نوشهر - ایرنا - رییس اداره راهداری شهرستان نور اعتبار موردنیاز برای نگهداری محورهای ارتباطی این شهرستان غرب مازندران را سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

سیدرضا سجادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت به محورهای ارتباطی این شهرستان افزود: هم اکنون میانگین قدمت یازده دستگاه ماشین آلات سنگین سبگ و سنگین فعال موجود محورهای ارتباطی این شهرستان بالای ۴۰ سال است.

وی هزینه نگهداری این ماشین آلات فرسوده را که با وجود انجام تعمیرات سالانه بسیار بالا دانست و اظهارداشت : باید تدابیری برای جایگزینی این ماشین آلات اندیشیده شود.

وی مجموع نیروی انسانی این نهاد شهرستانی اعم از اداری و راهداران را ۲۵ نفر اعلام کرد و با هدف خدمات رسانی مطلوب افزایش این تعداد به ۴۰ نفر را خواستار شد.
رییس اداره راهداری شهرستان نور بیان کرد : بهترین راه حل کمبود نیروی انسانی بکارگیری بخش خصوصی است که بخش راهداری و نگهداری راه ها را به این بخش واگذار شود.
سجادی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی سبب می شود تا خدمات این بخش کاهش یابد و نگهداری جاده ضعیف شود و سرمایه ملی که با اندک هزینه ای می شود آن را حفظش کرد آنگاه نتوان خوب نگهداری کرد.


به گفته وی سالانه برای نگهداری جاده های این شهرستان اعتبار اختصاص می یابد که بهتر است هدفمند تر بشود.

وی نبود راهدارخانه در شهر چمستان با برخورداری ۳۰۰ کیلومتر راه را از دیگر نیازهای این شهرستان ذکر و اضافه کرد : اگر نگهداری راه های منطقه بموقع انجام نشود هزینه ها تصاعدی افزایش می یابد.
وی دولت توجه بیشتر دولت به بخش راه های این شهرستان را خواستار شد و گفت : بخش مرکزی و چمستان و رویان این شهرستان نیز با ۸۰۰ کیلومتر راه اکنون یک دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر و یک دستگاه نمک پاش فعالیت دارد که توجه به این بخش الزامی است.

این شهرستان در حوزه راهداری به ۲ بخش بلده و مرکزی تشکیل می شود که بخش مرکزی شامل مرکز شهر و منطقه چمستان تقسیم بندی شده است.
رییس اداره راهداری شهرستان نور تصریح کرد : در بخش کوهستانی بلده به خاطر بارش برف و بوران در ایام سرد سال به ماشین آلات راهداری بیشتری نیاز است.

سجادی خاطرنشان کرد : اکنون ۲ دستگاه گریدر و ۲ دستگاه لودر و یک دستگاه نمک پاش در محور کوهستانی بخش بلده مستقر است که با وجود قدمت بالای آن ها پاسخگوی نیاز منطقه نیست.
محور کوهستانی بلده از سمت جاده هراز تا پل زنگوله ۱۱۰ کیلومتر طول دارد که محور پرتردد چون کمربندی ارتباطی بین ۲ محور هراز و کندوان است که به گفته سجادی بسیار حیاتی بوده که با هدف ارایه خدمات مطلوب در محور به تجهیزات و نیروی راهداری بیشتری نیاز است.
وی گفت: نگهداری جاده های این شهرستان بسیار مهم بوده و باید در این زمینه برنامه ریزی هدفمندی صورت گیرد، به عنوان مثال بخش کوهستانی بلده با توجه به گستردگی راه های موجود یک نیروی راهداری حضور دارد که پاسخگوی نیازهای محورهای منطقه نیست.

شهرستان ۱۳۰ هزار نفری نور دارای ۲۲۰ آبادی است که از این تعداد ۱۷۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.