به گزارش ایرنا، این روزها قزوین هم مانند شهرهای بزرگ کشور با معضل ترافیک مواجه است، ترافیکی که با توجه به زیرساخت های نامناسب، قدمت تاریخی و معابر باریک خیابان های مرکزی هر روز بر شدتش افزوده می شود.
از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا در برخی روزهای سال موجب شده تا گمانه زنی هایی در خصوص اجرای طرح های ترافیکی در شهر قزوین مطرح شود، تا حدی که استاندار قزوین ماه گذشته از اجرای "طرح زوج و فرد" در قزوین در صورت تداوم آلودگی هوا و افزایش ترافیک خبر داده بود.
به همین منظور خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین با توجه به اهمیت موضوع و دغدغه های شهروندان به خصوص صاحبان مشاغل فعال در هسته مرکزی شهر میزگردی را با حضور وهاب میزانی مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین ، اسماعیل عرشیان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین و سرهنگ مهرداد حسن پور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قزوین برای بررسی اجرای احتمالی طرح مذکور، اما و اگرها و بایدها و نبایدهای آن برگزار کرد که به شرح ذیل می باشد:
طرح محدودیت زوج و فرد الزاما یک طرح کامل نیست
وهاب میزانی مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین در این میزگرد گفت: اگر مروری به وضعیت و ساختار شهر قزوین به ویژه در هسته مرکزی آن داشته باشیم می بینیم که از زمان ورود نخستین خودرو به شهر تاکنون بسیاری از معابر موجود در همان وضعیت باقی مانده و توسعه پیدا نکرده اند.
وی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که در استفاده از خودرو در جامعه رواج یافته و اکثر خانواده ها دارای خودرو و گاها چند خودرو هستند، متاسفانه معابر قزوین پاسخگوی این حجم تردد نیست چرا که خیابان های قدیمی شهر صرفا برای تردد عابرین پیاده و درشکه در گذشته احداث شده است.
میزانی اضافه کرد: به همین منظور این موضوع موجب ایجاد تضاد و تناقض در شهر شده و از سویی کمتر کسی حاضر است برای کاهش حجم ترافیک از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کند و صرفا اغلب افراد انتظار دارند سایرین از حمل و نقل عمومی و دوچرخه استفاده کنند تا آنها با خیال راحت با خودروی تک سرنشین در سطح شهر تردد کنند بنابراین در این حوزه باید شاهد فرهنگ سازی باشیم.
مدیرکل فنی،امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین افزود: امروز با معضلی چند بعدی و چند دستگاهی روبرو هستیم و لازم است همه در کنار هم کمک کنیم تا موضوع ترافیک به شکل احسن مدیریت شود، البته طرح های زیادی از قبیل توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه پیاده رو ها و کاهش تردد خودرو های تک سرنشین برای کنترل ترافیک شهر مطرح است که طرح زوج و فرد جزو یکی از آنهاست.
وی اظهار کرد: طرح زوج و فرد الزاما یک طرح کامل نیست و بدون شک ما در اجرای آن با اعمال یک سری محدودیت برای افرادی که به صورت مستمر با خودرو کار می کنند یا در هسته اصلی شهر و محدوده طرح فعالیت دارند روبرو خواهیم شد که می تواند نگرانی این افراد را در پی داشته باشد.
میزانی با بیان اینکه این طرح عملا نمی تواند به عنوان یک نسخه مطلوب در نظر گرفته شود گفت: موضوع ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای ترددها در قالب طرح زوج و فرد فعلا در دستور کار ما نبوده و سعی کردیم با یک سری اقدامات موقت از جمله توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی کمک کنیم تا بار ترافیکی هسته مرکزی شهر کاهش یابد تا الزاما مجبور نشویم روی طرح زوج و فرد فکر کنیم.
مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین تصریح کرد: با این حال پیش بینی ها و مطالعاتی را در خصوص نتایج اجرای این طرح در استان های همجوار داشته ایم و مزایا و معایب آن را واکاوی کرده ایم تا اگر اجرای سیاست های ترافیکی موثر واقع نشد به سراغ اجرای این طرح برویم.
