تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت که به‌عنوان دهمین وزیر برای پاسخگویی برخط اعضای کابینه در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حضور یافت تا به تماس‌های تلفنی شهروندان پاسخ دهد، اینگونه مورد خطاب شهروندی بنابی قرار گرفت: آقای دکتر! من شما را امین خود می‌دانم، یک امین برای پیگیری مشکلم به من معرفی کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آخرین وزیری که در هفته جاری از طریق سامد (سامانه ارتباطات الکترونیکی مردم با دولت) پای حرف‌ها و درددل‌های شهروندان نشست، «سید رضا فاطمی امین» بود؛ وزیر صمت ساعت ۱۳:۱۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ اسفند در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حضور یافت و به محض ورود به این مجموعه و پس از خداقوت‌گویی به مدیران و کارکنان این مرکز، در جایگاه پاسخگویی به مردم نشست تا علاوه بر شنیدن دغدغه‌ها، نظرات و ایده‌های آنها، به گلایه‌ها و مطالبات‌شان درباره مسائل مرتبط با حوزه مأموریتی خود پاسخ دهد و جالب آنکه آقای وزیر در همان اولین تماس غافلگیر شد؛ چون به گفته خودش انتظار داشت با یک پرسش خودرویی مواجه شود اما سؤال درباره تولید و تسهیلات حوزه تولید بود.

۱. نخستین شهروندی که ارتباط تلفنی با آقای وزیر برقرار کرد، پس از سلام و احوالپرسی با فاطمی امین با گفتن یک خسته نباشید، یک راست رفت سر اصل موضوع: آقای وزیر! من یک کارخانه‌دار هستم و در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارم که در این مدت اشتغال‌زایی هم کردم. زمانی خانه صنعت و معدن وجود داشت که متولی بخش خصوصی بود که نقش کمک کننده‌ای در حل مسائل داشت و مسائل مربوط به دریافت تسهیلات را پیگیری می کردیم اما حالا این مجموعه فعالیتی ندارد.

وزیر که از لهجه شیرین این شهروند به وجد آمده بود، برای شروع حرف‌هایش از او پرسید که اهل کجاست؟ و در پاسخ به مردی که خود را خوزستانی معرفی کرد، با لبخند گفت درست حدس زده بودم چون مردم عزیز خطه خوزستان آنقدر خونگرم هستند که آدم شیفته مرام و محبت‌شان می‌شود.

فاطمی امین در ادامه توضیح داد که خانه صنعت و معدن هنوز وجود دارد اما یک نکته هست و آن‌هم اینکه ما در وزارت صمت در حال تغییر فرایندها هستیم و به همین منظور سازوکاری را در ستاد اقتصادی دولت با عنوان تأمین مالی زنجیره‌ای تصویب کردیم تا کاغذبازی‌ها و رفت و آمدها از حالت سُنّتی خارج و شرایط تسهیل شود که این سازوکار در مرحله استقرار قرار دارد و پیگیر این موضوع هستیم.

توضیحات آقای وزیر درباره بازار خودرو

۲. دومین تماس به موضوع خودرو اختصاص داشت و از آنجا که وزیر به رسم ادب در پاسخگویی به شهروندان آن‌سوی خط پیش‌قدم بود، بلافاصله با برداشتن گوشی گفت سلام آقا بفرمایید؛ در خدمت هستم و هنگامی که صاحب صدای آن‌سوی خط سلام آقای وزیر را علیک گفت و مشخص شد یک شهروند خانم است، با لبخند وزیر و حاضران مواجه شد.

در این تماس، شهروند خانم با متانت و صراحت و بی تعارف خطاب به آقای وزیر گفت: آقای فاطمی! من به وضع خودرو اعتراض داردم. ما یک خودرو با قرض و قوله خریدیم که با فروش آن بعد از مدتی بتوانیم خانه را عوض کنیم که خودروی پژو ۲۰۷ خود را به قیمت ۴۰۰ میلیون فروختیم ولی در عرض یک‌ماه قیمت آن به ۶۰۰ میلیون تومان رسید! حالا نه خودرو می‌توانیم بخریم نه می‌توانیم خانه را عوض کنیم.

وزیر از این خانم سؤال کرد به نظر شما مشکل کجاست؟ که در پاسخ شنید: نمی‌دانم اما فقط می‌توانم بگویم دولت باید نظارت کند. من الآن نه قادر هستم ماشین خوب بخرم و نه خانه را عوض کنیم. ما تَهِ یافت‌آباد زندگی می‌کنیم.

