تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴

قزوین - ایرنا- چهارشنبه سوری آیینی است که تا چند سال قبل به شکل سنتی برگزار و بدون خطر و آسیب همراه بود اما امروزه با ورود بدعت های غلط به شبی پر دلهره و اضطراب برای خانواده ها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه سوری در گذشته برخلاف امروزه به آتش افروزی و ترقه بازی ختم نمی‌ شد، بلکه با برپایی آیین ها و آداب خاصی بدون وقوع کوچک ترین حادثه تلخ و غم انگیزی در میان خانواده ها و اقوام سپری می شد.

خانه ‌تکانی پیش از چهارشنبه سوری، فراهم کردن آجیل، کوزه شکستن، فال‌گوش ایستادن، ریختن آب به گوشه و کنار خانه، به بیابان رفتن در روز چهارشنبه سوری، تخم‌مرغ شکستن، شال‌ اندازی و کفچه (قاشق‌زنی) از برنامه های این شب به یاد ماندنی بود اما امروزه این سور با بی احتیاطی و هیجان برخی به سوز تبدیل می شود.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مراجع مسوول، نتیجه این رفتارهای پرخطر و هیجانی سال گذشته در قزوین موجب مجروحیت ۱۱۲ نفر و تعدادی هم قطع عضو شد که شادی و طراوت بهار نه تنها برای این افراد بلکه برای خانواده شان نیز به اندوه تبدیل شد.

به گفته کارشناسان و مسوولان، پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه سوری مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است.

همه ساله برای مقابله با خطرات این روز دستگاه های امدادرسان و امنیتی مانند اورژانس ۱۱۵، آتش نشانی و نیروی انتظامی به حالت آماده باش در می آیند.


ناهنجاری های چهارشنبه سوری ناشی از تخلیه هیجانات درونی است

یک روانشناس کودک در قزوین با بیان اینکه تخلیه هیجانات درونی هر فرد را بسیار مهم است، گفت: ناهنجاری های چهارشنبه سوری ناشی از تخلیه هیجانات درونی است.

شیما رضایی افزود: در چهارشنبه سوری آنچه که به عنوان یک پدیده مشاهده می‌شود یک رفتار هیجانی شدید بین مردم است، در این پدیده اقشار متعددی از گروه‌های سنی مختلف شرکت می‌کنند که در داشتن هیجان در بین آن‌ها هیچ شبه و شکی نیست.

وی اظهار کرد: هیجان موضوعی چند مولفه‌ای است، در هیجان از یک سو با حالتی ذهنی و عاطفی مواجه هستید که باعث می‌شود با شرایطی خاص روبه رو شوید و از طرفی دیگر پاسخ‌های فیزیولوژیک را شامل می‌شود.

این روانشناس تاکید کرد: تبیین رسم چهارشنبه سوری از منظر حوزه هیجانات تمامی افراد دارای یک سطح برانگیختگی هستند که این برانگیختگی در افراد متفاوت است؛ عده‌ای بالا و عده‌ای پایین هستند یعنی در موقعیت هیجانی واکنش این ۲ گروه متفاوت است.

رضایی افزود: حس دلهره خواهی که با هیجان متفاوت استدیگر احساسی است که در آئین چهارشنبه سوری به برخی افراد دست می دهد، هیجان طلبی یک صفت پایدار هست که اگر در فردی به وجود بیاید زیست شیمی مغز او با دیگران متفاوت می‌شود و یک سبک جدید زندگی را برای فرد به وجود می‌آورد.

وی اظهار کرد: آنچه سبب شده در این سال‌ها کارکرد این آیین سنتی از شادی به دلهره خواهی تبدیل شود نبود الگوی نمادین مناسب و عدم آگاهی در بین نسل نوجوان و جوان که هیجان جز ویژگی‌های سنی آن‌ها به شمار می رود، است.

این روانشناس ادامه داد: پیشگیری از حوادث تلخ و ناگوار مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است، فرهنگ بر سه اصل آگاهی،آموزش و الزام استوار است و متاسفانه بسیاری از والدین بدون آموزش و آگاه سازی تلاش می‌کنند با بهره گیری از جنبه قهری شامل زور و اجبار نوجوان را از انجام کاری منع یا به انجام عملی تشویق و ترغیب نمایند که این روش در نهایت با شکست مواجه می‌شود.

رضایی تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های روانشناختی موجود در نوجوانان مانند توجه طلبی، ابراز وجود و تشخیص طلبی این رده سنی نیازمند بروز و تخلیه هیجان و انرژی است.

این روانشناس تاکید کرد: در صورتی که فرصتی برای تخلیه هیجان به صورت مثبت فراهم نشود و با عدم برنامه ریزی مناسب از سوی جامعه مواجه شویم در نهایت شاهد آسیب‌های اجتماعی از جمله رفتارهای پرخطر در مراسم چهار شنبه سوری خواهیم بود.

نیروی انتظامی مخالف شادی و نشاط مردم در چهارشنبه آخر سال نیست

جانشین فرماندهی انتظامی قزوین با بیان اینکه پلیس به هیچ وجه با شادابی و نشاط مردم در چهارشنبه آخر سال و سایر مناسبت‌ها مخالفتی ندارد،گفت: ما مخالف شادی نیستیم اما با افراد مخل نظم و امنیت که موجب خسارت جانی و مالی می‌شوند،قاطعانه برخورد می کنیم.

سرهنگ عبدالملکی اظهار کرد: فرماندهی انتظامی استان قزوین همواره در طول سال و به خصوص ایام خاص مانند چهارشنبه آخر سال همراه و یاور شهروندان خود در جهت برقراری نظم و آرامش و جلوگیری از بروز هر نوع ناهنجاری بوده است.

وی اظهار کرد: تخلیه هیجانات کودکان،نوجوانان و جوانان در سایه نظارت خانواده‌ها و آگاهی آن‌ها از حقوق خود و دیگران می‌تواند نویدبخش استقبالی زیبا از بهار باشد.

این مسوول با اشاره به چهارشنبه آخر سال، گفت: از والدین تقاضا داریم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و آسیب دیدگی فرزندانشان در این روز، کنار آن‌ها باشند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند و از خرید و استفاده از هرگونه مواد محترقه خودداری کنند تا از وقوع حوادث تلخ و جبران ناپذیر در آستانه سال نو جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه همه ساله با وجود توصیه‌های پلیس در چهارشنبه آخر سال، شاهد وقوع حوادث تلخی هستیم که به علت بی احتیاطی و سهل انگاری افراد رخ می‌دهد.

این مسوول انتظامی به هماهنگی با سازمان‌های امدادی برای حفظ آمادگی در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: با هماهنگی انجام شده با مقام قضایی، برهم زنندگان نظم و آرامش مردم در چهارشنبه آخر سال تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت به سر خواهند برد.

سرهنگ عبدالمالکی ادامه داد: ما با برقراری نظم و آرامش تلاش می‌کنیم چهارشنبه آخر سال که یک مناسبت برای شادی مردم است را تلخ نکنیم و مشکلی برای کسی ایجاد نشود.

این مسوول انتظامی افزود: کسانی که مواد محترقه و منفجره خطرناک به فروش می‌رسانند و در محلات دنبال هیجانات آن‌ چنانی هستند در برخی استان‌ها موجب حادثه شده اند و ما می کوشیم تا این اتفاقات در استان قزوین رخ ندهد.

جانشین فرماندهی انتظامی قزوین یادآور شد: هنجار شکن‌ها بدانند با آنان تعارف نداریم و با افرادی که ناهنجاری ایجاد می کنند برخورد قاطعانه را خواهیم داشت، تذکر و آموزش‌های لازم به نیروها داده شده است و ما سعی می کنیم در کنار مردم باشیم تا شادی نوروز تبدیل به تلخی نشود.

سرهنگ عبدالمالکی اضافه کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی حتماً هشدارها در فضای مجازی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد و از فضای محیطی نیز استفاده خواهیم کرد تا مردم از آموزش همگانی پلیس در خصوص چهارشنبه آخر سال مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه آرامش روحی و روانی و سلامت جسمی مردم از اولویت‌های پلیس است،گفت: چنانچه فردی بخواهد به حقوق مردم تعدی کند و با ایجاد بی‌نظمی در جامعه آرامش مردم را بر هم بزند پلیس با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

این مسوول با بیان اینکه مناسبت چهارشنبه آخر سال موضوعی اجتماعی است و اجازه نخواهیم داد که این موضوع امنیتی شود،افزود: ما با رفتار خوب، هدایت‌ و تذکر همواره کنار مردم هستیم و خواهیم بود.

۱۱۲ نفر سال گذشته در قزوین مصدوم شدند

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین کفت: سال گذشته در شب چهارشنبه‌ سوری ۱۱۲ نفر در شهر قزوین مصدوم شدند که ۹۶ نفر آن مرد و ۱۶ نفر زن بوده‌اند.

قدیر موسی خانی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد مصدومان زیر ۲۰ سال سن داشتند، افزود: همچنین از این تعداد سه مورد قطع عضو شدند.

این مسوول مدیریت شهری ضمن هشدار نسبت به استفاده کنندگان از ترقه، نارنجک های دستی و سایر مواد محترقه و خطرناک از آنان خواست تا شادی و نشاط آستانه فصل بهار و عید نوروز را با بی احتیاطی به غم و اندوه تبدیل نکنند.

موسی خانی تصریح کرد: والدین برای حفظ سلامتی فرزندان خود، مراقبت و نظارت بیشتری بر رفتار آنان اعمال کنندو فرزندان خود را از نگهداری مواد منفجره و محترقه حتی در مقادیر بسیار کم منع کنند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین از راه اندازی پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک در قزوین خبر داد و از شهروندان قزوینی خواست با پیوستن به پویش "نه به چهارشنبه سوری پرخطر" خاطره خوشی را در روزهای پایانی سال رقم بزنند.

وی، یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان آتش‌نشانی قزوین را چهارشنبه آخر سال عنوان کرد و گفت: البته حوادث ناشی از بی‌احتیاطی شهروندان تنها مختص این روز نبوده بلکه از چند روز قبل از چهارشنبه آخر سال هم شاهد بروز حادثه هستیم که یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان آتش‌نشانی شب چهارشنبه آخر سال است.