ارومیه - ایرنا - رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و آمار موجود، ۷۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه شاغل هستند.

به گزارش ایرنا، دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جمله افرادی هستند که پس از اتمام فرآیند تحصیلی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد بازار حرفه‌ای کار می‌شوند.

شانس این دانشجویان نسبت به دیگر دانشجویان در فرآیند جذب به کار بیشتر است چون نیروی فنی و متخصص نیاز اساسی کارگاه‌ها و کارخانجات است.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز دانشجویان خود را پس از پذیرش با فرآیند کنکور، در بستر دانشگاه دولتی، نیروی کار را علمی آموزش داده و روانه بازار و جامعه می‌کند.

محل دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ابتدای جاده ارومیه - سرو است که علی رغم بهره وری بالا همچنان مشکلات عدیده‌ای دارد، در روزهای پایانی سال میزبان رییس این دانشگاه در ایرنا بودیم وگفت وگویی با او داشتیم.

رسول خداویردی کشتیبان که در کارنامه خویش ریاست دانشگاه‌های پیام نور را نیز دارد تحولی در سیستم دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ایجاد کرده تا ارتباط با رسانه‌ها بیشتر شود و دانشجویان خود را نیز تشویق به اجتماعی بودن و ورود به بازار کار می‌کند.

گفت وگو با رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی را در ادامه بخوانیم.

ایرنا: اغلب مردم دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان را با نام دانشگاه طباطبایی می‌شناسند، آیا دلیل خاصی دارد؟

عنوان دقیق این دانشگاه تحت عنوان دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی است که دانشکده قاضی طباطبایی یکی از زیر مجموعه‌های این دانشگاه است.

آموزشکده دختران ارومیه، آموزشکده دختران خوی و آموزشکده پسران شهید بهشتی ارومیه و دو آموزشکده در حال احداث شهرستان ماکو و شهرستان میاندوآب نیز از آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود.

دلیل اینکه برخی عنوان این دانشگاه را به نام قاضی طباطبایی می‌شناسند این است که محل دانشکده قاضی طباطبایی با محل مدیریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مجاورت مکانی دارد لذا تابلوهای هر دو در کنار هم بود و این دلیلی است که برخی شاید نام این دانشگاه و دانشکده را اشتباه بگیرند اما در فرایند جدید از نظر دیپلماسی تبلیغات، جایگاه تابلوهای ورودی دانشگاه اصلاح شد.

ایرنا: در حال حاضر چند کارمند در دانشگاه فعالیت می‌کنند و میزان ظرفیت و پذیرش دانشجو چقدر است؟

دانشگاه فنی و حرفه‌ای زیر نظام آموزش عالی و تحت نظارت وزارت علوم و دانشگاهی دولتی است که دارای دوره‌های روزانه و شبانه است.

این دانشگاه، دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستان‌ها و متناسب با رشته تحصیلی در یکی از رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای یا شاخه کاردانش و فارغ‌التحصیلان دوره‌ چهار ساله نظام قدیم هنرستان‌ها، انتخاب می‌کند.

ورودی‌های دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از طریق کنکور سراسری (ویژه این دانشگاه) که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

شرایط عمومی و اختصاصی لازم در دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته همه سال به تفصیل درج می‌شود، پذیرش در این دانشگاه همانند دانشگاه‌های سراسری از طریق سازمان سنجش و کنکور سراسری است که در برخی رشته‌ها نیز در صورت داشتن مجوز می‌توان بدون کنکور دانشجو پذیرفت.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از دانشگاه‌های گسترده استان است که علی رغم داشتن ظرفیت بالا برای پذیرش دانشجو، ظرفیت افزایش رشته‌های دانشگاهی را نیز دارد.

در حال حاضر ۱۸۰ نفر مجموعه کارکنان دانشگاه است و ۴۵۰ مدرس و هیات علمی نیز در حوزه آموزشی فعالیت دارند. حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو نیز در قالب ۲۵ رشته آموزشی در حال تحصیل هستند.

ایرنا: دانشگاه فنی و حرفه‌ای چه امکاناتی دارد که به عنوان شاخص علمی در این بخش مطرح است؟

این دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌های دولتی امکانات رفاهی همچون خوابگاه و سلف سرویس غذا، باشگاه ورزشی و کارگاه‌های بزرگ و آزمایشگاه در فضایی بسیار زیبا و علمی دارد.

این دانشگاه پس از دانشگاه ارومیه دومین دانشگاه بزرگ استان است که در فضای ۳۰ هکتاری فارغ التحصیلان متخصص به جامعه معرفی می‌کند.

۱۰ هکتار از فضای این دانشگاه مختص باغ و زمین کشاورزی است و همین موضوع زمینه ساز درخواست رشته کشاورزی است تا به سبب محوریت استان در زمینه کشاورزی بتوانیم نقش خود را بهتر ایفا کنیم از این رو در ترم مهر ماه سال ۱۴۰۲ تعداد دو رشته در این دانشگاه به رشته‌های موجود افزوده می‌شود.

