به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی روز چهارشنبه در دهمین و آخرین نشست شورای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ که با حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه و رؤسای دانشکدگان، دانشکدهها، پردیسها، مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران در تالار شهید سلیمانی برگزار شد، گفت: یک امانت بزرگ انسانی به ما سپرده شده است؛ سرمایههای آتی کشور، جوانان و نوجوانان برومند و دانشجویان امانتهای الهی هستند که خانواده این عزیزان، آنها را در اختیار دانشگاه قرار دادهاند. از اساتید انتظار میرود که وظیفه خود را در قبال امانت بزرگی که به ما سپرده شده است به نحو صحیح انجام دهند.
وی در اعلام نتایج یک ارزیابی و برآورد صورتگرفته درباره وضعیت دانشگاههای کشور در پاییز ۱۴۰۱، گفت: در این ارزیابی، وضعیت دانشگاههایی که در پاییز امسال مسئله داشتند و مشکلاتی برایشان پیدا شد و دانشگاههای که کمتر مسئله داشتند و دانشگاههایی که مسئله نداشتند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ارزیابیها نشان میدهد دانشگاههایی که اساتید آنها در میدان بوده و احساس مسئولیت و تعهد کردند و مدیران آنها برنامهریزی بهتری داشتند، یا مشکلی نداشتند و یا کمتر به مشکل برخورد کردند.
کرمی با بیان اینکه دانشگاه تهران از جمله دانشگاههایی بود که در ناآرامیهای پاییز ۱۴۰۱ با کمترین مشکل مواجه شد، افزود: دانشگاه تهران بهترین تدبیر را در زمینه برنامهریزیهایی که مانع سوءاستفاده از دانشگاه شود، در نظر گرفت؛ که اولین آن تشکیل «خانه گفتوگو» با حضور ۹۰ استاد بود. این برنامه در مدیریت شدن شرایط دانشگاه تهران مفید بود. بنابراین دانشگاه تهران مدیریت شرایط را با اساتید آغاز کرد، چون اساتید الگوی دانشجویان و ستون فقرات یک دانشگاه هستند و همراهی، هماهنگی، همت و پشتکار آنها برای غلبه بر مشکلات، در کنار مدیریت خوبی که صورت گرفت، موجب شد که بسیاری از مشکلات کنار زده شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در تشریح نوع مواجهه شایسته با برخی ناهنجاریها در فضای دانشگاه، اظهار داشت: هیچ وقت نباید نگاه کنیم که وضعیت بیرون از دانشگاه چگونه است، چون ما باید افقهای بالاتری را در فضای نخبگانی و بویژه در فضای دانشگاه تهران مدنظر قرار دهیم. دانشگاه تهران باید برای همه دانشگاههای کشور و دنیا نیز الگو باشد.
کرمی افزود: برخی در تحرکات ماههای اخیر میخواستند از آب گلآلود ماهی بگیرند و وضعیت فرهنگی و هنجارها و تقید به ارزشها را در کلاسها و فضاهای میدانی دانشگاه متلاطم کنند. البته با این همه جمعیت دانشجویی و استادی و کارمندی که داریم، تعداد کسانی که هنجارشکنی میکنند، بسیار بسیار محدود است. در دانشگاه تهران ابتکار به خرج داده شده و یک کمیته اخلاق حرفهای از مدتی قبل تشکیل شده است که بعضی از موضوعات را کنترل و نظارت میکند، البته برای اثرگذاری بیشتر در زمینه مواجهه با برخی هنجارشکنیها لازم است که اساتید اهتمام لازم را داشته باشند.
وی با انتقاد از طرز فکر برخی اعضای هیأت علمی که جز وظیفه آموزشی مأموریت دیگری برای خود متصور نیستند؛ خاطرنشان کرد: مأموریت یک معلم و استاد دانشگاه فقط آموزش و پژوهش نیست بلکه عمدهترین وظیفه استاد، پرورش و تربیت و الگو شدن برای دانشجویان است؛ البته این باور که حوزههای آموزش و فرهنگ از همدیگر تفکیکناپذیر هستند در درصد بالایی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران نهادینه شده است.
گفتگو با دانشجویان اولین راهکار مناسب و در شأن دانشگاه است
هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در نشست شورای دانشگاه تهران، «گفتوگو» میان مدیران و اساتید دانشگاه با دانشجویان را اولین راهکار متناسب و در شأن دانشگاه به منظور مواجهه با برخی مسائل و مشکلات دانشجویی در سطح دانشگاه دانست و گفت: وظیفه ما محافظت از سلامت اجتماعی و فردی دانشجویان است و حتماً میتوانیم بر اساس تدابیر جمعی، برنامههایی که در این زمینه داریم را مدیریت کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران همچنین پرهیز از سلیقهگرایی را لازمه اجرای صحیح و هماهنگ سیاستها و برنامههای حوزه فرهنگی و اجتماعی دانست و از تشکیل کمیته رابط اخلاق حرفهای در دانشکدهها خبر داد.
دکتر بهرامی احسان گفت: کمیته رابط اخلاق حرفهای در دانشکدهها به منظور مواجهه مبتنی بر «گفتوگو» با دانشجویانی که مقررات متعارف در سطح دانشگاه را رعایت نمیکنند، تشکیل شده است که معاون فرهنگی دانشکده و اساتید خبره و باسابقه در این کمیته اخلاق حرفهای حضور دارند.