تهران- ایرنا- تارنمای خبری استار ترکیه، توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه را گامی بسیار مهم برای صلح خاورمیانه عنوان و اضافه کرد که واشنگتن از نزدیک شدن تهران و ریاض آشفته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای خبری استار ترکیه در مقاله‌ای تحت عنوان «پکن خوشحال و واشنگتن آشفته از نزدیکی تهران – ریاض» به قلم «اسماعیل شاهین» استاد دانشگاه نوشت: از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی متقابل سفارتخانه ایران و عربستان پس از هفت سال، موجب آشفتگی آمریکا شده است.

نویسنده این مقاله برقراری دوباره روابط ایران و عربستان را شگفتی بزرگ در خاورمیانه ذکر کرده و با اشاره به تداوم سیاست «غرب‌ستیزانه و ضد اسرائیلی» در ایران، برقراری روابط بین تهران ـ ریاض را در حالی که عربستان در صدد برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و تعمیق روابط با آمریکاست، بسیار حائز اهمیت خواند.

این مقاله نویس حوزه روابط بین الملل، با تشریح روابط و پیچیدگی منافع ایدئولوژیک و سیاسی در منطقه پرتنش خاورمیانه و نقش ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم منطقه افزود: قدرت و حضور منطقه‌ای ایران تا حد زیادی به متحدانش در کشورهایی مانند سوریه، لبنان و عراق بستگی دارد و تهران به لطف این متحدان قادر است حوزه نفوذ خود را در خاورمیانه و شرق مدیترانه زنده نگه دارد و در برابر فشارها و تحریم ها مقاومت کند.

تارنمای استار ادامه داد: عربستان و ایران دو کشور با نفوذ بالا در منطقه و دارای توان کنترل، هدایت و بسیج نیروهای سیاسی و مذهبی سراسر خاورمیانه هستند و به همین دلیل، ایجاد روابط حسنه بین دو کشور به عنوان کشورهای نماینده بلوک های سیاسی منطقه آغازی تازه برای خاورمیانه خواهد بود و به برقراری صلح در منطقه منجر خواهد شد.

این تارنما همچنین دست دادن نمایندگان عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین را رویدادی بسیار مهم خواند و نوشت: این امر وزن رو به رشد پکن و افول آمریکا را در خاورمیانه نشان می دهد.

وی در این مقاله، نقش چین در منطقه خاورمیانه را برخلاف آمریکا، سازنده و مبتنی بر اصل عدم دخالت در امور داخلی و تلاش برای توسعه همکاری منطقه‌ای ارزیابی و اضافه کرد: ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و کشورها و گروه‌های منطقه، استراتژی مورد حمایت غرب است در حالی که امضای توافق بین ایران و عربستان ضربه سنگینی به این استراتژی وارد کرد.

این رسانه نوشت: احتمال کارشکنی و ضربه زدن به این توافق از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی بسیار زیاد است.

به گزارش ایرنا، به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پکن، علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی از دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت‌ها و استقبال‌ها از سوی کشورهای منطقه و پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن همراه بود.