تهران- ایرنا- نمایشگاه‌های آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با عناوین «آشنای مبهم»، «بوی بهار» و «کارتون نوروز و گردشگری تهران» در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت دایر هستند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با نمایشگاه‌هایی از روزهای گذشته میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند، بعضی از این مراکز نیز به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۲ نمایشگاه‌هایی را با این موضوع برگزار کردند.

نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نگارخانه‌های ممیز، خیال و آیینه در موسسه فرهنگی هنری صبا-فرهنگستان هنر دایر است.

در این نمایشگاه، ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند؛ در گرایش تذهیب، ۷۷ اثر از ۵۵ هنرمند، در گرایش طراحی نگارگری ۲۳ اثر از ۱۲ هنرمند، در گرایش گل و مرغ ۶۳ اثر از ۴۳ هنرمند و در گرایش نگارگری، ۵۸ اثر از ۴۰ هنرمند به نمایش گذاشته شده است، همچنین ۳۱ اثر از هنرمندان مدعو در نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران ارایه شده است.

«آشنای مبهم» در گالری دوست

نمایشگاه آثار نقاشی لیلا خورشیددوست با عنوان «آشنای مبهم» به همراه منظومه شعر امین حدادی، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ تا هشتم فروردین ۱۴۰۲ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره چهار میزبان علاقه‌مندان است.

«دَه بر دَه»، ‌«پیکسل پاپ» و «۱+۱+۱+۱ میلیون» در ثالث

نمایشگاه گروهی «دَه بر دَه» با آثار هنرمندان؛ علیرضا آدم‌بکان، سعید امکانی، علیرضا پویا، حسین تمجید، عیسی جباری، رامین حفیظی، امیر سقراطی، هیرو شیخ‌الاسلامی، نجوا عرفانی و سعید نودهی، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در گالری ثالث برپاست.

نمایشگاه دیجیتال آرت‌های وحید بهرامی با عنوان «پیکسل پاپ» نیز ۱۹ تا ۲۹ اسفند در این گالری برپاست. این نمایشگاه‌ها در تاریخ‌های اعلام شده هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخان‌زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ۱۴۸ میزبان علاقه‌مندان هستند. ساعت بازدید روز اختتامیه ۱۰ تا ۱۸ است.

همچنین گالری ثالث به رسم سال‌های گذشته، از ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ فرودین ۱۴۰۲ میزبان نمایشگاه گروهی «وان+وان+وان+وان میلیون» است. نهمین دوره‌ نمایش وان میلیون با احتساب تورم به صورت آنلاین به نشانی http://arthl.ir/i۶۱۶ نمایش داده می‌شود.

«عکس‌های مضحکه» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس‌های طنز و مضحکه دوران قاجار برای نخستین بار در ایران و مطالعات پژوهشی تاریخ عکاسی ایران از ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است. این عکس‌ها عمدتا مربوط به دوران ناصری و مظفری است و تعدادی از عکاسان برجسته تاریخ عکاسی ایران آنها را پدید آورده‌اند.

نمایشگاه «عکس‌های مضحکه» به انتخاب محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ عکاسی ایران و کیانوش معتقدی پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ هنر قاجار تدارک و گردآوری شده است.

این نمایشگاه بخشی از پروژه‌ پژوهشی‌ای است که می‌کوشد تا سبک‌ها و بخش‌های کمتر شناخته‌شده‌ عکاسی ایران در دوران قاجار را معرفی و مطالعه کند. مجموعه عکس‌های ارائه شده در نمایشگاه «عکس‌های مضحکه»، با تمرکز بر نمونه عکس‌های طنز با محوریت انسان (عکاسی پرتره) گزینش شده و در میان این تصاویر؛ می‌توان اندیشه و سلیقه‌ عکاسان خوش ذوقی را دید که به دور از رسم معمول و عُرف جامعه، به آفرینش و ثبت لحظاتی فراواقعی و غیرمتعارف از زندگی روزمره‌شان پرداخته‌اند و مسیری تازه را در کار با دوربین و رسانه عکس، پیش ‌روی مخاطب می‌گذارند.

«آینه در آینه ۲»

نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» با آثار از زنده یاد قربان خلیلی با موضوع «تهران ۵۷ و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی» از ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله دایر است. در این رویداد هنری ۴۸ اثر از آثار مرحوم خلیلی در اندازه‌های بزرگ در کنار یک نسخه از اصل آن به نمایش گذاشته شده است.

