به گزارش بامداد جمعه ایرنا، گلوبال تایمز در این گزارش خود افزود:، مسافران چینی به ندرت به خارج از کشور میروند اما مقاصدی که انتخاب میکنند ممکن است کمی متفاوت از دوران پیش از همه گیری باشد. ایران از مقصدی که در قبل کمتر مقصد سفر گردشگران چینی بوده اکنون به یکی از مقاصد مطرح برای آنها تبدیل شده است؛ گردشگرانی که به روسیه، مصر و کشورهای منطقه قفقاز نیز چشم دوختهاند.
چین روز چهارشنبه تورهای گروهی به خارج از کشور را برای شهروندان چینی به ۴۰ مقصد دیگر از جمله نپال، ویتنام، ایران، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، گرجستان، آذربایجان و برزیل از سر گرفت.
چیزی که آژانسهای گردشگری را متعجب کرد این است که ایران اکنون و پس از مجاز شدن تورهای گروهی در اولویت سفرها قرار گرفته است.
یکی از کارمندان به نام «لو» از شرکت گردشگری U Tour که در زمینه سفرهای بینالمللی تخصص دارد، روز چهارشنبه به گلوبال تایمز گفت که تور ۱۳ روزه این شرکت به ایران با قیمت ۲۹۸۰۰ یوان (۴۳۳۳ دلار) فقط ظرف یک روز به طور کامل فروخته شد. لو گفت که جدیدترین سفر موجود در اواخر آوریل خواهد بود.
لو گفت: «راستش را بخواهید ما شگفت زده شدیم و برای چنین استقبال زیادی از ایران آماده نبودیم. مشتریانی که ایران را انتخاب میکنند معمولاً بین ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند که توانایی بیشتری در درک عمق فرهنگ ایرانی دارند. همچنین این کشور سیاستهای بدون ویزا را برای مسافران چینی در نظر گرفته است.» وی افزود که این آژانس در نظر دارد سفرهای خود را به ایران افزایش دهد.
آژانسهای دیگر به نقل از رسانهها گفتند که تورهای ایران آنها به سرعت فروخته شد. یک آژانس مسافرتی به روزنامه «پیپر» گفته است که ۳۰ محل برای یک سفر ۱۰ روزه به ایران در عرض نصف روز فروخته شده است.
یک شهروند ۳۲ ساله ساکن پکن به نام ژی که قصد دارد به ایران سفر کند، به گلوبال تایمز گفت: «ایران دارای فرهنگ غنی ایرانی است و چیزهای زیادی برای ارائه دارد مثل غذا و مناظر. علاوه بر این، با فرهنگ چینی بسیار متفاوت است.»
وی افزود که پس از بازگشایی مرزهای چین، کشورهای به طور سنتی محبوب آسیای جنوب شرقی مملو از مسافران هستند و مناظر شبیه به بخش جنوبی چین است اما ایران و کشورهایی که دور هستند، متفاوت ترند.
بازار سفرهای داخلی چین در تعطیلات روز کارگر که در اوایل ماه مه است، رونق خواهد گرفت. رسانهها گزارش دادند که رزرو هتلهای داخلی برای تعطیلات ۱۴۴ برابر در مقایسه با مدت مشابه در قبل از همه گیری در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
موسسه دای در ماه فوریه پیشبینی کرد که در سال ۲۰۲۳، ۴.۵۵ میلیارد سفر داخلی در چین انجام خواهد شد که تقریباً ۷۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود.