اردبیل - ایرنا - رزمایش طرح امداد نوروزی ۱۴۰۲ با مشارکت اورژانس ۱۱۵، نیروی انتظامی، پلیس راهور، هلال احمر، راهداری و آتش‌نشانی در محل ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل روز سه‌شنبه در آیین آغاز این برنامه گفت: طرح ملی خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر استان شامل سه طرح امداد نجات ، خدمات بشردوستانه به مسافران و پویش هلال رحمت است.

حمید قویدل با بیان اینکه زمان اجرای طرح امداد نجات تا ۱۵ فروردین می‌باشد، افزود: با ۱۴ پایگاه ثابت ، چهار پایگاه موقت در مسیرهای سه‌راهی مشگین‌شهر- اهر، بران، بودالالو، تونل ۱۱ محور سرچم و ۶ پست سیار در خدمت هموطنان هستیم.

وی ادامه داد: ۱۵۰ نفر از نجاتگران و کارکنان جمعیت استان به صورت روزانه با بکارگیری ۶۶ دستگاه خودرو امدادی شامل ۳۰ دستگاه آمبولانس، ۱۳ دستگاه خودرو نجات، ۱۴ دستگاه خودرو کمک‌دار، ۹ آمبولانس مستقر در شعب و ۲ دستگاه خودرو چند منظوره آرگو و یک فروند بالگرد بر اساس سهمیه ارسالی از سازمان ارائه خدمات می‌کنند.

قویدل اظهار کرد: آماده‌باش کامل مرکز EOC در مرکز استان و ۱۰ مرکز ERC در ۱۰ شعبه شهرستانی، واحد آنست و تیم واکنش سریع و سامانه ۱۱۲ ندای امداد جهت دریافت گزارش‌های حوادث مشغول خدمت‌رسانی در استان هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح خدمات بشردوستانه به مسافران نوروزی نیز گفت: این طرح با هفت پست ثابت در شهرستان‌های اردبیل، بیله‌سوار، خلخال، سرعین، گرمی و مشگین‌شهر و ۲ پست سیار در شهرستان‌های نمین و نیر با مشارکت ۳۹ نفر اجرا می‌شود.

قویدل افزود: برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، مهارتی، خدمات زیست محیطی، برگزاری جشنواره‌های فیلم و عکس، برنامه‌های مناسبتی، کمپین بهرفت و برپایی خیمه نماز و فضای دوستدار کودک از جمله برنامه‌های این طرح است.

وی هدف از اجرای این طرح را کمک به ارتقای ایمنی و سلامت همنوعان، کاهش تصادفات جاده‌ای در سفرهای نوروزی و هدایت و راهنمایی مسافران به نقاط امن ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد فضای دوستدار کودک ادامه داد: این فضاها باید محل‌هایی برای بازی و سرگرمی ‌کودکان و محیطی شاداب و جذاب برای مردم باشد تا نوروزی پرنشاط را تجربه کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل همچنین به اجرای پویش هلال رحمت اشاره کرد و گفت: در آستانه سال نو و به مناسبت ماه مبارک رمضان و به منظور تامین نیازهای اساسی خانواده‌های کم‌برخوردار با استفاده از ظرفیت خیرین و داوطلبان جهت تهیه اقلام معیشتی نیز اقدام خواهد شد.

قویدل از امدادگران، نجاتگران و اعضای سازمان جوانان و نیروهای فعال جمعیت هلال احمر استان اردبیل که در تامین امنیت مردم در طرح‌های نوروزی خدمات‌رسانی می کنند، قدردانی کرد.

استان اردبیل از جمله ۱۰ استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می‌رود و هر از گاهی بروز حادثه‌هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت و تلفاتی برجای می‌گذارد.

این استان ۵۰ هزار امدادگر آموزش‌دیده برای بکارگیری در حوادث احتمالی غیرمترقبه دارد.