«مشق تولی» و «بوی بهار» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولی» با نمایش ۶۰ اثر از استادانی همچون غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی، آیت الله سیدمرتضی نجومی، جهانگیر نظام العلما، ابوالحسن محصص مستشاری، علی شیرازی، اباصلت صادقی، علی مقارن عسگری، احمد عبدالرضایی، حمید ساسانی، مهدی فلاح و جواد بختیاری، از ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۸ غیر از روزهای تعطیل در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان حضرت ولیعصر(عج)، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ دایر است. این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی منتخب گنجینه موزه با موضوع حضرت علی(ع) (القاب، صفات، احادیث و ...) است.

همچنین نمایشگاه «بوی بهار» به مناسبت فرارسیدن فصل بهار از ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپاست.

۱۷ اثر از آثار هنرمندان معاصر همچون احمد خلیلی‌فرد، محمدعلی بنی اسدی، رضا هدایت، مهتا معینی، نعمت لاله‌ای، آنه محمد تاتاری، مهناز پسیخانی، جلال‌الدین خرمی‌نژاد، بابک خدابنده، مهرداد محب علی، شهناز زهتاب، احمد نصرالهی و ژیلا کامیاب در این نمایشگاه ارایه شده و همگی آثار از منتخبی از گنجینه موزه با حال و هوای بهار و طبیعت انتخاب شده است.

«کارتون نوروز و گردشگری تهران» در نوروز

نمایشگاه «کارتون نوروز و گردشگری تهران» به مناسبت بهار و سال نو، با هدف معرفی تهران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های مفهومی کارتون (طنز ترسیمی) از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ همزمان در خانه کاریکاتور ایران، فرهنگسراهای ابن سینا، ارسباران، گلستان و کوشک باغ هنر(منطقه گردشگری عباس آباد) برگزار می‌شود.

آثار این نمایشگاه توسط خانه کاریکاتور ایران گردآوری شده و با موضوع‌های باغ‌های تهران، تنوع زیست محیطی، زیبایی‌های تهران، اماکن تاریخی و مذهبی، هویت شهری، قصه‌ها و روایت‌ها، فرهنگ و آداب محلات قدیمی تهران، گردشگری تیمچه‌ها و بازارهای سنتی تهران، معماری و منظر شهری تهران، دروازه های قدیم تهران، حمل و نقل شهری در تهران قدیم و جدید، طبیعت تهران، خانواده و گردشگری، آیین‌های نوروز و سال نو، به نمایش درآمده است.

جاذبه‌های گردشگری تهران از نگاه کاریکاتوریست‌ها

نمایشگاه کاریکاتور «طنز تهران» به مناسبت ایام نوروز با موضوع جاذبه‌های گردشگری تهران از ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ همه روزه از ساعت ۶ تا ۲۲ در متروگالری ایستگاه مترو شهید بهشتی دایر است.

این نمایشگاه با مشارکت ۲۱ هنرمند کاریکاتوریست برتر کشور و با نمایش ۴۲ اثر از بناهای تاریخی، فرهنگی، هنری شهر تهران در راستای فعالیت‌ها و ویژه برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران در نوروز ۱۴۰۲ با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو و فرهنگسرای مترو با هدف معرفی هر چه بهتر و بیشتر اماکن و جاذبه‌های گردشگری شهر تهران برپا شده است.

«وضعیت» در گالری عالی

نمایشگاه پوسترهای ابوالفضل خسروی با عنوان «وضعیت» ۱۴ تا ۲۸ اسفند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برپاست. این نمایشگاه شامل ۴۰ پوستر از آثار خسروی است که با موضوع فضای انسانی و حیات امروزی بشر تولید شده‌اند.

«بازیابی/سری سوم» در نیان

نمایشگاه گروهی «بازیابی/سری سوم» مجموعه‌ای از یک مجموعه‌دار با آثار هنرمندانی همچون بنفشه احمدزاده، عبدی اسبقی، ناصر اویسی، آیدین آغداشلو، ناصر بخشی، محمد بزرگی، کیوان بیرانوند، پارسا پاینده، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، جمشید حکیمی، امید حلاج، ایران درودی، مکرمه قنبری، اردشیر محصص، منوچهر نیازی، بهمن نیکو، محسن وزیری مقدم و آرمان یعقوب‌پور از ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ به جز شنبه‌ها (ساعات بازدید روزهای عادی ۱۴ تا ۱۹ و ساعت بازدید روزهای تعطیل ۱۶ تا ۲۰) در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج برپاست.

