مراغه- ایرنا- سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: همزمان با فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان، طرح ضیافت الهی در آرامش بهاری در امامزاده سیدابراهیم (ع) چکان و سیدمحمد (ع) این شهرستان در حال اجراست. 

«محمود توکلی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و در راستای استقبال از زائران و مسافران نوروزی از ۲۵ اسفندماه شروع شد و تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی در طول اجرای این طرح نیز روحانیون اعزامی در امامزادگان حضور می‌یابند و برنامه‌های متنوع اجتماعی، فرهنگی، قرآنی و معنوی با محوریت کودکان و نوجوانان برای میهمانان اجرا می‌شود.

وی افزود: حدود ۶۰ زائرسرا و سایر امکانات رفاهی در امامزاده سیدابراهیم (ع) این شهرستان وجود دارد که در طول تعطیلات نوروزی در اختیار زائران و مسافران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در طول تعطیلات نوروزی سالهای گذشته حدود ۴۰ هزار نفر در این زائرسراها، اقامت یا از امامزاده زیارت کرده‌اند، بیان کرد: سایر امکانات این امامزاده نیز از جمله فضای سبز، محل بازی کودکان و فروشگاه‌ها نیز طی سال‌های گذشته از محل نذورات احداث شده است.

به گزارش ایرنا اجرای آیین تحویل سال نو، سخنرانی و اقامه نمازهای جماعت، مشاوره و پاسخگویی، ایستگاه‌های بازی و نقاشی برای کودکان، جلسات تفسیر، جزءخوانی قرآن کریم، مراسم شب‌های قدر و محافل قرآنی از جمله برنامه‌های مهمی هستند که در قالب طرح ضیافت بهاری اجرا می‌شود.

امامزاده سیدابراهیم (ع) نوه سوم امام موسی بن جعفر علیه السلام هستند که در موقع هجرت از سوی مدینه به مشهد مقدس به دست مخالفان و دشمنان امامت و ولایت به شهادت می‌رسند و در این مکان دفن می‌گردند.

تاریخ کشف قبر امامزاده سید ابراهیم (ع) به حدود ۱۷۰ سال پیش بر می‌گردد و این محل معنوی از آن زمان به بعد به «اولیای چکان» شهرت یافته است و قدمای محل نیز ایشان را با این عنوان می‌شناختند.

آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم (ع) در ورودی روستای چکان و در ۶ کیلومتری شرق شهرستان مراغه قرار دارد؛ این بقعه در زمینی به مساحت تقریبی چهار هکتار قرار دارد و بنای آن در دوره‌های مختلف بازسازی شده است و هم‌اکنون یکی از مهمترین مراکز عبادی و معنوی آذربایجان به شمار می‌رود.

بنای اولیه بقعه بسیار ساده و دارای گنبد گلی بوده و در دوره‌های مختلف به کوشش مردم مرمت و بازسازی شده است؛ بنای اساسی و توسعه گسترده آن در سال ۱۳۵۵ شمسی آغاز شد؛ این اقدام مهم به همت آیت‌الله حاج شیخ علی ارومیان و با همکاری مردم خیر منطقه شروع و در مدت زمان مشخصی به پایان رسید.

روی لوح سنگی که به دیوار غربی گنبدخانه نصب شده نیز درباره شخصیت امامزاده سید ابراهیم (ع) و نقش آیت‌الله در بازسازی و توسعه آستان امامزاده سید ابراهیم (ع) مطالبی آمده است.