فاطمی امین در پاسخ به این خانم به شفاف‌سازی موضوع پرداخت و گفت که «امسال نسبت به سال گذشته تولید خودرو ۴۰ درصد افزایش یافت که پارسال ۹۶۰ هزار خودرو و امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شده است. از طرفی امسال نسبت به سال گذشته تحویل خورو ۴۲ درصد افزایش داشته است». وزیر صمت با طرح این پرسش که چرا در چنین شرایطی برای مردم مشکل ایجاد شده؟ در تبیین علل مسأله توضیح داد «زیرا در بازار خودرو عرضه و تقاضا نامتوازان است؛ از سال ۹۷ تا سال گذشته کمتر از یک میلیون خودرو در سال تولید شده، درحالی‌که نیاز خودرو در کشور حدود یک و نیم میلیون خودروست و خودرو در کشور به مدت پنج سال کمتر از میزان نیاز تولید شده. در نتیجه عرضه کمتر و تقاضا انباشته شده بود».

راه‌حل چیست؟

او ادامه داد: «راه‌حل برون‌رفت از این معضل نخست افزایش عرضه و تولید داخل است و دوم موضوع واردات است که این هم چالش‌های بسیاری داشت اما از روز گذشته نوبت‌بندی برای افرادی که خودروی وارداتی ثبت‌نام کردند، آغاز شد. یک اتفاق که در چند ماه اخیر در کشور رخ داد، تغییر نرخ ارز بود. اگر یادتان باشد در مهر ماه امسال قُرعه‌کشی سایپا برداشته شد که اگر افزایش قیمت ارز را نداشتیم طبق روال پیش می‌رفتیم. از طرفی خیلی از تقاضاها کاذب هستند. به عنوان نمونه برای ۲۰ هزار خودرو ۱۰ میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند! ما ۱۰ میلیون متقاضی خودرو داردیم؟ خیر! چون تقاضای کاذب در خودرو زیاد شده، قیمت ارز بالا می‌رود و مردم به‌دنبال آن هستند برای اینکه ارزش دارایی آنها از بین نرود و ارزش پول را حفظ کنند، به سمت خودرو و ملک می‌روند و با افزایش دلار قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد یا بالعکس. برای اینکه بازار خودرو را به تعادل برسانیم تا تحت‌تأثیر ارز قرار نگیرد، تولید خودرو و تنظیم بازار است که در قانون مالیات عایدی بر سرمایه تعریف شده که در دستور کار مجلس قرار دارد و با تصویب آن سفته‌بازی و دلالی از بازار خودرو مسکن خارج می‌شود».

عذرخواهی وزیر از یک خانم

وزیر پس از تبیین وضعیت بازار برای این شهروند، ابتدا از مشکل پیش آمده برای او عذرخواهی کرد و بعد گفت که «ما مسئولیت داریم تا کلان مسائل اقتصادی کشور را طوری تنظیم کنیم که وقتی فردی مالی را می‌فروشد، ناگهان در عرض یک هفته چنین تغییر قیمتی رخ ندهد» و اضافه کرد: «متأسفانه اقتصاد ما به ارز بسیار وابسته است؛ با این حال برنامه ویژه‌ای در وزارت صمت برای کاهش وابستگی به نرخ ارز آماده کردیم که اوایل سال آینده منتشر می‌کنیم؛ البته مسائل شما را حل نمی کند اما در آینده شاهد کاهش این گونه مسائل باشیم. البته تمام شاخص اقتصادی کلان ما خوب است و مشکل در این است که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تورم‌های بالایی داشتیم که تولید به‌شدت محدود بود و به عبارتی نسبت به تورم ۲۰، ۳۰ و حتی ۴۰ درصدی، میزان تولید در این ۱۰ سال در حد یک درصد رشد داشته و این باعث شده درآمد خانوار با هزینه‌ها نامتناسب شود».

۳. سومین تماس به مشکلات واردات بخش کشاورزی اختصاص داشت. شهروندی که خود را مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در زمینه کشاورزی معرفی کرده بود، پس از سلام و حال و احوال با آقای وزیر، ابتدا از اینکه فرصتی برای طرح بی واسطه دغدغه‌ها و مشکلاتش با وزیر فراهم شده قدردانی کرد و مسأله‌اش را این‌طور بیان کرد: در سفر وزیر کشاورزی در سال ۹۹ به فارس مجوز توسعه سردخانه سیار را دریافت کردم تا اینکه در زمان مسئولیت شما در یکی از معاونت‌های صمت با حمایت لازم ثبت سفارش را تأیید کردند اما در سامانه ثبت تأیید نشده و در پاسخ، اولویت به تولید داخل را مطرح کردند؛ درحالی‌که ما صادر کننده هستیم.