وی با بیان امسال در مقاطعی قزوین آلوده ترین شهر کشور شد،اظهار کرد: تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا بر این بود که با اقداماتی همچون کاهش مازوت سوزی،تغییر در ساعات کار ادارات و تعطیلی مدارس به کاهش آلودگی هوا کمک کند و در شرایط اضطرار طرح یاد شده اجرایی شود بنابراین اگر به شرایط اضطراری و بحرانی برسیم احتمال دارد طرح زوج و فرد در قزوین را برای یک مقطع کوتاه عملیاتی کنیم.
میزانی اذعان کرد: با توجه به اینکه قزوین جزو شهرهای فاقد رینگ کامل کمربندی در کشور است مردم مجبور هستند برای انجام کارهای روزمره و تردد در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب از هسته اصلی شهر تردد کنند به همین منظور باید با ارائه تسهیلات و معرفی جایگزین ها به مردم و تکمیل کمربندی ها حجم بار ترافیکی شهر را کاهش دهیم.
مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین با بیان اینکه قزوین جزو سه استان برتر کشور در زمینه حمل و نقل عمومی است،گفت: با مقایسه ای که بین کلان شهر ها و استان هم جوار داشتیم به این نتیجه رسیدیم که شهر قزوین با ۲۲۰ اتوبوس با عمر زیر ۱۰ سال بهترین ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد این در حالی است که اکثر ناوگان های حمل و نقل عمومی استان ها یا ورشکسته هستند یا تعداد کمی خودروی فعال و فرسوده دارند.
میزانی اظهار کرد: اما متاسفانه با توجه به همه گیری بیماری کرونا و ایجاد فاصله ها رغبت مردم برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده و لازم است جهت افزایش استفاده مردم شهر قزوین در حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی و اقدامات موثری صورت بگیرد.
مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین عدم تمایل مردم به استفاده از اتوبوس را به دلیل نبود خط ویژه و بی آر تی و معطلی در استفاده از حمل و نقل عمومی دانست.
هرگونه طرح ترافیکی از جمله زوج و فرد باید پیوست اجتماعی داشته باشد
اسماعیل عرشیان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز در این میزگرد گفت: اگر به تاریخچه اعمال محدویت در دنیا برگردیم می بینیم که در اواخر سال ۱۹۸۰ اعمال محدودیت و اولویت دهی به حمل و نقل عمومی و یا اعمال ممنوعیت در دسترسی به هسته اصلی شهر ها در دنیا آغاز شد.
وی ادامه داد: با رشد جمعیت و افزایش استفاده از خودرو در سال ۱۳۵۸ اولین بار موضوع کنترل ترافیک در تهران طرح مساله شد و اعمال محدودیت برای خودروهای تک سرنشین جهت مدیریت ترافیک و گاها برای کنترل آلودگی هوا در مراکز استان ها و کلانتشهر ها در دستور کار مدیران و متولیان حوزه حمل و نقل قرار گرفت.
عرشیان افزود: در حال حاضر کلان شهرهایی چون تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرج و تبریز با اجرای طرح های ترافیکی از قبیل "طرح زوج و فرد"، طرح آلودگی و ... برای کاهش حجم ترافیک تلاش می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ها ۲ نوع مدیریت ترافیک در شهر ها مطرح است، یا باید محدودیت ایجاد شود یا ممنوعیت در طرح "زوج و فرد" با ممنوعیت روبرو هستیم که برای خودروهای دارای پلاک فرد در روزهای زوج و برعکس ممنوعیت ایجاد می شود اما در طرح های ترافیکی مثل آلودگی هوا تنها در ساعات پیک برای خودروها محدودیت ایجاد می شود تا افراد به هسته اصلی شهر دسترسی نداشته باشند.
عرشیان افزود: در حوزه محدودیت بیشترین الگویی که تعریف شده الگوی تعرفه گذاری با تعریف هزینه ای مشخص است تا شهروندان را تشویق کنند در ساعت غیر پیک به هسته اصلی شهر تردد کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: در طرح جامع طرح ترافیک شهر قزوین سیاست گذاری و الگوی اصلی بر مبنای عدم تمرکز مشاغل پر استقبال و دسترسی خودروهای شخصی به هسته مرکزی شهر تعریف شده و مبنای ما توسعه و افزایش حمل و نقل عمومی به صورت انسان محور در هسته مرکزی شهر است.
