سمنان- ایرنا- اداره کل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار سطح نارنجی، براس اولین هفته سال ١۴٠٢ بارش باران، تگرگ، کاهش دما تا ١٠ درجه سانتیگراد و احتمال سرمازدگی پیش‌بینی کرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با تشدید فعالیت سامانه بارشی، هشدار سطح زرد به سطح نارنجی تغییر می‌کند و ناپایداری‌ها افزایش می‌یابد.

ایرج مصطفوی افزود: هشدار سطح نارنجی برای اواخر وقت امروز سه‌شنبه تا اواخر وقت چهارشنبه است.

وی با اشاره به ناپایداری‌های جوی در روز سه‌شنبه ابراز داشت: برای این روز، بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق در بیشتر نقاط استان، برای نقاط مستعد بارش تگرگ و در برخی ساعات روز وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: در روز چهارشنبه نیز بارش باران، گاهی رعد و برق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، در برخی شاعات روز وزش باد، در نقاط سردسیر و کوهستانی باران، برف و مه‌آلودگی در پیش است.

مصطفوی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت هوا برای باقی روزهای هفته، خاطرنشان کرد: از چهارشنبه تا جمعه کاهش محسوس دمای هوا بین پنج تا ١٠ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود و دمای حداقل در نقاط سردسیر و کوهستانی به صفر و نزدیک صفر درجه سانتیگراد می‌رسد.

وی گفت که احتمال لغزندگی محورها و اختلال در تردد خودروها به ویژه در محورهای شمالی استان، مه‌آلودگی و کاهش دید، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها به علت رگباری بودن بارش‌ها، احتمال سرمازدگی باغ‌ها در نواحی سردسیر، و احتمال خسارت ناشی از تگرگ، از مخاطرات این سامانه جوی در استان است.

وی تاکید کرد: احتیاط در تردد خودروها در جاده‌ها، کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌ها در استان، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از توقف خودرو در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، پرهیز از چرای دام در مسیل‌ها و نواحی کوهستانی، آماده‌سازی روش‌های فعال مقابله با سرمازدگی مانند بخاری یا مولد مه در باغ‌ها، توصیه‌هتی ویژه برای این روزها است.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.