گچساران- ایرنا-نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف تونل دیل با ۴۶.۶ درصد پیشرفت فیزیکی حفاری شد.

سید ناصر حسینی پور پنجشنبه شب در نشست مطالبه گری گروه تبلیغاتی تریبون زاگرس در گچساران افزود: عملیات اجرایی تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران - چرام در سال ۱۳۹۷ آغاز شد .

وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان مربوطه این طرح درتیرماه سال ۹۸ به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل دیل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیه های فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت ،عملیات اجرایی حفاری تونل دیل متوقف شد.

حسینی پور گفت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزارو ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزارو ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تونل دیل یکی از پیچیده ترین طرح در کشور است بیان کرد: پیگیری و مطالبات گسترده ای برای برطرف کردن مشکلات این طرح تاکنون انجام شده است.

حسینی پور حذف گردنه های خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر، اتصال جنوب غرب کشور به محور پاتاوه - دهدشت، توسعه شهری و استانی، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و بهره مندی تردد تعدادی از روستاهای منطقه به جاده اصلی را از اهداف این طرح اعلام کرد.

حسینی پور ابراز کرد: این طرح علاوه بر اتصال محور دهدشت -پاتاوه به بنادر جنوبی موجب کاهش مسیر اصفهان به بندر گناوه به طول ۱۰۰ کیلومتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین این طرح در اقتصاد بخصوص گردشگری استان و شهرستان نقش مهمی دارد و موجب کاهش هزینه سوخت و تصادف جاده ای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایت مندی مردم منطقه بویژه مردم محروم در مناطق سخت گذر خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول یکهزارو ۳۰۳ متر تاکنون حفاری شده است.
وی پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل دیل انجام شود.

حسینی پور ابراز کرد: عملیات اجرایی این طرح به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز متوقف شد.

وی گفت: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با وزیر راه و شهر سازی انجام شده و باید تکلیف این طرح مهم از سوی متولیان امر مشخص شود و متولیان امر پاسخگوی هزینه های صورت گرفته در این‌پروژه باشد.

تغییر اعتبارات تونل دیل کار اشتباهی بود

حسینی پور افزود: تغییر اعتبارات ملی این طرح به استانی کار اشتباهی بوده چرا که اعتبارات استانی برای ادامه روند اجرایی این طرح بسیار ناچیز است.

حسینی پور اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با یکهزارو ٢۵٠ میلیارد ریال اعتبار ساخته شود.


وی با اشاره به اینکه هم اکنون مهمترین مانع ازسرگیری عملیات ساخت تونل دیل مساله گاز است گفت: آغاز دوباره عملیات ساخت این طرح نیازمند انجام مطالعه دوباره طرح از سوی یکی از مشاوران ملی است.

حسینی پور ابراز کرد: جابجایی اعتبارات طرح از ملی به استانی و تغییر کارفرما موجب شد کار مطالعات به نتیجه نرسد سال گذشته ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای جاده دیلم، گچساران-چرام در نظر گرفته شد که به دلیل مشکل نشت گاز جذب نشد.

وی ادامه داد: با پیدا شدن منشا گاز در این تونل کار تعطیل و مطالعات با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت گاز آغاز و حتی نمونه به کشورهای اروپایی هم ارسال شد.

حسینی پور با بیان اینکه برای ساخت تونل دیل هزینه زیادی از بیت المال صرف شده بیان کرد: مکاتبات زیادی به مسئولان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم و کمیسیون عمران مجلس برای تعیین تکلیف این طرح داده شد.

مطالبه گری مردم برای پیشرفت و آبادانی ضروری است

وی تصریح کرد: هر وقت مردم روحیه مطالبه گری از مسوولان داشته باشند نتایج خوبی حاصل شده خواهد شد.

حسینی پور اظهار کرد: نشست‌های مطالبه‌گری باید ادامه داشته باشند چون مطالبه‌گری و نقد منصفانه در شرایط فعلی کمک به دولت انقلابی است.

وی ابراز کرد: مطالبه گری موجب تقویت ارتباط مردم و مسوولان می‌شود و اعتماد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکلات تونل دیل تاکنون چندین بار از سوی متولیان درخواست علت راکد بودن این پروژه را خواستار شدیم، متاسفانه جواب مشخصی از سوی دستگاه های مربوطه و آزمایشگاه تحقیقاتی اروپایی به ما داده نشده و هم اکنون با جواب های چندگانه برای این پروژه بزرگ مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این پروژه بخشی از بدنه تونل است که باید در منطقه آرو اجرا می شد در حالی که هم اکنون در جای فعلی(منطقه دیل) اجرا شده که این خود نیز جای ابهام است.

وی ابراز کرد: تجهیزات این طرح به دلیل تعطیلی پروژه ، از شهرستان خارج شده و قرارگاه خاتم(ص) برای رفع معضل این طرح تاکنون تلاش های زیادی کرده است.