تهران- ایرنا- یک ژنرال نیروی فضایی آمریکا در جلسه استماع مجلس سنا از استقرار تسلیحات فضایی چین و روسیه برای جنگ‌های آینده با آمریکا خبر داد و آن را فوری‌ترین و حادترین تهدید علیه ایالات متحده خواند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «واشنگتن تایمز»، فرمانده نیروی فضایی آمریکا دیروز (سه‌شنبه) در جلسه استماع مجلس سنا گفت، ارتش چین ۳۴۷ ماهواره از جمله ۳۵ ماهواره‌ای که در ۶ ماه گذشته پرتاب کرده را برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در جنگ های آینده مستقر کرده است.

ژنرال چانس سالتزمن در این جلسه افزود: روسیه هم در حال آزمایش و استقرار تسلیحات ضد ماهواره مداری، قابلیت‌های سایبری گسترده و موشک‌های ضدماهواره زمینی، پارازیت‌های الکترونیکی و لیزر است.

به گفته این ژنرال آمریکایی، تسلیحات پیشرفته‌تر جنگ فضایی چین، فوری‌ترین تهدید برای حملات در فضا است. وی امکانات فضایی نه چندان پیشرفته روسیه را نیز تهدیدی حاد علیه ماهواره های ایالات متحده دانست.

این ژنرال ارتش آمریکا در جلسه استماع نیروهای استراتژیک کمیته فرعی خدمات مسلح سنا خاطرنشان کرد که هر دو کشور چین و روسیه آسیب‌پذیری‌های ما را هدف قرار می دهند و قصد دارند دست بالای آمریکا را در حوزه فضایی کنار بزنند.

پکن قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ به بخشی از آنچه که مقامات چینی آن را «رویای فضایی» نامیده اند، دست یابد و لیزرهایی را مستقر کنند که می تواند به حسگرهای ماهواره ای حمله کرده و ماهواره های مسیریابی و ارتباطی را غیرفعال کنند.

براساس گزارش این ژنرال آمریکایی، شبکه‌های ماهواره‌ای روسی اطلاعات، هدف‌گیری دقیق و ارتباطاتی را ارائه می‌کند که باید با وجود عملکرد روسیه در اوکراین و عدم پیگیری تهدیدات علیه قابلیت‌های فضایی، جدی گرفته شوند.

در حال حاضر بودجه درخواستی دولت جو بایدن در بخش فضایی برای سال مالی که از اول اکتبر (مهر ۱۴۰۲) آغاز می شود ۳۰ میلیارد دلار است، یعنی ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر از مجوز کنگره در سال گذشته.