اهواز- آبادان- نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان نماد خودباوری ملی متخصصان داخلی کشورمان در راستای بی تاثیری تحریم‌ها است.

سیدمحمد مولوی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان‌کرد: برای اجرایی شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، متخصصان توانمند کشورمان همواره ثابت کردند تحریم‌ها نمی‌تواند از پیشرفت علم و دانش و ایرانیان جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه کشور های غربی از تحریم های ظالمانه ایران انتظارات زیادی از جمله به بن بست رسیدن علم و تکنولوژی در کشورمان داشتند گفت: راه اندازی فاز دوم پالایشگاه آبادان معادلات غربی ها در زمینه توانمندی های ایران تحت تاثیر قرار داد.

مولوی فاز دوم پالایشگاه آبادان را نماد خودباوری و پیشرفت عنوان کرد و افزود: به طور حتم طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه سبب پیامدهای مثبت اقتصادی و همچنین تحول در حوزه انرژی کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه و تثبیت فاز ۲ پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلار، آماده بهره‌برداری است.

با بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان میزان تولید بنزین از ۱۰ میلیون لیتر در روز به ۱۴ میلیون لیتر در روز و تولید نفت گاز ( گازوئیل) از ۱۶ میلیون لیتر در روز به ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

در فاز دوم پالایشگاه واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلار احداث شده‌اند.

واحدهای تصفیه تعریف شده‌ در فاز دوم پالایشگاه منجر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه به یورو پنج خواهند شد.

فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز تعریف شده است که با بهره‌برداری نهایی از آن این پالایشگاه جوانتر و توان تولید آن نیز افزایش خواهد یافت.

این طرح در شرایط سخت تحریمی و تکیه بر توان داخلی اجرا و از ابتدای آغاز احداث این فاز امکان اشتغال برای ۷ هزار و ۴۰۰ نفر فراهم شد که با بهره‌برداری از آن شرایط برای اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم گردید.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.