امیر مقدم روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای فراهم کردن محیطی مفرح، در منطقه آزاد چابهار برنامههایی در قالب جشن رمضان، با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم منطقه طراحی شده تا خاطرهای خوب برای گردشگران نوروزی به یادگار بماند.
وی تعداد تختهای اقامتی چابهار را یکهزار و ۷۰۰ تخت عنوان و افزود: شناسنامهدار کردن فضاهای محلی یکی از اقدامات معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد برای رفع مشکل کمبود تخت است که با توجه به فرهنگ میهماننوازی ساکنان چابهار موضوعی حل شده است و در این بخش کمبودی نداریم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با توجه به برگزاری ۱۱ جلسه ستاد خدمات سفر در چابهار و احصا کاستیهای موجود در حوزه میزبانی از گردشگران نوروزی، موفق به رفع نسبی این کاستیها در سه حوزه شدیم.
وی با اشاره به اقدامات انجامشده در سه حوزه زیرساختهای عمرانی، تأمین سوخت و خدمات گردشگری افزود: با همکاری همه دستگاهها موفق به مرتفع کردن بخشی از این کمبودها شدهایم.
فعالسازی ۴۵۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی
مقدم با اشاره به فعالسازی و تأمین مالی ۴۵۰ میلیارد ریال طرح عمرانی افزود: بهرهبرداری از سه کیلومتر جاده شناگاه که تا پیش از نوروز خدمات روشنایی آن نیز به پایان میرسد، بخشی از این اقدامات است.
به گفته وی؛ افزایش ۲ برابری ظرفیتهای سرویسهای بهداشتی از ۹۴ به ۱۸۸ چشمه و استقرار ۲۴ چشمه پرتابل در مناطق مسافرپذیر بخش دیگری از تلاشهای این سازمان در راستای افزایش رضایتمندی گردشگران است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: افزودن پنج هکتار به ظرفیت کمپ پارکهای موقت، برنامهریزی برای انتقال بار ترافیکی به مناطق کمتر گردشگرپذیر، تطبیق سیما و منظر شهری برپایه اقلیم و فرهنگ بومی و فعالسازی ۷۰۰ مترمکعب تصفیهخانه در بخش مدیریت پسابها و فاضلاب بهعنوان یک خواسته مهم گردشگران از دیگر اقدامات این منطقه در حوزه تأمین زیرساختهای خدماتی موردنیاز مسافران بوده است.
وی افزود: یکی از مشکلات احصا شده در چابهار کمبود سوخت بود که با همکاری اعضای شورای تأمین در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.
مقدم به پهناور بودن سیستان و بلوچستان و فاصله بیشاز ۸۵۰ کیلومتری چابهار تا شمالیترین نقطه استان اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود ناوگان هوایی و بالا بودن هزینه پروازها، استقبال از سفرهای خودرویی بالاست و کمبود سوخت موضوعی است که به توجه بیشتری نیاز دارد.
افزایش زیرساختهای گردشگرپذیری در چابهار
وی همچنین تلاش برای تهیه بستههای ارزان سفر را یکی از اقدامات مورد تاکید ستاد خدمات اجرایی سفر منطقه آزاد چابهار عنوان کرد و ادامه داد: افزایش ایرلاین های فعال از هشت ایرلاین به ۱۴ مورد یکی از پیشرفتهای خوب در حوزه افزایش ظرفیت پذیرش گردشگر بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: با توسعه صورت گرفته هماینک ظرفیت پذیرش مسافر در حوزه پروازی به ۴۴ هزار نفر در ماه رسیده که نسبت به سال گذشته ظرفیت ما را ۲ برابر کرده است.
وی با اشاره به برپایی بازارچههای افطار برای میزبانی از گردشگران گفت: طراحی فضاهایی بهصورت سیاهچادر برای ارائه بستههای فرهنگی عفاف و حجاب و معرفی سنتهای بومی این منطقه از دیگر برنامههای ما برای استقبال و میزبانی از گردشگران در نوروز ۱۴۰۲ است.