«خیال خوشی»

نمایش گروهی «خیال خوشی» با آثار هنرمندان؛ شباهنگ طیاری، ذبیح‌الله محمدی، علی انصاری، هایده ایازی، سورنا پتگر و زهرا محمودخانی از دهم تا ۲۷ اسفند روزهای چهارشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری دلگشا به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، کوچه‌ نوروز، پلاک ۱۷ دایر است.

«پیش از ورود» در باگالری

نمایشگاه گروهی نقاشی «پیش از ورود» با نمایش‌گردانی نرگس سلیمان‌زاده، ۱۹ تا ۲۶ اسفند روزهای هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در باگالری به نشانی بلوار ارتش غرب، بعد از محلاتی، خیابان بهاران، بن بست نسترن، پلاک یک، ساختمان مدرن پلازا، طبقه ششم، واحد ۶۰۲ و ۶۰۳ برپاست. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

آثار نصرت اله مسلمیان، رضا بابک، واهیک هارتونیان، علیرضا آدمبکان، زروان روحبخشان، پارسوا مهتاش، فرحناز اولیایی، نگین تهرانیپور، روحا دباغیان، شهره دمستانی، سیریل آن سینای، الیانا شمس لنگرودی، نیلوفر صرافی، گلناز صفاوردی، ثمینه عامل سیاح، سحر علیزاده، جاوید عندلیب، مهدیه محمودی، سپیده نزیری و گیلدا هاشم زاده در «پیش از ورود» به نمایش گذاشته شده است.

زروان روحبخشان درباره این نمایشگاه نوشته است: «هنر و کنش هنری همواره متاثر از جهان پیرامون هنرمند است، خواه در قالب بیان عواطف شخصی یا تصویر برساخته‌ای از موضوعی مشخص. هنرمند گاه وضع موجود را بازنمایی می‌کند و گاه از آن فراتر رفته و آنچه باید باشد را به تصویر می‌کشد؛ امیدها و آرزوها. شاید چنین است که به زعم برخی هنرمند یا پیشگو است یا جادوگر.»

نمایشگاه نقاشی- عکاسی در هور

نمایشگاه نقاشی‌ - عکس‌های عبدالحمید پازوکی و ژیلا مختاری از ۱۲ تا ۲۶ اسفند همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ میزبان علاقه‌مندان است.

«برای زندگی»

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «برای زندگی» با نمایش آثار ۴۴ هنرمند در حوزه‌های نقاشی، طراحی، مجسمه و عکس، پنجم تا ۲۶ اسفند همه روزه به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج برپاست.

«اقدامات دفتری»

نمایش گروهی کتاب، دفتر و پوستر با عنوان «اقدامات دفتری» با منتخبی از آرشیو کتاب‌ها، کتابکارها، دفتر طراحی و پوستر و نمایش آثار هنرمندانی همچون کوروش شیشه‌گران، رامتین زاد، نیما زارع نهندی، شقایق احمدیان، سعید غلامی، شهاب شاه‌علی، علی رادمند، شهرزاد جهان، عرفان صالحی، منا حسین‌زاده، پانیذ سهرابی، آتوسا رادمنش، ماسا رضا، موژان یعقوبی و شایان خسروی از ۲۸ بهمن تا ۲۶ اسفند به جز شنبه‌ها (جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و روزهای عادی از ساعت ۱۲ تا ۱۹) در مجموعه‌ معاصر سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، پلاک ۳۰ دایر است.

«ویژناریوم» در خانه هنرمندان

نمایشگاه گروهی «ویژناریوم» با نمایش آثار بیش از یکصد هنرمند نقاش و عکاس از ۲۲ تا ۲۶ اسفند همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برپاست.

نمایشگاه نگارگری در برج آزادی

نمایشگاه نگارگری از آثار مونا علیزاده در راستای بزرگداشت مقام حکیم نظامی گنجوی و در روز پاسداشت مقام این شاعر ارزنده، از ۲۱ تا ۲۶ اسفند از ساعت ۹ تا ۱۸ در کافه گالری مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی میزبان علاقه‌مندان است. در این رویداد ۳۵ اثر تذهیب و مینیاتور به نمایش گذاشته شده که بعضی از این آثار با موضوع حکیم نظامی گنجوی است.