کرمان- ایرنا - سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برون سپاری خرید و توزیع میوه مورد نیاز در ایام نوروز به بخش خصوصی، امسال برای نخستین بار انجام شد و هدف اصلی از اجرای این طرح جلوگیری از هدر رفتن میوه است.

«ذبیح الله اعظمی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به طرح برون سپاری خرید و توزیع میوه مورد نیاز شب عید افزود: این موضوع سال گذشته از چالش های دولت و مجلس بود اما ساماندهی این امر امسال در دستور کار قرار گرفت و جلسات متعددی در این زمینه با حضور مسئولان و کارشناسان برگزار شد.

وی اظهار کرد: فروش نرفتن ۴۰ درصد از میوه ذخیره سازی شده شب عید طی سال گذشته در کشور موجب خراب شدن آن و ضرر ۱۴۰ میلیارد تومانی به بیت المال شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال های گذشته به طور میانگین بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن میوه در کشور برای شب عید سفارش داده شد که تقاضای واقعی نبود، اما امسال این اعداد حقیقی شد و حدود ۱۵ هزار تن میوه برای شب عید خریداری شده است.

وی خاطر نشان کرد: توزیع میوه شب عید در کشور از ۲۰ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ فروردین ادامه دارد، البته در استان کرمان بنا به تصمیم استاندار از ۲۷ اسفند تا چهارم فروردین توزیع میوه شب عید انجام می شود.

اعظمی ادامه داد: میوه شب عید پرتقال و سیب است و حتما باید با سایز و وزن استاندارد خرید و توزیع شود، هم اکنون تمام میوه مورد نیاز شب عید در استان کرمان تامین شده که با قیمت مصوب در حال توزیع است.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی توزیع کننده میوه ملزم شده ۱۰ درصد زیر قیمت بازار میوه را عرضه کند و همچنین در استان ها به استانداران این اختیار داده شده تا برای مناطق محروم تخفیف ۱۵ درصدی اعمال کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای خرید میوه شب عید به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت می شود و همچنین این کمیسیون به توزیع کنندگان میوه این اختیار را داده که در کنار سیب و پرتقال سایر میوه های ایرانی را هم توزیع کنند و به فروش برسانند.

وی بیان کرد: دولت با محوریت سازمان تعاون روستایی بر توزیع میوه شب عید نظارت کامل دارد و در طرح جدید سعی شده ضمن عرضه میوه با قیمت مناسب از بخش خصوصی هم در برابر زیان های احتمالی حمایت شود.

اعظمی با اشاره به ذخیره سازی کافی میوه در کشور تاکید کرد: همچنین در صورت کمبود میوه شب عید در بازار، تمهیدات لازم برای تامین و جایگزینی پیش بینی شده است.