سیاوش ملکی فر در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره توسعه بازار و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه هم خانواده تسهیلات و هم خانواده توانمندسازی برنامه ریزی شده است، افزود: براساس این تسهیلات ۷۰ درصد و تحت شرایطی تا ۸۰ درصد مبلغ یک قرارداد را که به عنوان یک مشتری از شرکت دانش بنیان خریداری می شود، تسهیلات کم بهره ارائه می شود تا مشتری ترغیب و تشویق شود که محصول دانش بنیان خریداری و از محصولات دانش بنیان استفاده شود، یعنی به ازای خرید یک محصول دانش بنیان تسهیلات کم بهره داده می شود.
وی یادآور شد: حمایت بلاعوض از شرکت های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی چه در قالب مستقل و چه در قالب پاویون، تدارک پایگاههای دائمی و مراکز صادراتی، صدور گواهی نامهها، اخذ استانداردها و همچنین پرداخت بلاعوض هزینه تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای آزمایش هایی که کارفرمایان شرکت های دانش بنیان برای آنها ملزم می کنند که انجام دهند از جمله برنامه های صندوق برای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان این خدمات توانمندسازی زیادی داریم، ادامه داد: هر فصل به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ دوره آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برای شرکت های دانش بنیان برگزار میکنیم در کنار آن بحث مشورتی را هم برای آنها داریم.
ملکی فر خاطرنشان کرد: بخش زیادی از شرکت های دانش بنیان برآمده از دل دانشگاه ها است به همین دلیل آنها بیشتر بر فن قضیه و بحث های تخصصی محصول خود متمرکز هستند تا بحث تجاری سازی، تجاری سازی شامل بیمه، مالیات، گمرک، صادرات و ثبت شرکت و بحث های حقوقی و جذب و عقد قرارداد با نیروی انسانی و عقد قرارداد با مشتری است که این کارها را صندوق در قالب آموزش و مشاوره به شرکت های دانش بنیان از طریق کارگزاران ارایه می دهد.
وی درباره مشکلات فروش شرکتهای فناور و دانش بنیان هم گفت: شرکتهای دانش بنیان مشکلات زیادی برای فروش دارند، به دلیل این که بیشتر توانمندی شرکتهای دانش بنیان در بحث فنی و کمتر به سمت فروش است، یک شرکت دانش بنیان دو بال دارد، بال فنی و بال بازار و با توجه به این که تعداد قابل توجهی از این شرکت ها و نه همه برآمده از دانشگاه ها هستند در یک فرهنگ دانشگاهی بال فنی قوی تر از بال بازار است. مساله این است که شرکت های دانش بنیان بیش از این که به دنبال مسایل بازار باشند به دنبال مسایل فنی هستند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان برای فروش را موضوع استانداردها و تاییدیه های محصول ذکر کرد و اظهار داشت: به دلیل این که بعضی از محصول های شرکت های دانش بنیان جدید است و استانداردها و تاییدیه های آنها وجود ندارد این صندوق به این شرکت ها برای اخذ تاییدیهها و استانداردها کمک می کند تا خیال کارفرما و مشتریان آنها راحت تر شود.
ملکی فر از دیگر مشکلات شرکت های دانش بنیان را تعرفه ها و همچنین رقابت با سایر کشورها و با محصولات خارجی ذکر کرد.
پیش از این معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ در جلسه معرفی خدمات این صندوق به شرکتهای دانشبنیان استانی در استان هرمزگان گفته بود که صندوق نوآوری بیش از ۷۰ نوع خدمت به شرکتهای دانشبنیان ارائه میدهد و شرکتهای دانشبنیان تنها توقع دریافت وام از صندوق نداشته باشند. صندوق علاوه بر تسهیلات، در حوزههای بسیاری از سرمایهگذاری گرفته تا ثبت مالکیت فکری و کمک به صادرات به شرکتهای دانشبنیان خدمات ارائه میدهد.
وی با بیان اینکه فعالیتهای اصلی این صندوق در چهار دسته کلی شامل ارائه تسهیلات، ضمانتنامه، سرمایهگذاری و توانمندسازی است، گفت: صندوق نوآوری از آذر ۹۷ به بعد ۶ هزار و ۴۹۸ فقره قرارداد ارائه خدمات و تسهیلات امضا کرده است. سال ۱۴۰۰ نیز ۴۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.
معاون در رابطه با چرایی، فرآیند، شرایط و ملاحظات کمکهزینه تحقیق و توسعه اظهار داشت: یکی از الزامات توسعه کسبوکارهای دانشبنیان، انجام فعالیتهای تحقیقاتی (موسوم به تحقیق و توسعه) با هدف توسعه فناوری است. اما این نوع فعالیتها هزینههای چشمگیری دارد و با ریسکهای مختلفی نیز همراه است.
ملکی فر افزود: بنابراین در اغلب کشورها، نهادهای دولتی و عمومی، با کمکهای بلاعوض از این نوع فعالیتها حمایت میکنند. از این رو، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با هدف حمایت از فعالیتهای تحقیق و توسعه و تقویت بنیه توسعه فناوری شرکتهای دانشبنیان، خدمت جدیدی با عنوان «کمکهزینه تحقیق و توسعه» را به شرکتهای دانشبنیان عرضه میکند و در قالب این خدمت، بخشی از هزینه فعالیتهای تحقیق و توسعه را به طور بلاعوض به شرکتهای دانشبنیان اعطا میکند.
وی تصریح کرد: برنامههای کمک هزینه تحقیق و توسعه نیز شامل حمایت از تحقیقات تقاضامحور (نیاز فناورانه) و حمایت از تحقیقات عرضه محور (طرح پژوهشی) است.