بوشهر - ایرنا - هر سال مسافران بی‌شماری به بهانه دیدن ساحل دل انگیز و طبیعت بی نظیر این استان گرمسیری در نوروز عزم سفر به بوشهر می‌کنند؛ هرچند آنان راضی از آرامش حاکم بر این شهر مهمان پذیر هستند اما برای بهتر شدن شرایط مطالبه گری‌هایی نیز دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساحل بوشهر این روزها حال و هوای دیگری دارد و میزبان مسافرانی است که به عشق گذراندن روزهای فراغت در سواحل نیلگون خلیج فارس به این استان سفر کرده و از مهمان نوزای بوشهری‌های خونگرم راضی و خشنود هستند.

بوشهر سرزمین نخل، آفتاب و خورشید از دیرباز به دلیل ساحل بکر و زیبا، نخلستان‌های انبوه، بازارهای پررونق تجاری و جاذبه‌های گردشگری بعنوان یکی از پرترددترین استان‌های کشور به خصوص از نیمه دوم سال تا پایان فروردین ماه شناخته شده و مقصد گردشگرانی از سراسر ایران‌ زمین بوده است.

جذابیت‌های ساحل بوشهر باعث شده تا نوار ساحلی شهرها و روستاهای این استان از دهه آخر اسفندماه با حضور انبوه و گسترده مسافران نوروزی روبرو باشد و اغلب مسافرانی که از دیگر نقاط کشور به این استان سفر کرده، کل وقت و یا بخش زیادی از زمان خود را کنار ساحل سپری ‌کنند.

به همین بهانه برای شنیدن سخنان مهمانان نوروزی به کنار ساحل بوشهر رفتیم.

مهمان نوازی و خونگرمی مردمان جنوب به خصوص بوشهری‌ها شهره عام و خاص است و ابراز رضایت مهمانان نوروزی از میزبانی گرم بوشهری‌ها به خوبی این اصل را در مورد مردمان این استان ساحلی معنا کرد.

حضور خودروهای حامل آب و یخ و آش بوشهری برای صبحانه مهمانان نوروزی در کمپ‌های اقامتی از پیش تعیین شده به صورت خودجوش نمونه ای از این مهمان نوازی است.

بوشهر شهری زیبا و دوست داشتنی

با سارا مومنی یکی از مسافران نوروزی که از استان چهار محال و بختیاری عازم بوشهر شده بود هم صحبت شدیم از نظر او بوشهر استانی با آب و هوای خوب، مردمانی مهربان و از سواحل بکر و آرام برخوردار و مکانی مناسب برای استراحت بعد از گذراندن زمستانی سرد است.

این مسافر نوروزی که سال‌ها پیش به استان بوشهر سفر کرده بود می‌گوید: زیرساخت‌های رفاهی و بهداشتی موجود در استان امروز نسبت به گذشته بسیار تقویت شده و مسافران با برخورداری از ساحلی تمیز و آب و هوای مناسب از حضور در این استان لذت می‌برند.

ساحل بوشهر بی‌نظیر و جذاب

از نظر علی جعفرزاده اهل رشت که از بوشهر بعنوان خانه دوم خود یاد می‌کند، این شهر جنوبی با توجه به وسعت مرزهای آبی و وجود طبیعت بکر و دست نخورده از جمله کوه‌های خائیز تنگستان و آبشارها و چشمه‌های بی نظیر در کنار نخلستان‌های سر به فلک کشیده دشتستان یکی از بهترین و بی نظیرترین سواحل خاورمیانه به شمار می‌رود.

این مهمان نوروزی که سواحل زیادی از شمال تا جنوب کشور را دیده و تجربه کرده می‌گوید: ممکن است سواحل کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله دبی زرق و برق زیادی داشته باشد اما وسعت ساحل بوشهر آن را متمایز کرده است.

