تهران - ایرنا -طراحی خلاقانه اتوبوس‌های شهری در هشتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان، تولید نماهنگ‌های «تهران نما» برای معرفی جاذبه‌های گردشگری پایتخت و آماده باش برای مقابله با دست اندازی سودجویان به اراضی حریم پایتخت در قالب طرح «طرح آمد بهار جان‌ها» از جمله مهمترین اخبار امروز سه‌شنبه ۲۳ اسفند در پایتخت است.

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار ایرنا، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از طراحی خلاقانه اتوبوس‌های شهری در هشتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان خبر داد.

مجید قادری آذر، هدف هشتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان را ایجاد نشاط اجتماعی با آثار هنری خلاقانه در سطح شهر عنوان کرد و گفت: نوروز از اعیاد ملی است که همواره مورد توجه مردم قرار دارد و در سازمان زیباسازی تلاش می‌شود تا با ایده‌های خلاقانه جامعه هنری در اعیاد ملی و مذهبی، بستر شهری را به محلی برای نشاط شهروندان بدل کنیم.

وی ادامه داد: در بهارستان ۱۴۰۲ با همیاری جامعه دانشگاهی و دانشجویان هنری، تلاش شد تا آثار هنری را در بسترهای متفاوتی وارد حوزه شهری کنیم. از این رو یکی از بخش‌های این رویداد هنری به طراحی اتوبوس‌های شهری اختصاص پیدا کرد تا از اجرای آثار هنری ایستا به سمت ارائه آثار هنری متحرک، حرکت کنیم تا ضمن جابجایی این آثار در محیط شهر، زمینه تعامل بیشتر شهروندان با آثار هنری را فراهم آوریم.

قادری آذر توضیح داد: بر همین اساس، ۲۲ اتوبوس شرکت واحد از سوی اساتید دانشگاهی هنر، مزین به آثار هنری شدند که این اتوبوس‌ها در آستانه نوروز مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. این اتوبوس‌های در خطوط اصلی، مرکزی و پر تردد شهر فعال هستند تا عموم مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

براساس این گزاش، سازمان زیباسازی شهر تهران در برپایی هشتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان با دعوت از اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر، آزاد و الزهرا، ۶۰ ایستگاه اتوبوس در مناطق ۲۲ گانه شهری و ۲۲ اتوبوس شهری را در آستانه نوروز ۱۴۰۲ طراحی و نقاشی کرده است.

آماده باش برای مقابله با دست اندازی سودجویان به اراضی حریم پایتخت

مدیرکل حریم شهر تهران، برنامه‌های ویژه این اداره کل را در قالب «طرح آمد بهار جان‌ها» به منظور حفاظت و صیانت از اراضی حریم پایتخت در ایام نوروز ۱۴۰۲ تشریح کرد.

علی اکبر فسایی درباره طرح «آمد بهار جان‌ها» که به مناسبت استقبال از بهار و ماه مبارک رمضان با مشارکت آگاهانه مردم و در راستای تحقق شعار «تهران، کلانشهر الگوی جهان» اجرا می‌شود، گفت: از آنجایی که برخی سودجویان از فرصت تعطیلات ایام نوروز برای دست اندازی به حقوق بیت المال از طریق تصرف اراضی واقع درحریم شهر، سوء استفاده کرده و اقدام به ساخت وسازهای غیر مجاز می کنند در بخشنامه‌ای به شهرداری‌های مناطق دارای حریم تکلیف شده است تا به منظور برخورد همه جانبه با تخلفات احتمالی، نسبت به تقویت عاملان و عناصر موثر برای حفظ و صیانت از حریم در هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذی مدخل، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی اقدام کنند. در همین راستا، هرگونه عملیات ساختمانی و عمرانی از ۲۵ اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ در حریم پایتخت، غیرقانونی است.

هرگونه عملیات ساختمانی و عمرانی از ۲۵ اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ در حریم پایتخت، غیرقانونی است

فسایی با اشاره به اینکه اراضی حریم مانند ریه‌های تنفسی شهر عمل می‌کند، تصریح کرد: پاکسازی این اراضی از هرگونه آلودگی می‌تواند به بهبود فرایندهای زیست محیطی پایتخت کمک کند، به همین منظور، اداره کل حریم شهر تهران با همکاری شهرداری‌های مناطق دارای حریم و هماهنگی سایر دستگاه‌های ذی مدخل، اجرای طرح جهادی پاکسازی و نگهداشت حریم را از نیمه اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این بخشنامه، به شهرداری‌های مناطق دارای حریم تاکید شده است تا در پاکسازی مبادی ورودی شهر تهران و اراضی حریم از زباله، لایروبی انهار موجود به منظور پیشگیری از وقوع سیلاب، جمع آوری خاک و نخاله های رها شده در عرصه حریم، شستشو و رنگ آمیزی گارد ریل‌ها و نشان‌های شهری، پاکسازی دیواره‌ها، رفع موانع بصری و رسیدگی به فضای سبز ورودی‌ها همچنین پاکسازی رود دره‌ها از زباله ها و ... اقدام کنند.

مدیرکل حریم شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت احیا و رونق گردشگری در حریم شهر، گفت: پیرو جلسه مشترک با ستاد گردشگری شهرداری تهران، مقرر شده است، اقدامات موثری توسط شهرداری های مناطق دارای حریم به منظور جذب گردشگر و آشنایی شهروندان با پتانسیل های حریم در ایام نوروز صورت گیرد.

گردش در تهران با «تهران نما» / با «تهران نما» در تهران گردش کنید

نماهنگ‌های «تهران نما» برای معرفی جاذبه‌های گردشگری پایتخت، توسط ستاد گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، تولید شد. در این نماهنگ‌های کوتاه یک دقیقه‌ای جاذبه‌های گردشگری شهر تهران از جمله موزه‌ها، خانه‌موزه‌ها و بافت تاریخی تهران به شهروندان و مسافران نوروزی معرفی می‌شود.

مجموعه «تهران نما» دارای ۳۰ قسمت است که در هر قسمت یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، معرفی خواهد شد.

پخش نماهنگ‌های «تهران نما» از سه‌شنبه ۱۶ اسفند در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما، آغاز شده است و در ایام نوروز ۱۴۰۲ نیز از تلویزیون‌های مترو، در فضاهای محیطی و در فضای مجازی پخش خواهد شد.

این نماهنگ ها همچنین با همکاری سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای شهرداری تهران در اتوبوس‌های مسافربری برای مسافرانی که به مقصد تهران سفر می کنند، نمایش داده می‌شود.

نماهنگ های «تهران نما» از جمله ویژه برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای نوروز ۱۴۰۲ است.