه به نبردهای زمینی در خاک اوکراین، نگران ظرفیت اتحادیه اروپا برای افزایش تولید مهمات و اسلحه هستند.

اما نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا که در گروه «تجدید اروپا (Renew Europe)» تسلط دارند، به دنبال تبدیل این صندوق به یک صندوق اروپایی هستند.

این گروه معتقد است از آنجاکه سرمایه گذاری در صندوق مزبور توسط مالیات‌دهندگان اروپایی تامین می‌شود، باید در درجه اول و تا حد امکان به نفع صنعت اروپا باشد. شایان ذکر است که صنعت دفاعی فرانسه بیش از ۲۵ درصد از توان نظامی اروپا را در اختیار دارد. بسیاری از کشورهای دیگر، از ایتالیا گرفته تا سوئد نیز دارای صنایع دفاعی قوی هستند.

در این میان یک موضوع وجود دارد که تمامی طرف ها بر سر آن توافق دارند و آن سرمایه گذاری بیش از میزان اولیه ۵۰۰ میلیون یورو است. براساس پیش‌نویس پیشنهادی پارلمان اروپا توسط کمیته‌های بازار داخلی و دفاع مبلغ پیشنهادی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو است. به گفته بسیاری از روسای کمیته های پارلمان، حتی این مبلغ هم برای جبران کمبود تسلیحاتی اروپا ناچیز است.

اما اینکه در نهایت کدام گروه در پارلمان اروپا بر سر موضوع اصلی مورد اختلاف که همان تولید اسلحه در اتحادیه اروپا و یا خارج از مرزهای این بلوک است به موفقیت برسد، مشخص نیست و رای پارلمان اروپا در ماه ژوئن (خرداد) این موضوع را مشخص خواهد کرد.