فاطمی امین از این شهروند تولیدگر پرسید چه تعداد کانتینر می‌خواهد وارد کند و وقتی در پاسخ شنید ظرفیت شرکت مذکور ۱۵۰۰ تاست که شامل ۷۵ دستگاه است که همان ۵۰ درصد را شامل می‌شود، تأکید کرد «براساس دستورالعملی که ابلاغ کردیم قرار شد هم تولید داخل حمایت شود و هم صادرات» و با این جمله قول مساعد داد این موضوع را پیگیری کند تا در انجام آن تسریع شود.

دستورات آنلاین برای رسیدگی به مشکلات

«سلام؛ وقت بخیر و تشکر آقای وزیر! بسیار خرسندم از اینکه با شما صحبت می‌کنم»؛ این آغاز سخن تماس‌گیرنده بعدی بود که می‌گفت در اصفهان کارخانه پتروشیمی دارد که برای راه‌اندازی آن در تهیه ماده اولیه با مشکل روبه‌روست.

وزیر از او پرسید آیا پروانه بهره‌برداری هم دارد؟ و پاسخ شهروند اصفهانی اینگونه بود: بله؛ همه مجوزها را داریم و از سال ۹۸ با افتتاح کارخانه که فعالیتش تهیه هیدروکربن‌های سبک و تینر است، با تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شدیم که به واسطه همین با مشورت‌هایی که گرفتیم پیشنهاد تحت لیسانس را مطرح کردند که در زیرمجموعه یکی از هلدینگ‌ها قرار بگیریم و ما هم اعلام آمادگی کردیم و با هلدینگ خلیج فارس جلساتی برگزار کردیم که آنها ما را به زیرمجموعه خود، یعنی شرکت پترو ارجاع دادند.

این شهروند تأکید کرد قصد ما سلامت کاری در صادرات است و فاطمی امین با بیان اینکه «تمام مواد اولیه که در بورس کالا هست، اول باید در تالار داخلی عرضه شود و اگر مازادی بود در تالار صادراتی برود»، از او پرسید آیا این اتفاق برای حلّال‌ها رخ داده است؟ که این بار پاسخ شهروند اصفهانی منفی بود و همین کافی بود تا آقای وزیر بگوید شخصاً این موضوع را پیگیری می‌کند و همانجا موضوع را به معاون صنایع منبع وزارتخانه ارجاع داد و خواستار اعلام نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌ها شد.

قربان! من با جناب آقای فاطمی صحبت می‌کنم؟

۵. پنجمین تماس با این عبارت شروع شد: «وقت بخیر آقای دکتر! قربان! من با جناب آقای فاطمی صحبت می‌کنم؟» تماس‌گیرنده وقتی از این سوی خط پاسخ مثبت شنید و مطمئن شد با شخص وزیر صحبت می‌کند، گفت: چند سال در زمینه خودرو فعالیت دارم و دستاورهای متعددی در زمینه قطعات سیستم خنک‌کننده خودروهای فرانسوی، سامانه حافظه هوشمند کارت سوخت و نگهداری آن هم داشته‌ام اما متأسفانه شرکتی که ثبت کرده‌ام و طرح‌هایی که ارائه کرده‌ام همچنان در پیچ‌وخم نظام بروکراسی در حال ارزیابی است! فاطمی امین با اعلام استقبال از طرح‌های مردمی قول مساعد برای پیگیری موضوع داد و گفت که حتماً از وزارتخانه با شما تماس می‌گیرند تا نتیجه کار را به اطلاع برسانند.

پاسخگویی درباره مشکلی که در حوزه وزارت صمت نبود

۶. ششمین تماس به سوخت مازوت اختصاص داشت که بیشتر به حوزه نفت و محیط زیست مربوط می‌شود اما با این حال وزیر صمت تلاش کرد تا تماس شهروند اراکی که از آلودگی هوا و مازوت‌سوزی گلایه داشت، بی پاسخ نمانَد.

شهروند مذکور مدعی شد که از اول مهر تا ۲۵ اسفند در شهرک مهاجران و شازند اراک و شهرهای اطراف مازوت‌سوزی می‌شود که این موضوع باعث ایجاد مشکلات متعددی برای اهالی این مناطق شده است و فاطمی امین به او گفت که این موضوع در حوزه کاری من نیست اما پیگیری می‌کنم و مطلب شما را به اطلاع وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست می‌رسانم و حرفش را اینگونه کامل کرد: «متأسفانه در ۱۰ سال گذشته در زمینه گاز سرمایه‌گذاری نکردیم و در زمستان با کمبود گاز و بحث مازورت‌سوزی روبه‌رو می‌شویم اما برای صنعت برنامه‌هایی را در پیش داریم و در این زمینه با آقای اوجی وزیر نفت هم مذاکره می‌کنم».

