تهران-ایرنا-احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب روز دوشنبه با "گیئر پدرسون" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه راه‌ حل سیاسی بحران این کشور را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "اسپوتنیک"، "جمال رشدی" سخنگوی اتحادیه عرب در بیانیه‌ای با بیان این خبر گفت: ابوالغیط در این دیدار در قاهره بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و امدادی به ملت سوریه برای مقابله با چالش‌های زمین لرزه مخرب اخیر در شمال این کشور تأکید کرده است.

رشدی افزود که در این دیدار به تحولات مربوط به بحران سوریه در دو بعد سیاسی و بشردوستانه از جمله پیامدهای خطرناک ناشی از فاجعه زمین لرزه و تأثیرات آن بر اوضاع بحرانی انسانی و شرایط اقتصادی بغرنج سوریه پرداخته شده است.

سخنگوی اتحادیه عرب افزود که ابوالغیط در این دیدار همچنان سرعت عمل پاسخ کشورهای عربی برای کمک بشردوستانه به برادران سوری خود را ستود.

رشدی گفت که پدرسون نیز در این دیدار گفته که زمین لرزه اخیر حسن نیت کشورهای مختلف نسبت به سوریه را نشان داده است.

براساس گزارش سخنگوی اتحادیه عرب، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در عین حال گفته که موضوع مورد توجه وی لغو تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی است که سهم زیادی در برداشته شدن موانع در راه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به خاک سوریه دارد.

پدرسون همچنین از تصمیم دولت سوریه برای بازگشایی دو گذرگاه دیگر مرزی با ترکیه برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در نتیجه زمین لرزه در شمال غرب سوریه قدردانی کرده است.

رشدی اعلام کرد که ابوالغیط و پدرسون بر اهمیت ادامه تلاش برای احیای مذاکرات سیاسی بحران سوریه و تلاش برای حل این بحران از طریق دیپلماتیک مبتنی بر قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند.

به دنبال وقوع زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در جنوب ترکیه و شمال سوریه، آمریکا ۸ فوریه (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) اعلام کرد که به صورت جزیی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه سوریه را به مدت ۶ ماه تا تاریخ ۸ آگوست آینده ( ۱۷ مرداد ۱۴۰۲) تعلیق کرده است.

به دنبال این زمین لرزه، بسیاری از مقامات برجسته کشورهای عربی راهی دمشق شده و با مقامات این کشور ابراز همدردی کردند.

در همین راستا، سامح شکری وزیر امورخارجه مصر پس از شروع درگیری‌های داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت وگو کرد.