محمد کاملی دیرستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: در روز جاری پدیده شاخص در مناطق دریایی و سواحل استان هرمزگان وزش باد شدید و مواج شدن دریا خواهد بود که توصیه می شود با توجه به نا ایمن بودن شرایط رفت و آمدهای دریایی ضمن اجتناب از رفت و آمد شناورهای سبک و مسافربری، تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی در بنادر و سواحل استان صورت پذیرد.
وی ادامه داد: به تدریج در ساعت های آینده با خروج موج بارشی از شرق استان هرمزگان از میزان ابرناکی در مناطق شرقی کاسته خواهد شد.
رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: از ساعت های ظهر وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی - جنوب غربی در تمامی مناطق دریایی استان هرمزگان شدت بیشتری خواهد گرفت و سبب مواج شدن دریا و اختلال در رفت و آمدهای دریایی خواهد شد.
کاملی دیرستانی اضافه کرد: وزش باد شدید و مواج بودن دریا تا پایان روز پنجشنبه (سوم فروردین) در مناطق دریایی استان هرمزگان تداوم خواهد داشت.
وی گفت: از ساعت های شب به تدریج اکثر مناطق دریایی استان هرمزگان تحت تاثیر بادهای نسبتا شدید شمال غربی - جنوب غربی قرار خواهد گرفت و دریا مواج خواهد بود.
رییس اداره هواشناسی جزیره قشم اعلام کرد: در روزهای چهارشنبه (دوم فروردین) و پنجشنبه (سوم فروردین) تمامی مناطق دریایی استان هرمزگان مواج خواهد بود که سبب اختلال در رفت و آمدهای دریایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: از لحاظ دمایی در غالب نقاط استان کاهش نسبی دما به ویژه کاهش دمای کمینه مورد انتظار است.
کاملی دیرستان کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۱۸ درجه و ۸۶ درصد و شهر قشم را ۲۰ و ۸۲ درصد اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.
خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصفالنهار گرینویچ قرار دارد.
مساحت خلیج فارس ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار میآید.
خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم میشود.
عمق خلیج فارس در بیشترین حالت، حدودا ۹۰ متر است.
طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰کیلومتر است.
عریضترین بخش خلیج فارس ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) است. عمیقترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمقترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند.
جزیره قشم که در منابع تاریخی از آن به نام های کوان، ابرکافان، ابرکمان، برخت، طویله، بنی، لافت، کشم و سرانجام قشم یادشده، بزرگترین جزیره خلیج فارس است.
تنگه هرمز، نیز آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند میدهد.
این گذرگاه یکی از راهبردیترین مسیرهای بینالمللی کشتیرانی در جهان به شمار میآید.
طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر میباشد.
ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر میرسد.
در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانههای ایران قرار گرفتهاست.
تنگه هرمز دومین تنگه بینالمللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتیهای نفتکش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.
حدود ۶۸ درصد ذخایر شناختهشده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بیوقفه انرژی دنیا دارد.
باریکترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به دو قسمت تقسیم میشود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جزو آبهای سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقیمانده جزو آبهای سرزمینی عمان محسوب میشود. تمام کشتیهای عبوری باید از آبهای سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.