اصفهان - ایرنا - مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از آزادسازی بیش از سه هزار هکتار از اراضی تصرف شده محدوده بالادست و پایین دست سد زاینده‌رود در سالجاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان روز سه شنبه به نقل از احمدرضا صادقی افزود: طرح حفاظت از زاینده‌رود از سرشاخه‌های رودخانه در شهرستان‌های فریدونشهر و فریدن تا تالاب بین المللی گاوخونی از سال ۹۴ تاکنون در حال اجرا است و بیش از صد نفر نیروی انسانی شامل تیم‌های گشت و حقوقی در این موضوع مشارکت دارند.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده تاکنون در مجموع سبب کاهش و جلوگیری از تصرفات بیشتر رودخانه و حریم و بستر و برداشت‌های غیرمجاز آب و پساب شده است‌.

مدیر رودخانه ها و سواحل اصفهان اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده توسط دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت، تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها است که با هدف بهره‌برداری از رودخانه، کاهش خطرات احتمالی سیلاب و جلوگیری از تجاوز به بستر و حریم رودخانه انجام شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر انجام مطالعات تعیین حد و بستر در ۲ مرحله توسط مسوولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مورد توجه قرار گرفت و در این ارتباط از ابتدای سال ۹۵ تا کنون حدود ۲۹ هزار کیلومتر مطالعات انجام که حدود ۷۴۰ کیلومتر از آن تایید شده و مابقی آن منتظر تاییدیه سازمان نقشه برداری کشور است.

وی همچنین به ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: از سال ۹۵ تاکنون ساماندهی حدود ۸۰ کیلومتر از رودخانه های استان و طرح احداث بیش از ۸۰ کیلومتر جاده ساحلی را اجرا کردیم.

مدیر رودخانه ها و سواحل اصفهان اضافه کرد: از سوی دیگر تاکنون بیش از یک هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان رپرگذاری (شاخص گذاری حد و بستر رودخانه) شده است.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌ دفعات خشکانده شده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.