کیش - ایرنا - سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران در بخش مناطق آزاد در کشورهای عمان و قطر بر عهده این جزیره محول شده است که به دنبال تحقق این نقش محوری بر اساس اسناد بالادستی هستیم.

به گزارش ایرنا، سعید پورزادی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ها اظهار کرد: کارگروه ویژه در این سازمان در راستای تحقق اهدف توسعه دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در این سازمان تشکیل می شود تا بتوان گام های اساسی برای تحقق ماموریت های محوله در این حوزه برداشته شود.

وی اضافه کرد: ایفای نقش در اقتصاد به ویژه مقابله با تحریم ها شاکله تاسیس مناطق آزاد است که این سازمان به عنوان یکی از این مناطق برآب تحقق اهداف خود نگاه ویژه ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

پورزادی افزود: همچنین با توجه سپرده شدن توسعه دیپلماسی اقتصادی در حوزه منازق آزاد به کیش، به زودی هیات های اقتصادی از این جزیره تشکیل و با هماهنگی وزارت امور خارجه و اقتصاد و دارایی نشست های مشترک خود با کشورهای هدف را برای رسیدن به توافقات اساسی آغاز می شود.

وی یا بیان اینکه تکالیف زمستان به عنوان یکی از برنامه های محوری جهت تحقق و انصباط بخشی در برنامه ریزی های صورت گرفته برای امسال در این سازمان انجام شد گفت: در سال آتی این رویکرد با عنوان تکالیف تابستانه به زیرمجموعه این سازمان ابلاغ شده تا در تابستان شاهد لوسیزن (فصل خالی از گردشگر) نباشیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: امسال در کنار درآمد زایی های مختلف و به حداقل رساندن خام فروشی در سازمان، توانسته ایم بدهی، طلبکاران شرکت های زیر مجموعه سازمان به صفر رسیده است.

وی گفت: در سال آینده نیز در کنار انجام امورات عمرانی، فعالیت های فرهنگی، فعالیت های اقتصادی و گردشگری، بهره مندی فعالان اقتصادی کیش از ظرفیت ماده ۱۰ مالیات، حذف مالیات های ارزش افزوده را در دستور کار قرار داده ایم.

پورزادی با بیان اینکه در سال جاری با توجه وجود مشکلات حکزه اب و برق، از واگذاری ۴۹ درصد سهم سازمان به بخش خصوصی با اخد مجوزهای لازم جلوگیری شد افزود: در سال آینده نیز تلاش می کنیم بتوانیم ۵۱ درصد سهم واگذار شده را در راستای رقم مشکلات این حوزه باز گردانیم.

وی گفت: همچنین در سال ۱۴۰۲ با جذب گردشگران خارجی موفق به ارز اوری ۱۷ میلیون دلاری شدین و در سال ۱۴۰۲ نیز این رویه به شکل ویژه ای در دستور کار است.

تدوین ۵۰ فرصت سرمایه گذاری 

سرپرست معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در سال جاری ۴۶ طرح سرمایه گذاری تعیین تکلیف شده که پرونده چهار مورد آن از سال ۱۳۹۹ در حال پیگیری بود.

علیرضا ابراهیم پور یادآور شد: همچنین ۲۸ بسته سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری، اقتصادی و تولیدی، سلامت تدوین شده که شامل ۵۰ فرصت سرمایه گذاری است و در نظر داریم با جذب سرمایه های داخلی و خارجی آنها را واگذار کنیم.

وی افزود: هم اکنون با مشارکت یک سرمایه گذار خارجی احداث یک فروشگاه بین المللی با چهار میلیون دلار نهایی شده که به زودی عملیات اجرایی آن اغاز می شود.

ابراهیم پور با بیان اینکه نظارت بر روند خدمات واحدهای صنفی از وظایف این معاونت در ایام نوروز است گفت: در کنار بازدید های روزانه به ۶۴ فقره شکایت رسیدگی، ۹۵ اخطار صادر و از فعالیت ۱۸ واحد صنفی جلوگیری شده است.

رشد ۲ برابری روند پیشرفت فیزکی طرح های عمرانی کیش

ناظر طرح های معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون ۲۹ طرح عمرانی دولتی در این جزیره از سوی این معاونت در حال پیگیری است افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم میانگین پیشرفت فیزیکی طرح ها در هر ماه از ۲.۲ درصد به ۴.۷ درصد رسیده است.

عباس کاووسی یادآور شد: در حال کلی ابتدای روی کارامدن دولت سیزدهم میانگین پیشرفت این تعداد طرح ۵۳.۲ درصد بوده که هم اکنون به ۸۰.۴ درصد رسیده است و با تداوم این تلاش ها عمده طرح های بخش زیرساخت های حمل و نقلی در بخش فرودگاه و بنادر به بهره برداری می رسد.

وی گفت: بازسازی زمین شماره ۱ المپیک به عنوان اولین زمین چمن هیبریدی کشور، احداث رختکن تیم های ملی، مجموعه پیست تارتان دو و میدانی، استادیوم شماره ۲، سه و چهار فوتبال، ترمینال جدید مسافری و باند جنوبی و پایگاه سوخت رسانی از جمله این طرح ها است.

افزایش ۳۴ درصدی حجم دیتای مصرفی در کیش

مدیرعامل شرکت تلفن همراه کیش (تله‌کیش) نیز در این نشست گفت که امسال با افزایش زیرساخت های ارتباطی حجم مصرف دیتای این جزیره نسبت به سال گذشته از افزایش ۳۴ درصدی برخوردار بوده است.

محمد عزیزی افزود: قیمت گذاری اقتصادی به بسته های اینترنتی، پیاده سازی سامانه جامع خدمات مشترکین، ایجاد ۲۰ سایت ۵G با سرمایه گذاری یک میلیون دلاری اپراتور های تلفن همراه، تکمیل فیبر نوری سراسری، اتصال کیش به فیر نوری جزیره هندورابی (نور۲) از جلمه این اقدامات است.