به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری تا حد قابل ملاحظه ای بر سایر ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه سایه افکنده است.
محرومیت در برخی مناطق استان آنقدر زیاد است که حتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سفر خود به یکی از مناطق روستایی(دیشموک) اشک ریخت و افزود: به علت نداشتن جاده ارتباطی تاکنون چند نفر در این منطقه جان خود را هنگام عبور از رودخانه خروشان از دست دادهاند و زنان باردار دسترسی به خدمات ندارند و گاها به همین علت می میرند.
سید علی احمدزاده عنوان کرد: برخی مناطق روستایی استان در فصل زمستان حدود چهار ماه هیچ راه ارتباطی ندارند و بیماران و زنان باردار خود را با «چهارچو» (وسیله ای چوبی دست ساز که مردم روستاها دور افتاده از آن برای انتقال بیماران استفاده میکنند) از این رودخانه خروشان عبور می دهند تا جهت مداوا و معالجه به پزشک برسند.
۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۳۰هزار نفری استان در روستاها زندگی می کنند.
بسیاری از مناطق محروم استان در زمینه راه های روستایی با مشکل مواجهند به گونه ای که بسیاری از آن ها شامل زیلایی، سیلاب و کلوار، پهنوک، انتهای دیشموک و انتهای لنده، پیچاب، جلاله، طسوج و امامزاده علی و دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.
طبق اعلام مسئولان، در بیشتر روستاهای استان به لحاظ دورافتادگی و صعب العبوری امکان جاده و راهسازی وجود نداشت و حدود ۴۰۰ روستا تخلیه کردند اما هم اینک با توسعه فعالیت های عمرانی استان و اشتغازایی مهاجرت معکوس در استان آغاز شده است.
شتاب بخشی به احداث پروژه های راه سازی بین استانی و شهرستانی با اعتبار مصوب ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی برای جاده های روستایی استان از محل اعتبار ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور تامین شده که از این میزان ۱۶۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.
احمد زاده افزود: مابقی این اعتبارات تا پایان ۱۴۰۳ باید تخصیص داده شود و کارها و پروژه های تعریف شده به نتیجه برسد.
وی عنوان کرد: اساسی ترین مشکل روستاها و عشایر این استان نبود جاده دسترسی و تأمین آب شرب بوده و رفع این نقیصه نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.
نهضت در بهسازی و آسفالت راههای روستایی استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تأمین اعتبار راههای روستایی قانوناً از بودجه و اعتبارات استانی انجام میگیرد، گفت: یکی از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال ۱۴۰۱ که با حمایت مجموعه استان انجام گرفت، اعتبارات خوبی در خصوص راههای روستایی تخصیص یافت، این اعتبارات به بهترین نحو هزینه شد.
عابد محمدی افزود: ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی در سال ۱۴۰۱ آسفالت شد که اتفاق بزرگی بود.
وی عنوان کرد: در مقایسه با سال سالهای قبل، در سال ۹۹ حدود ۱۹ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کردیم، در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۴۰ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ کیلومتر رسید.
محمدی ادامه داد: اتفاق مهم دیگر این بود که علیرغم محدودیتهای قانونی از اعتبارات ملی معادل ۲۰۰ کیلومتر برای نگهداری و روکش آسفالت راههای روستایی اخذ کردیم که برای اولین بار در استان اتفاق افتاد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پروژههای متعددی را در اسفندماه شروع کردیم، پروژه محور سراسیاب ممبی و پروژه الهی آباد بهمئی در حال اجرا است که بخش زیادی در حال مناقصه است و بخشی نیز پیمانکار مشخص شده است.
وی گفت: در حوزه راههای روستایی افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان در اعتبارات سال ۱۴۰۱ به کهگیلویه و بویراحمد درنظر گرفته شده که ۳۸ درصد تخصیص داده شده است و گفته شده که در ۱۵ فروردین ماه نیز بخش دوم اعتبارات تخصیص مییابد.
محمدی تصریح کرد: از اعتبارات متمم سفر ریاست جمهوری ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه راههای روستایی و ۱۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز در نظر گرفته شد که بخشی از این اعتبار ابلاغ شده و منتظریم که از طرف وزارت راه به اداره کل حمل و نقل جادهای منتقل خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: انتظار ما این است که سال ۱۴۰۲ سالی ویژه در احداث راههای روستایی و رفع نقاط حادثه خیز در راههای استان باشد.
اصلاح ۱۰ نقطه حادثه خیز خطرناک در استان
محمدی گفت: یکی از مهمترین اقدامات راهداری و حمل و نقل جادهای شناسایی و اولویتبندی نقاط حادثه خیز و پرتصادف در شبکه راهها است و قدم بعدی تأمین اعتبار و اصلاح این نقاط است.
وی افزود: نصب ۳۰ کیلومتر نیوجرسی در یک سال اخیر از اقدامات ویژهای بود که از تصادفات احتمالی در این مسیرها جلوگیری کرد.
