کرمان- ایرنا- ساعت از نیمه‌شب هم گذشته بود و هر از گاهی انگار صداها از عملیات جنگی از گوشه و کنار شهر به گوش می‌رسید اما آنطور که مسئولان درمانی کرمان می گویند، چهارشنبه آخر سال در این دیار آرام سپری شد چون اورژانس در حوزه شمال استان اعلام می کند تنها یک مصدوم گزارش شده است.

به گزارش ایرنا چند سالی است که آیین چهارشنبه آخر سال با رفتارهای مخاطره آمیز همراه بود اما امسال این آیین کهن برای کرمانی‌ها بیشتر همراه با شادی و آرامش بود و اتفاقات مهیب سال‌های گذشته در آن تکرار نشد.

برگزاری جشن از ویژگی‌های فرهنگی تمامی جوامع است؛ از کهن‌ترین زمان‌ها تا به امروز همه ملت‌ها با فرهنگ‌های خاص خود در سرزمینشان روزهایی از سال را جشن می‌گیرند.

جامعه بشری گروهی را سراغ ندارد که مردم آن روزها را به شادی و جشن نپردازند؛ پیوندی که ریشه‌های آن در اعماق روح نهفته و طی قرون و اعصار مهمترین عامل اتحاد و همبستگی فکری و روحی در طبقه‌های مختلف یک سرزمین بوده و «مراسم چهارشنبه سوری» نیز یکی از آنهاست که هر ساله توسط ایرانیان با شدت و علاقه برگزار می‌شود.

دیشب کرمان به مانند تمامی شهرهای ایران میزبان جشنی کهن بود، جشنی دیرینه که از سنت‌های مهم هر ایرانی به شمار می رود و در دهه‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است.

طی سال‌ها و با تغییرات فرهنگی از آیین‌های خاص و مراسم گوناگونی چهارشنبه سوری از جمله قاشق زنی، کوزه شکستن، آجیل چهارشنبه سوری، فالگوش نشینی‌ها و فال گرفتن‌ها بیشتر مراسم آتش افروختن برجا مانده است؛ سنتی که در زمان پدر و پدربزرگ های ما محلی برای سپردن زردی ها به آتش و گرفتن سرخی آتش بود اما به یکباره و در طول دهه های اخیر تغییر کرد.

کم کم چهارشنبه سوری از آتش ها به ترقه تغییر کرد؛ در ابتدا صدای ترقه‌ها از گوگرد و چند کبریت بی خطر تامین می‌شد که چندان هم ترسناک نبود اما حالا چهارشنبه سوری هم در فرم (موشک، دارت، نارنجک سرنگ و اکلیل سرنج، لاستیک، قوطی اسپری و...) و هم در محتوای آن تغییر کرده که این تغییر فرم، شب چهارشنبه سوری را شبیه شب‌های عملیات جنگی کرده است و ناآرامی‌های این شب، موجب خارج شدن اوضاع از وضعیت عادی شده که نتیجه آن خسارت به اموال عمومی و خصوصی، مختل شدن رفت وآمد شهروندان، به آتش کشیدن لاستیک خودرو و آسیب به خود شهروندان یا تلفات انسانی بوده است.

اما چند سالی است که گویا فرهنگ سازی‌ها تا حدی جواب داده و مردم خطرات چهارشنبه سوری و آیین‌های تغییر یافته آن را درک کرده‌اند و نمودهای این موضوع در کرمان نیز طی پارسال و امسال هم مشاهد شد. به مانند سال گذشته چهارشنبه سوری دیشب در کرمان خطرات زیادی برای مردم به همراه نداشت کرمانی‌ها در جای جای شهر آتش‌های کوچکی فردی و گروهی برپا کردند و کوچه های متعدد از صدای خانواده ها و شادی هایشان پُر شد البته ناگفته نماند آتش افروزی ها در بعضی موارد به ترقه بازی‌هایی تا حدودی خطرناک هم ختم شد اما منجر به مصدومیت شدید یا تلفات انسانی نبود.

سال گذشته طبق آنچه رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفته بود مراسم چهارشنبه آخر سال در تمام نقاط استان با آرامش و بدون حادثه جدی برگزار شد.

سید محمد صابری پارسال تنها مورد آسیب‌دیده چهارشنبه سوری استان را در شهرستان کوهبنان بیان کرده بود که در نهایت فرد حادثه دیده با سوختگی جزئی و درجه یک پس از پانسمان و مداوا از بیمارستان مرخص شد.

دراین زمینه بیشتر بخوانید:

تنها یک مصدوم

اما امسال هم در کل استان کرمان تنها یک مصدوم در پی چهارشنبه سوری گزارش شدو آن هم جوانی بود که به دلیل ترکیدن ترقه در دست در نواحی انگشتان دست و صورت دچار آسیب و به دلیل احتمال آسیب به تاندون، برای انجام روند درمان در بیمارستان باهنر بستری شد.

البته ناگفته نماند حوادث چهارشنبه سوری امسال در کل کشور کمرنگ تر از پارسال بود و جعفر میعادفر رییس اورژانس کشور هم شامگاه ۲۳ اسفند از کاهشی بودن روند آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث چهارشنبه سوری در مقایسه با سال گذشته خبر داده بود؛ هرچند تعداد تلفات ناشی از استفاده مواد محترقه و مصدومان موجود نیز همچنان قابل تامل است.