دمشق – ایرنا – پس از توافق سازش میان دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ که با دلالی "دونالد ترامپ" رییس جمهور سابق آمریکا در واشنگتن صورت گرفت، نگاه ها به سمت ریاض معطوف شد و این که آیا عربستان هم به توافق سازش با صهیونیست ها خواهد پیوست یا خیر؟

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، با شروع به حرکت قطار سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، پروپاگاندای (تبلیغات سیاسی) شدیدی از سوی رسانه های آمریکایی – غربی – صهیونیستی و بعضا عربی به راه افتاد که بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان به این قطار خواهند پیوست، اما با گذشت دو سال و نیم از این رویداد فقط دو کشور آفریقایی مغرب و سودان به این قطار پیوستند و دیگر هیچ کشوری سوار این قطار نشد.

در سال های اخیر سران تل آویو سعی و تلاش زیادی کردند تا به هر نحو ممکن با سران عربستان به توافق سیاسی دست یابند، مساله ای که تا به امروز اتفاق نیفتاده است، هرچند صهیونیست ها موفق شدند چند ماه پیش مجوز ریاض را برای عبور هواپیماهای مسافربری و باری رژیم صهیونیستی به سمت جنوب شرق آسیا از فضای عربستان بگیرند.

مقامات ریاض در طول دو سال و نیم گذشته سعی کرده اند که درخصوص موضوع احتمال برقراری رابطه میان ریاض – تل آویو سکوت کنند و یا اعلام کنند که هنوز برای این اقدام زود است و شرایط فراهم نیست.

در این بین اظهار نظر "ترکی الفیصل" رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان درخصوص رابطه ریاض با تل آویو و شرایط این کشور برای رژیم صهیونیستی برای برقراری رابطه قابل توجه است، شرایطی که نشان می دهد اگر ریاض بر روی آن تاکید داشته باشد به هیچ وجه رابطه ای میان ریاض – تل آویو برقرار نخواهد شد یا این که شرایط تغییر کند.

الفیصل، در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه درخصوص شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفته است که این شروط تشکیل کشور دارای حاکمیت فلسطین به پایتختی قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی به وطنشان می باشد و این‌ها همان شروطی است که در طرح صلح عربی درج شده است.

وی درباره احتمال عادی‌سازی روابط بدون این شروط نیز گفته است که «چنین چیزی را مسئولان می‌گویند نه من. وقتی آن‌ها بگویند من نیز تصدیق می‌کنم. آنچه در مطبوعات گفته می‌شود صرفا اخبار آن‌هاست و من توجهی به این اخبار ندارم».

پیشتر منابع آگاه درباره مذاکرات کنونی میان عربستان و آمریکا مدعی شدند که ریاض خواهان ضمانت‌های امنیتی و مجوز ارتقای برنامه هسته‌ای غیرنظامی در ازای توافق صلح با رژیم صهیونیستی شده است.

نکته مهم دیگر در این زمینه رقابت میان سه کشور ثروتمند عربی امارات، قطر و عربستان برای بدست گیری رهبری جهان عرب به پشتوانه درآمدهای کلان نفتی می باشد، موضوعی که این روند با سازش ابوظبی – تل آویو روند تازه ای به خود گرفت و سران دو کشور امارات و عربستان سعی می کنند زیر سایه رژیم صهیونیستی به آرزوی خود دست یابند.

هرچند دو رژیم امارات و عربستان در تجاوز به یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور یک صدا و هم قسم هستند، ولی این دو کشور چندین اختلاف در چند پرونده منطقه ای همچون مسایل مرزی و ژئوپلتیکی باهم دارند.

امارات حتی در موضوع تجاوز به یمن پا را فراتر گذاشته و اقدام به اشغال دو جزیره راهبردی سقطری (سوکاترا) و میّون (در ورودی باب المندب) با کمک رژیم صهیونیستی نموده است، اقدامی که سران ابوظبی فکر می کنند برای رهبری جهان عرب نیاز به سرزمین های بیشتری دارند.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رقابت شدیدی را بر سر نفوذ در منطقه غرب آسیا و سایر مناطق جهان برای به دست گیری رهبری جهان عرب آغاز کرده اند، رقابتی که از شرق آسیا تا قاره آفریقا تداوم داشته است. استفاده از ابزارهای متعدد جهت توسعه نفوذ منطقه‌ای باعث شده تا هریک از آن‌ها راهبردهای متفاوتی را در مدیریت نفوذ منطقه‌ای خود، اتخاذ کنند. از یک سو ریاض با ایدئولوژی وهابیت و از سوی دیگر ابوظبی با دیدگاه سلفی با ابزار توسعه و نفوذ اقتصادی، رقابت منطقه‌ای را افزایش داده اند. رقابت‌هایی که به اختلافات پنهانی و عمیق زیر لایه نازکی از اتحاد و ائتلاف دامن زده است.

مساله مهمی که در چند روزگذشته روی داده، موضوع انتشار خبر برقراری رابطه میان تهران – ریاض با میانجیگری چین در ۱۹ اسفند ماه جاری می باشد، مساله ای که می تواند نگاه ریاض و حتی امارات را با برقراری رابطه قوی با تهران و ایجاد اعتماد متقابل تغییر دهد و این دو کشور می توانند به جای اعتماد به رژیم صهیونیستی و یا آمریکا به یک کشور اسلامی قوی همچون ایران اعتماد کنند و در راستای امنیت منطقه با هم همکاری نمایند، مساله ای که می تواند مشکلات کشورهایی همچون سوریه در مبارزه با تروریسم، لبنان، یمن، فلسطین و عراق را نیز مرتفع نماید، البته در این میان برقراری رابطه میان تهران – قاهره نیز هموار کننده این مسیر خواهد بود.