از نظر این بازنشسته نیروهای مسلح؛ بوشهر امروز از نظر امکانات و توسعه قابل مقایسه با اوایل انقلاب نیست و با اینکه ۱۴ سال پیش بازنشسته شده است اما همچنان خود را متعلق به بوشهر دانسته و دل کندن از مردمان خونگرم و خاک این شهر تفتیده را سخت می‌داند.

به اعتقاد این مهمان نوروزی هرچند ۲ سال کرونایی زیرساخت‌های گردشگری را با مشکل روبرو کرد اما امروز با فروکش کردن این ویروس با وجود مشکلات اقتصادی اما باز هم مردم به گردش و تفریح اهمیت می‌دهند و با سفر به استان‌های مختلف شور، نشاط و سرزندگی را رقم می‌زنند.

پیشگیری از برپایی چادرهای مسافرتی در کنار ساحل یکی از اقدامات مهم مسئولان استان بوشهر در نوروز امسال بود که تلاش شد با برپایی کمپ‌های اقامتی مناسب و با ظرفیت بالا این مشکل برطرف شود.

نسترن قلی پور از اصفهان یکی دیگر از مهمانان نورزی است که از برپا نشدن چادرهای مسافرتی در کنار ساحل ابراز خشنودی و از مسئولان استان بوشهر تقدیرکرد و به خبرنگار ایرنا گفت: برپا نشدن چادرهای مسافرتی در کنار ساحل فرصت لذت بردن از ساحل بکر را به مسافران نوروزی داده است.

شور زندگی؛ نیروی جاذبه‌ای قدرتمند برای گردشگری بوشهر

بوشهر به گواه میهمانان پرشمار نوروزی‌اش، شهری است که در لابه لای نوای سازهای بومی و گل‌های کاغذی کوچه و پس کوچه‌هایش و هزار رنگ پنجره‌های بافت تاریخی‌اش زندگی جریان دارد.

مریم طاهری از مهمانان نوروزی که از همدان به بوشهر آمده نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جا خوش کردن این گل‌های کاغذی با رنگ‌های مختلف بر روی نرده‌ها، طاقچه‌های چوبی و در و دیوار خانه‌ها که به صورت پیچک بالا می‌رود جلوه ای خاص به کوچه‌های این شهربه خصوص در بافت قدیم داده است.

او که از دیدن زیبایی گل‌ کاغذی‌های صورتی و قرمز بوشهر به وجد آمده بود پیشنهاد می‌کند که مدیران شهری نسبت به کاشت بیشتر این گل و انواع کاکتوس‌ها در مناطق مختلف شهر توجه بیشتری داشته باشند.

همچنین به اذعان مسافران، استان بوشهر استانی امن و بوشهری‌ها میزبان‌هایی چنان خونگرم‌اند که نمی‌گذارند احساس غربت به سراغ مهمان‌ها بیاید، طوری که بوشهر خانه همه ایران می‌شود.

جای خالی جشنواره‌ها در برنامه‌های نوروزی بوشهر

اما در کنار تعریف و تمجید مسافران از استان بوشهر نکته هایی نیز عنوان شد که توجه و چاره اندیشی برای آنها می‌تواند جذابیت این شهر ساحلی را برای مسافران بیشتر کند و به این صورت راه برای توسعه و رونق صنعت سودآور گردشگری همچنان بازبماند.

از نظر یکی از مسافران نوروزی که از شیراز شهر حافظ و سعدی به بوشهر سفر کرده بود، مردم نیاز به نشاط دارند و با وجود قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های مختلف بوشهر جای برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی در این استان همزمان با تعطیلات نوروز خالی است.

مرتضی رنجبر معتقد است: در زمان حاضر با وجود تامین زیرساخت‌های مختلف رفاهی و اجتماعی اما شور، نشاط و شادابی در استان احساس نمی‌شود و می‌طلبد مسئولان به صورت سالانه زیرساخت برگزاری جشنواره‌های مختلف در این بازه زمانی را فراهم کنند.