محمدی عنوان کرد: نقاط حادثه خیز به دو بخش تقسیم میشود، برخی نقاط پرتصادف و دارای اولویت، پرهزینه و دیربازده هستند که در سال ۱۴۰۱ توانستیم عملیات اجرایی ۱۰ نقطه را شروع کنیم یا بخشی از آنها مرحله تعیین پیمانکار را گذراندهاند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل زمستان را داشتیم و امکان فعالیت عمرانی وجود نداشت عملیات اجرایی آن به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شده است.
محمدی به اصلاح نقاط حادثه خیز جادهای اشاره کرد و گفت: از جمله نقاط مهمی که در یک سال گذشته شروع شده محدوده تونل گل زردی تا سرگچینه به طول ۶ کیلومتر است که در محورهای استانی بسیار پر تصادف و پر ترافیک است.
وی ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه است و افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و تمام تلاش ما این است که باند دوم این جاده احداث شود و در سال ۱۴۰۲ زیر بار ترافیک برود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه دیگر ۶ کیلومتر در محور باشت چرام است که دو پیمانکار دارد، این مسیر حادثه خیز به دلیل نبود اعتبار در چند سال گذشته غیرفعال شده بود و در سال ۱۴۰۱ شروع کردیم.
محمدی ابراز کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۱۴۰۲ زیر بار ترافیک میرود و این راه قوسهای مختلفی دارد و اصلاح میشود و جاده نیز ارتقای درجه پیدا میکند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از قوسهای خطرناک در سه راهی سپیدار در محور یاسوج بابامیدان به طول ۲ کیلومتر معروف به چشمه پلنگی است و خیلی از هموطنان را به کام مرگ کشانده است، عملیات اجرایی این مسیر بعد از تعطیلات عید شروع خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عملیات اجرایی تقاطع تمنک در جاده اصفهان آغاز میشود، ادامه داد: معبر سپیدار-سادات مسیر چهار کیلومتری و پر خطر است که پیمانکار تعیین شده و در اوایل سال عملیات اجرایی پروژه شروع خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه برخی نقاط کم هزینه و زودبازده هستند، تاکید کرد: بصورت هفتگی و ماهانه این نقاط را شناسایی و اصلاح میکنیم، نقاطی که با هزینههای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونی ایراد آنها رفع میشود.
۱۱ نقطه پرخطر در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اعتبار است
وی گفت: بر اساس ارزیابیها در کمیسیون ایمنی راههای کشور دادههای تصادفات در سالهای ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰، در سامانه جامع راهداری وارد کردیم و از ۸۰۰ نقطه حادثه خیز کشوری، ۱۱ نقطه در کهگیلویه و بویراحمد حادثه خیز و خطرناک اعلام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: برای این ۱۱ نقطه آشکارسازی و نصب تابلو و خط کشی و خاکریزی انجام گرفت تا خطر تصادف را به حداقل برسانیم تا زمانی که اعتبار ابلاغ شود و بتوانیم در جهت رفع معضل این نقاط برآییم.
اصلاح ساختاری روشنایی تونلها با تکنولوژی جدید
محمدی گفت: در یک سال اخیر روشنایی سه تونل یاسوج بابامیدان که مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است با تکنولوژی جدید اصلاح ساختاری شد و به بهرهبرداری رسید.
وی ابراز کرد: ۱۲ تونل در مسیر یاسوج- بابامیدان داریم که روشنایی ۶ تونل به مناقصه رفت و در سال ۱۴۰۲ این نوید را میدهیم که روشنایی تونلها کاملاً اصلاح ساختاری میشود، ۶ تونل دیگر نیز با تجهیزات موجود اصلاح میشوند تا زمانی که بتوانیم اعتبارهای بهتری برای اصلاح ساختاری آنها اخذ کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مدیریت راهها از شیوههای جدید، بیان کرد: در سال گذشته ۱۰ دوربین نظارت تصویری در گردنهها و نقاط مهم را ارتقا دادیم و همچنین سه دوربین دیگر را نیز اضافه کردهایم که راهاندازی میشوند.
محمدی بیان کرد: در راهداری زمستانی و دیگر مواقعی که مستعد خطر و تصادف هستند سیستم پایش تصویری و مرکز مدیریت راه نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه در ورودی مارگون و همچنین محور یاسوج سی سخت که منطقه برفگیری است دستگاه دوربین اضافه خواهیم کرد، افزود: برای محور پاتاوه دهدشت و محور سپیدار-سادات-سرفاریاب نیز برنامههای جدیدی برای نصب دوربین داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۲۱ دوربین ثبت تخلف وجود دارد، افزود: ۴ دوربین به دلایل مختلف از رده خارج شدهاند و استفاده نمیشوند، ۲ دستگاه را به مدار بازگردانده شد و هم اکنون ۱۹ دوربین فعال هستند.
محمدی ابراز کرد: دو دستگاه در منطقه یاسوج سی سخت نیز بعد از تعطیلات نوروزی بطور کامل در مدار قرار خواهد گرفت.
بدون تردید با توسعه راه ها و سرازیر کردن امکانات به این مناطق محروم اما زرخیز شاهد مهاجرت معکوس، تشویق مردم در این روستاها و حتی کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استانهاست.
کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
بیش از ۴۴ درصد جمعیت۷۲۳هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد در روستاها ساکن هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.