رشته گیاهان دارویی و رشته ماشین آلات کشاورزی عنوان رشته‌های جدید است که ظرفیت این دانشگاه را در مهر ماه ۱۴۰۲ به ۲۷ رشته تحصیلی دانشگاهی می‌رساند.

ایرنا: ۲۵ رشته شامل چه رشته‌هایی است؟

رشته های عمران، معماری، صنایع شیمیایی، گرافیک، تاسیسات، آسانسور، صنایع غذایی، طراحی، دوخت پارچه، کامپیوتر، ساخت و تولید از مجموعه رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای از استان است که طرفداران بسیاری نیز دارد.

ایرنا: تعامل دانشگاه به سبب عنوان دانشگاه با مدارج صنعتی به چه شکل است؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های این دانشگاه، بستر سازی مناسب برای گزینش تیم فنی و صنعتی است به این شکل که فارغ التحصیلان در راستای تبدیل به تکنسین ماهر آموزش می‌بینند و از این رو پس از اتمام دوره آکادمیک در دوره کاردانی و کارشناسی در سریع ترین زمان وارد بازار کار می‌شوند.

طبق آمار دانشگاه، ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه که فارغ التحصیل شده اند وارد بازار کار تخصصی شده و دارای شغل هستند.

بیشتر این دانشجویان در قالب تکنسین واحدهای صنعتی و تولیدی استان به سبب تعاملی که بین واحدهای تولیدی و دانشگاه است مشغول می‌شوند و عده ای نیز به سمت کارآفرینی رفته و اقدام به راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صعنتی خود می‌کنند.

ایرنا: آیا دانشگاه سهمیه خاصی از بانک‌ها برای حمایت از این دانشجویان دارد؟

عدم همکاری بانک در پرداخت تسهیلات به فارغ التحصیلان فنی و حرفه‌ای

متاسفانه هیچ معرفی به بانک تحت عنوان دریافت تسهیلات نداریم و دانشجویان نیز خودشان باید همزمان با آموزش، اقدام به دریافت پروانه حرفه‌ای کنند تا از این طریق بتوانند از بانک‌های عامل درخواست تسهیلات کنند.

دانشگاه نیز اقداماتی در نوبه خود دارد و به سبب تعاملی که با اداره کل فنی و حرفه‌ای داریم ضمن برگزاری دوره‌های آموزش و پس از برگزاری آزمون به تمامی داوطلبانی که در آزمون قبول می‌شوند گواهی مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای که تاییدیه بین المللی نیز دارد از سوی این سازمان به افراد اعطا می‌شود.

ایرنا: چه امکانات ورزشی و کارگاهی در دانشگاه موجود است؟

اماکن ورزشی و رفاهی از ملزومات محیط‌های عملی و مراکز آموزشی است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز مستثنی از این مهم نیست و هم اکنون دارای چهار زمین چمن مصنوعی روباز فوتسال، ۲ سالن سرپوشیده والیبال و فوتسال و یک سالن چمن مصنوعی سرپوشیده است که در مسابقات استانی و ملی هم پای دیگر پتانسیل‌های دانشگاه، نقش مهمی را ایفا کرده است.

آزمایشگاه‌هایی نیز در محیطی تخصصی و به سبب فنی بودن دانشگاه داریم، محیط کارگاهی هم در سوله‌های بزرگ قرار گرفته است که در برخی موارد با تولید کنندگان و خدمات دهندگان شهری، توسط دانشجویان در این مرکز همکاری می‌شود.

ایرنا: همکاری دانشگاه با ادارات و دیگر نهادها به چه شکل است؟

اساس کار دانشگاه، تربیت تکنسین ماهر بر اساس نیاز واحدهای تولیدی و صنایع استانی و منطبق بر آمایش توسعه استان است.

بنابراین آمایش رشته تحصیلی از جمله اولویت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که نیازمند ارتباط متداول با صنایع بزرگ و کوچک استانی است تا بر اساس همان نیاز، دانشجو تربیت کنیم.

در همین راستا طی توافقی که با کارگاه و کارخانجات صنعتی استان شده است بازدیدهای مختلفی دو طرفه برگزار می‌شود که در بستر علمی و منطق و در شرایط استاندارد حرکت کنیم.

دانشجویان با بازدید از واحدهای تولیدی ضمن آشنایی با محیط کار حرفه‌ای، آموخته‌های آکادمیکی خود را نیز در صورت بروز مشکل در همین واحدها به کار می‌برند.

ایرنا: به سبب مشکلات خدمات شهری که در دانشگاه دارید آیا شهرداری‌ها و دیگر نهادها همکاری خوبی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارند؟

با مجموعه شورای شهر و شهرداری ارومیه رابطه خوبی داریم اما برخی مشکلات قانونی که در فرایند دانشگاه باقی مانده است باید در سطح بالاتری حل شود.

موضوع ماده صد و جریمه‌های شامل شده بر دانشگاه که در پروژه‌های عمرانی دانشگاه باید پرداخت کند متاسفانه تسویه حساب آن خارج از توان دانشگاه است لذا نیازمند تهاتر از طریق بدهی دولت به تامین اجتماعی هستیم که متاسفانه در این خصوص مشکلاتی گریبانگیر دانشگاه شده است.

حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان است که متاسفانه در ردیف‌های مصوب اداری نبوده و برای تامین و پرداخت آن با مشکل روبرو بوده و از سمت شهرداری ارومیه جهت پرداخت و تسویه حساب در فشار فرایند اداری هستیم.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این راستا همراه دانشگاه است و با میانجیگری ایشان جهت تسهیل مشکلات دانشگاه فرصت پرداخت دریافت کرده‌ایم.

عبور فاضلاب شهر ارومیه از محوطه دانشگاه مشکلاتی ایجاد کرده است

یکی دیگر از مشکلات محیطی دانشگاه، عبور کانال فاضلاب شهرستان ارومیه از محوطه و حیاط است که از میان دانشکده قاضی طباطبایی عبور می‌کند و متاسفانه در فصل بارندگی با سرریز شدن آن مشکلات بسیاری که خارج از حوزه علمی و دانشگاهی است گریبانگیر دانشگاه می‌شود.

حل این مشکل نیازمند همکاری بین دستگاهی است که توجه شهرداری، آب و فاضلاب را می‌طلبد اما پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون بی جواب مانده است.

برای حل این مشکل طرح مطالعاتی عمیقی باید در این راستا انجام شود تا محل عبور کانال فاضلابی تغییر کند.

یکی دیگر از دغدغه‌های محیط دانشگاهی جانمایی و جایابی برای ایجاد دوربرگردان در ابتدای جاده ارومیه به سرو است که در مقابل دانشگاه قرار دارد متاسفانه نامناسب بودن وضعیت فعلی باعث خسارت فراوانی از جمله تصادفات شدید در مقابل دانشگاه شده است که خطری بزرگ برای دانشجویان و همکاران بشمار می‌رود.

نبود ایستگاه اتوبوس و تاکسی نیز دیگر دغدغه این دانشگاه است که چنین مکانی مقابل دانشکده قاضی طباطبایی وجود ندارد و این امر باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده در ایاب و ذهاب دانشجویان است در همین راستا اغلب دانشجویان با خودروی شخصی رفت و آمد می‌کنند که همین ضمن افزایش ترافیک شهری، مشکلاتی نیز در پی دارد.

کمبود آرد برای تامین نان دانشجویان

در حوزه تامین آرد برای تهیه نان دانشجویان نیز با شرکت غله مشکل داریم.

از آنجایی که با نرخ دولتی به دانشجویان در سلف سرویس غذا داده می‌شود در راستای تامین نان، نانوایی اختصاصی در دانشگاه داریم که شرکتی دانش بنیان برای همکاری اعلام آمادگی کرده تا با استقرار آخرین ورژن دستگاه‌ نان پز در این مکان نصب کند اما تاکنون‌ موفق به دریافت مجوز سهمیه آرد نشده‌ایم و متاسفانه در این حوزه دانشگاه با مشکلاتی روبرو است.

در صورتی که این نانوایی در داخل دانشگاه ایجاد شود علاوه بر تامین نان تمامی دانشگاه‌ها، می‌توان برای مردم منطقه نیز نان پخت و عرضه کرد.

ایرنا: چند وقت پیش مسابقات ورزشی در زمره المپیاد در دانشگاه اجرا شد به نظرتان برگزاری چنین مسابقاتی چه عایدی برای دانشگاه دارد؟

المپیاد کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور یکی از مسابقات بین دانشگاه های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور است که میزبانی آن در ارومیه نشان از پتانسیل و ظرفیت استانی است.

۶۰۰ نفر از ۳۰ استان در این المپیاد ورزشی میهمان آذربایجان غربی بودند که در رشته‌های ورزشی والیبال، فوتسال و تنیس روی میز در ارومیه به رقابت پرداختند و برگزاری چنین مسابقات در تراز کشوری، جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان را رشد می‌دهد.

در اردیبهشت ماه سال آینده نیز در خصوص ارج نهادن به مقام شامخ شهدا قرار است یادواره شهدای غواص برگزار شود که از همین جا از تمام رسانه‌ها و دانشجویان می‌خواهیم در برگزاری هر چه بهتر این یادواره در کنار دانشگاه باشند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از بسترهای مناسب برای تحصیل جوانان علاقه مند به رشته‌های فنی و مهارتی است تا با گذراندن مراحل تکمیلی تحصیلی بتوانند در صنعت استان و کشورمان تاثیر گذار باشند.

همکاری دانشگاه با کارخانجات و واحدهای تولیدی نیز فرایند مثبتی است تا خیال دانشجویان از بهره گیری مهارت‌شان و فراهم بودن بازار کار و اشتغال پس از فراغت از تحصیل راحت باشد.

اینکه ۷۰ درصد دانشجویان یک دانشگاه به صورت تخصصی رشته تحصیلی وارد بازار کار شوند نتایج مثبت بزرگی نصیب صنعت استان آذربایجان غربی می‌کند که در آینده می‌تواند از موارد کاهنده آمار شاخص بیکاری در زمینه افراد ماهر علمی باشد.