وی اظهار کرد: واقعیت امر این است که با یک و نیم میلیون تردد در طول روز با توجه به ظرفیت معابر در هسته مرکزی شهر، عملا خیابان های مرکزی قزوین جوابگوی این همه حجم سفر نیست و این همه بارگذاری از تحمل و ظرفیت هسته مرکزی شهر خارج است و شاید علت اصلی این موضوع به تمرکز کاربری های جاذب سفر و تک هسته ای بودن شهر قزوین بر می گردد که اکثر کاربری ها مثل پزشکان و سایر کابری ها در هسته مرکزی شهر تمرکز پیدا کرده است، به همین منظور ما با یک الگوی سفر مشخص در طول روز روبرو هستیم که از نواحی مختلف سطح شهر به هسته مرکزی سرازیر شده و در ساعات پایانی نیز خارج می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین تصریح کرد: اجرای محدودیت های ترافیکی باید با در نظر گرفتن پیوست های اقتصادی و اجتماعی صورت بگیرد چرا که اکثر مشاغل و اصناف در هسته مرکزی شهر واقع شده و ممکن است اجرای طرح های ناگهانی موجب بروز نگرانی و لطمه زدن به اقتصاد این افراد شود.
وی گفت: ما در حوزه کنترل ترافیک شهر با بهره مندی از مشاوران ذیصلاح در حال بررسی و شناسایی تجربیات سایر شهرها با در نظر گرفتن وضعیت معابر، مشاغل، مراکز خرید و حتی سیتم باگیری و بار اندازی کالا هستیم تا به صورت کارشناسی و همه جانبه برای اجرای طرح های ترافیکی موقت و دایمی اقدام کنیم.
عرشیان با توجه به اقدامات پیش گیرانه برای کاهش حجم ترافیکی شهر قزوین گفت: احداث مسیر دوچرخه در خیابان فردوسی، بوعلی و عدل، پیاده رو سازی، کف سازی و تعریض پیاده روها، اعمال محدودیت در برخی از معابر در ایام پیک، احداث پارکینگ در لبه محدوده ترافیکی شهر و ساماندهی پارک های حاشیه ای از اقدامات کوتاه مدت و موقت برای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر می باشد که در حال اجرا قرار دارد.
وی اظهار امیدواری کرد با احداث کمربندی های قزوین، انتقال مشاغل مزاحم، میدان تره بار و برخی از اصناف از بار ترافیکی هسته مرکزی شهر کاسته شود.
پلیس راهور قزوین به شرط تامین زیرساخت ها موافق اجرای طرح زوج و فرد است
سرهنگ مهرداد حسن پور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قزوین نیز در این میزگرد گفت: اجرای هر طرح ترافیکی به ویژه برقراری محدودیت تردد خودرویی به شکل پلاک زوج و فرد نیازمند انجام مطالعات و بررسی های جامع و کامل است.
وی اظهار کرد: این طرح تنها در صورت تامین زیرساخت ها و تجهیزات و ابزارهای لازم از جمله دوربین های مخصوص نظارتی و اطلاع رسانی جامع به شهروندان قابلیت اجرا دارد در غیر این صورت اجرای غیرکارشناسی شده آن می تواند حتی مشکل ساز نیز بشود.
این مسوول انتظامی گفت: باید در این طرح معابری که محدودیت پیدا می کنند و دسترسی های جایگزین و اینکه چه خودرویی هایی در چه ساعاتی اجازه تردد دارند، مشخص شود که بدون شک نیازمند یک برنامه ریزی منسجم است.
سرهنگ حسن پور گفت: پلیس راهور قزوین در صورت تامین تجهیزات و زیرساخت ها و اطلاع رسانی مناسب به شهروندان، با اجرای طرح محدودیت ترافیکی تردد خودروها به شکل پلاک زوج و فرد مخالفتی ندارد اما به نظر می رسد مانند تهران و دیگر کلانشهرها نیاز به اجرای دائم چنین طرحی نباشد و باید آنرا در برخی مقاطع از جمله ایام پایانی سال اجرایی کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قزوین اظهار کرد: موفقیت اجرای طرح های ترافیکی از جمله محدودیت تردد خودروها به شکل پلاک زوج و فرد در گرو همکاری شهروندان است در غیر این صورت نمی تواند به نتیجه مطلوب و لازم دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه تمرکز خدمات در هسته مرکزی شهر موجب تردد بالای خودروها در این مناطق شده است،اظهار کرد: باید به عوامل زمینه ساز ترافیک در هسته مرکزی شهر توجه داشته باشیم و برای کاهش ترافیک راهکارهای کارشناسی شده مختلف را عملیاتی کنیم.