نوشهر- ایرنا- سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران گفت : اجرای کامل طرح ملی کنارگذر شهرستان نور به رویان واقع در غرب استان به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سیدمرتضی حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان این اعتبار در صورت تخصیص برای تملک حدود ۱۵ هکتار از اراضی متعلق به اشخاص در مسیر اجرای طرح و بقیه برای ساخت پل آب پری که محور رویان - نور - نوشهر را متصل می کند هزینه خواهد شد.

وی بدون اشاره به میزان اعتبار هزینه شده از زمان آغاز اجرای این طرح تاکنون خاطرنشان کرد: برابر گزارش ها، روند اجرای این طرح بیش از ۷۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد و متاسفانه این میزان اراضی متعلق اشخاص در مسیر ۲ کیلومتر باقیمانده این طرح ملی قرار دارد.

سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مازندران تصریح کرد: از آنجایی که محورهای کنارگذر شهرستان آستارا خطه استان گیلان تا بهشهر استان مازندران زیرپوشش این شرکت قرار دارد متاسفانه اعتباری که بابت روند اجرایی این طرح ها هر سال اختصاص می دهند، بسیار ناچیز است.

حسینی افزود :برای تکمیل این طرح راهی جز پیگیری و رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این منطقه در زمینه بهره گیری از ظرفیت های قانون برنامه و بودجه وجود ندارد به عبارتی این مسوولان اگر بتوانند از این ظرفیت قانونی تهاتر اراضی و نفت داشته باشند به طور حتم پرونده این طرح تاریخی حدود ۱۹ ساله بسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح ملی کنارگذر شهرستان نور -رویان با گذشت ۱۹ سال از آغاز اجرای آن هنوز به بهره برداری نرسیده است و اهالی غرب مازندران و گردشگران انتظار دارند با همت، عزم و اراده دولت مردمی سیزدهم این طرح به سرانجام برسد.

طبق مستندات موجود، زمان اجرای این طرح به طول حدود هشت کیلومتر مربوط به سال ۱۳۸۲ است و مسوولیت اجرای این طرح برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شهری است.

این طرح آن زمان به خاطر توسعه زیرساخت های شهری، افزایش جمعیت و از همه مهم تر از آنجایی که این ۲ شهر بدون کمربندی در مسیر گذرگاه سه استان گیلان، گلستان و مازندران قرار دارد با هدف رفع معضل بغرنج ترافیک این مناطق به ساخت این کنارگذر اقدام شده است.

ساخت این گذرگاه در سه مرحله تعریف شده، مرحله اول آن شامل چهار راه چمستان - عباسا به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر، عباسا - خیابان شهدای شهر رویان به طول حدود سه هزار و ۴۰۰ متر و خیابان شهدای شهر رویان تا محور رویان - نوشهر و خروجی کمربندی این محدوده ادامه د

روند اجرای این طرح در گام های اول و دوم آن به طول حدود ۶ کیلومتر، پس از سال ها کش و قوس و اختلافات بر سر قیمت میان زمینداران مسیر اجرای این طرح و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران بابت تملک ۴۰۰ متر سرانجام با پا درمیانی ریش سفیدان و مسوولان آن زمان در سال ۱۳۹۶ به صورت ناقص به بهره برداری رسید و زیربار ترافیک رفت.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا و گزارش های مستند حاکی است در نقاطی از این کنار گذر از ایمنی لازم برخوردار نبوده و شب ها برخی از رانندگان غیربومی که آشنایی آنچنانی از وضعیت جاده ندارند به علت عدم نصب تابلوهای راهنما، سیستم چراغانی، نصب سرعت گیرهای غیر استاندارد و رعایت نشدن موارد فراوان نکات ایمنی مربوط باعث شده که رانندگان در طول مسیر سرگردان شوند و گاهی اوقات مسیر را به اشتباه بروند.

نمونه این نواقص می توان به تقاطع غیر همسطح تکمیل نشده مرحله نخست این گذرگاه منتهی به بخش بلده اشاره کرد و یا چراغانی نشدن مرحله دوم آن که مزین به نام سردار سلیمانی است از دیگر مشکلات آن است.

طبق آمار رسمی، برای ساخت ۶ کیلومتر این گذرگاه در آن زمان حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد در حالی که برای اجرای کامل این طرح ملی به گفته مسوولان و کارشناسان امر در گام آخر آن حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

عملیات ساخت مرحله آخر این گذرگاه از سال ۱۳۹۸ شروع شد و بنا به اظهار مسوولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران باید مدت سه سال به سرانجام و تکمیل می شد که متاسفانه نرسید.

شهرستان نور با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.