می‌خواهم ساده و روان صحبت کنم

۷. هفتمین تماس از سوی یک جوان بود که خطاب به فاطمی امین گفت: من یکی از جوانان این مملکت هستم و می‌خواهم ساده و روان صحبت کنم. من حدود ۱۵ سال است که در صنف خودرو فعالیت می‌کنم و امروز بعد از ۱۵ سال مسائل این حوزه را با گوشت و پوست و استخوان تجربه کردم و برای خلاءهایی که در بازار خودرو وجود دارد پیشنهادی دارم که به‌جای خذف دلالان که ۱۰ درصد سوداگرند و مابقی کاسب، طرحی را با استادان دانشگاه تعریف کردیم با عنوان انجمن صنفی کسب‌وکار خودرو که این انجمن صرفاً با خودروهای صفر شروع به فعالیت کنند و به کسب‌وکارهای زیرزمینی، هم مجوز بدهند و هم ثبت شوند. متأسفانه اتحادیه‌ای داریم که برخلاف دولت ما جوان نیست و با فکر سُنّتی اداره می‌شود و برای منِ جوان فضای ۷۰ متری را شرط کرده که ۶ میلیارد رهن آن است و وقتی نتوانم کار را انجام دهم، در نهایت فعالیت‌های زیرزمینی را دنبال می‌کنم و به همین واسطه هم کار شفاف نیست و هم گردش مالی و در نتیجه مالیات هم داده نمی‌شود و تاکنون هم فردی نبوده که این حرف‌ها را بشنود؛ جز شما.

فاطمی امین هم پس از شنیدن حرف‌ها و پیشنهاد این شهروند جوان گفت که نظراتش را به دبیر هیأت عالی نظارت بر اصناف ارجاع می‌دهم تا پیگیری کند و با خودش هم تماس بگیرد که هم حرف‌هایش را بشنود و هم نتیجه را به او اطلاع دهد.

درخواست جالب جوان آذری از آقای وزیر 

۸. آخرین تماس تلفنی از خطه آذربایجان شرقی بود و وزیر صمت با اینکه می‌بایست خود را به نشست هیأت دولت می‌رساند، اما با سعه صدر پای حرف‌های شهروند آذری نشست و به مطالبات او که خود را کارآفرین معرفی کرد، پاسخ داد.

«سال ۸۹ زمینی را به مساحت ۱۰ هکتار برای تأسیس یک واحد صنعتی در زمینه فولاد و شمش گرفتیم و ۱۰ سال هم طول کشید تا با دلارهای ۱۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۱۳ هزار و ۳۳ هزار تومانی شرکت آذرحدید بناب را راه‌اندازی کنیم و اکنون ۶ کوره القایی داریم که ظرفیت سالانه تولید آن ۲۰۰ هزار تُن است. آقای وزیر! متأسفانه شهرک صنعتی به ما ظلم کرد و کنار کارخانه ما ۱۰۰ هکتار شهرک صنعتی را توسعه دادند و زمین‌های کارخانه ما را به بهانه توسعه شهرک تجمیع کردند؛ درحالی‌که ما این زمین‌ها را از مردم کشاورز شهرک خریداری کردیم و سند ثبتی هم داریم. آقای دکتر! ۲ سال پشت در مدیرعامل شهرک صنعتی ماندیم تا اینکه تیر ماه امسال به بناب آمد و به ما گفت باید رضایت شما را جلب کنیم که هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. شما خیلی زحمت می‌کشید و ما هم در جریان زحمات و تلاش‌های شما هستیم اما یک خواهش و تقاضا دارم. چطور شما فاطمی امین هستید؛ همان‌طور یک نفر امین از طرف خودتان به من معرفی کنید که کارم را از طریق ایشان پیگیری کنم»؛ اینها درددل‌های جوان آذری بود و وزیر صمت هم بلافاصله معاون خود را به او معرفی کرد و گفت همینجا شماره شما را به آقای میرجلیلی می‌دهم تا با شما تماس بگیرد و موضوع را پیگیری کند. این جمله وزیر آرامش خاطری برای شهروند کارآفرین ایجاد کرد و او در پایان تماسش با بیان کلمات تشکرآمیز، فاطمی امین را اینگونه خطاب قرار داد: «آقای وزیر! من شما را امین خود می‌دانم».