خرم آباد - ایرنا - شهرستان دلفان دیار مفرغ و بلوط  با کوهستان های برف گیر و، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مردمان خون گرم و مهما ن نواز چشم انتظار گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ دلفان در میان کوه های سربه فلک کشیده مهراب، گرین و سفره کوه از رشته کوه های زاگ‍رس‌ واقع شده که این رشته کوه ها سرچشمه دهها چشمه، رودخانه و آبشار زیبا و طبیعی در این منطقه هستند.
این شهرستان با بیش از یک هزار و ۷۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا درناحیۀ کوهستانی واقع شده و آب و هوای آن معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدل است و بهاری سرسبز و رویایی دارد.

در شهرستان دلفان بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی شامل تپه ها و محوطه های باستانی، غار ، پل ها و بناهای تاریخی وجود دارد که قدمت دیرینه این شهرستان را نشان می دهد.
مهمترین تپه های باستانی در شهرستان دلفان که تاکنون حفاری شده اند تپه های بابا جان، عبدالحسینی، گندمبان، باباجیلان و تلیاب است که باستان شناسان با حفاریهای انجام شده به نتایج درخشانی از تاریخ فرهنگ ایران زمین دست یافته اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی دلفان گفت:تاکنون تعداد ۱۳۹ اثر از جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهرستان در ردیف آثارملی ثبت شده است به گفته لطیف لطفیان ۱۲ اثر ازآثار ثبت شده پل های تاریخی و دو اثر بنای هستند و مابقی تپه های باستانی، بناها و محوطه های تاریخی محسوب می شوند.

دلفان مامن امامزادگان

شهرستان دلفان دیار امامزادگان معصوم است و مردم این شهرستان افتخار میزبانی از مقبره تعدادی از یادگاران رسول الله را دارند و بر چنین میزبانی افتخار می کنند و برآن فخر می فروشند.
حضور چهار امامزاده از سلاله پاک نبی اکرم(ص) در شهرستان دلفان علاوه بر ایجاد روح و شکوه معنوی غربت فضای خاصی از معنویت را در این خطه ایجاد کرده است و مظلومیت اهل بیت(ع) را در تاریخ فریاد می زنند.
وجود م‍ق‍ب‍ره‌ ‌ام‍‍ام‍زاد گان ‌اب‍راه‍ی‍م‌ م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ب‍‍اب‍‍ای‌ ب‍زرگ‌، ‌اح‍م‍د و م‍ح‍م‍ود م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ب‍‍اول‍ی‍ن‌ و پ‍ی‍ر م‍ح‍م‍د به عنوان چهار نگین درخشان و بارگاه منور آنان در ایام سال به ویژه در ایام نوروز، ملجاء و پناهگاه دوستداران خاندان عصمت و طهارت است.

دلفان سرزمین آبشارهای بلند

در این شهرستان آبشارهای مهراب، سوله، غسلگه، قمش وجود دارد که با چشم اندازهای زیبا بهاری سرسبز را به دوستداران طبیعت ارزانی می دارد. بارش های خوب سالجاری جان تازه ای به آبشارها و طبیعت دلفان داده است .
یکی دیگر از جاذبه های شهرستان دلفان کوه شگفت انگیز مهراب است که با درختان کهنسال و پوشش گیاهی متنوع به نحو زیبایی آراسته شده است.
چشمه آبگرم با خواص طبی التیام بخش بسیاری از دردهای مفصلی و جاذبه های طبیعی این شهرستان به شمار رفته و در ۶۰ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ری‌ ‌غ‍رب‌ ش‍‍ه‍رنورآباد و درمحل ت‍لاق‍‍ی‌ س‍ه‌ رودخ‍‍ان‍ه‌ گ‍‍ام‍‍اس‍ی‍‍اب ، گ‍ی‍زه‌ رود و س‍ی‍م‍ره‌ ق‍رار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.

موزه مردم شناسی
موزه مردم شناسی نورآباد نیز با نمایش آثار و اقلام فرهنگی، نحوه زندگی و رسوم مردمان این دیار از گذشته تاکنون را به خوبی به تصویر کشیده است.
با تمهیدات و اقدامات انجام شده، این شهرستان برای استقبال از گردشگران و مهمانان نوروزی آماده شده است.
فرماندار دلفان در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این شهرستان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است گفت: تمام تمهیدات لازم برای خدمت رسانی مطلوب به مسافران نوروزی در این شهرستان اندیشیده شده است.
اصغر قهرمانی افزود : مدیران دستگاههای مربوطه موظف شده تمام توان خود را برای خدمت رسانی و رفاه مسافران بکار گیرند تا مهمانان ،خاطره خوشی از این شهرستان به یادگار داشته باشند.
وی تصریح کرد: مدیران در این ایام باید تمام تلاش خود را جهت معرفی ظرفیت های شهرستان انجام دهند ، زیرا شهرستان دلفان دارای مناطق گردشگری دیدنی و چشم اندازهای بسیار زیباست و شایسته نیست این ظرفیت ها از چشم گردشگران و مسافرین نوروزی دور بمانند، باید از این ظرفیت ها به بهترین نحو استفاده شود.
وی، با اشاره به خون گرمی و مهمان نوازی مردم شهرستان دلفان بیان کرد: مهمان نوازی مردم این خطه زبانزد است و نیروهایی که دراین ایام فعالیت دارند باید صمیمیت، خوش رویی، مهمان نوازی، مهمان دوستی و فرهنگ والای این شهرستان را به مسافران عزیز معرفی کنند.

سهرستان دلفان در مسیر ارتباطی استان‌های غرب و شمال غرب با جنوب کشور واقع شده و به همین دلیل بسیاری از مسافران نوروزی از این مسیر ارتباطی در ایام تعطیلات استفاده می‌کنند.

شهرستان دلفان با ۱۵۰ هزارنفر جمعیت در شمال لرستان واقع شده است. مرکزاین شهر نورآباد و دارای ۵ بخش مرکزی، خاوه و کاکاوند،میربگ و ایتیوند ، ۱۰ دهستان و ۴۴۰ روستا است.