مناسب سازی ساحل بوشهر؛ همچنان مغفول

یکی دیگر از مسافران نورزی که چند هزار کیلومتر مسیر را از استان آذربایجان غربی (ارومیه) برای آمدن به بوشهر طی کرده است به خبرنگار ایرنا در رابطه با بوشهر اینچنین توضیح می‌دهد: کارهای خوبی برای بهره بردن از ساحل از سوی مسئولان انجام شده اما همچنان کارهای انجام نشده زیادی وجود دارد که می‌طلبد به آنها بیشتر پرداخته شود چرا که این استان بعنوان استانی گردشگرپذیر به خصوص در نیمه دوم سال شناخته می‌شود.

از نظر لیلا رفعتی یکی از این کارهای بر زمین مانده بی توجهی به مناسب سازی ساحل زیبای بوشهر است و توانخواهان و افراد با نیازهای خاص به راحتی نمی‌توانند از این نعمت بهره ببرند این درحالی است که در برخی استان‌های گردشگرپذیر برای دیدن مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری برای این قشر خاص و افراد مسن که توان راه رفتن ندارند مینی بوس‌های کوچکی پیش بینی شده است.

به اعتقاد این مسافر نوروزی استفاده از همین امکانات جزیی نشان می‌دهد مسئولان آن شهر اسباب آرامش همه آحاد جامعه را دیده اند.

نصب بنر و کمپ‌های خدماتی در ورودی شهر ناکافی است

اما یکی دیگر از مسافران نوروزی که از کرمانشاه به بوشهر سفر کرده است از نصب نشدن بنرهایی که اطلاعاتی در خصوص اماکن اقامتی و موقعیت شهر بدهند و نبود کمپ‌های خدمات رسان برای ارائه یک سری اطلاعات در قالب نقشه و برونشور گله کرد.

از نظر علی قیاسی نبود ایستگاه‌های اطلاعات باعث شد که برای رسیدن به محل کمپ اقامت مهمانان نوروزی و دسترسی به سایر اماکن گردشگری استان از نقشه‌های گوگل استفاده شود.

او با اشاره به ساحل تمیز و مرتب در استان بوشهر اما از نبود امکانات اورژانس و نجات غریق در ساحل بوشهر انتقاد کرد.

او همچنین از کارکردن بیل مکانیکی در حاشیه ساحل بوشهر و یا کاشتن گل و برخی کارهای دیگر که به رسم میزبانی باید قبل از حضور مسافران و مهمانان نوروزی انجام می‌شد انتقاد کرد.

آسیه معتمدی یکی دیگر از مسافران نوروزی اهل تبریز نیز از نبود ایستگاه و محل مناسبی برای قایق سواری در ساحلی با این ظرفیت انتقاد کرد و گفت: قایق سواری یکی از جاذبه های ساحل است که با وجود استقبال مسافران از این تفریح اما به خوبی به این مهم در ساحل بوشهر توجه نشده است.

او ادامه داد: مسافران برای سوار شدن به قایق و تجربه یک قایق سورای دلچسب به خصوص برای بانوان خطر کنند این درحالی است که مدیران شهری با کمی سلیقه می‌توانستند فضا و محل مناسبی برای این تفریح که مورد استقبال همه قشرها است فراهم کنند.

شنیدن سخنان مهمانان نوروزی نشان می‌دهد با وجود کارهای انجام شده اما هنوز هم کاستی‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد که با یک بررسی جامع و نگاه کارشناسانه می توان آنها را بهبود بخشید تا از این قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری خدادادی بهره لازم برده شود و با این کار زمینه حضور بیشتر گردشگران را در استان بوشهر فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

طعم‌های جادویی غذاهای بوشهر مسافران نوروزی را فرا می‌خواند

دست ساخته‌های مردم جنوب؛ تحفه‌های محبوب مسافران نوروزی بوشهر