شهرکرد-ایرنا-همزمان با ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های قرآنی شامل روخوانی، جزءخوانی، تفسیر موضوعی قرآن در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری برپا شده است.

رییس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت:۱۴ کرسی ثابت تفسیر از ابتدای ماه مبارک رمضان در تمامی شهرستان‌های اُستان با دعوت از استادان تفسیر حوزه علمیه قم تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام ابوذر کارگر روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: برپایی ۱۴ کُرسی ثابت تفسیر در طول ماه مبارک از برنامه‌های مهم اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در ماه مبارک رمضان است که هر کرسی در ۳۰ روز ماه مبارک با کمک استادان تفسیر دعوت شده از قم برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این جلسات تفسیر ابتدا تلاوتی از قرآن کریم خوانده می‌شود و پس از آن استادان تفسیر مدعو به بیان تفسیر و نکات پیرامون آن می‌پردازند و این ۱۴ کرسی تفسیر در مساجد و حسینه‌ها و مراکز قرآنی مطرح اُستان در حال برگزاری است.

کارگر یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های قرآنی و فرهنگی اُستان علاوه بر برپایی کُرسی‌های ثابت تفسیر، ویژه ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری محافل "تلاوت و تبیین"،برپایی محافل جزءخوانی دانش‌آموزی از نیمه دوم ماه مبارک، پویش سراسری "نشر خوبی‌ها"، برگزاری کرسی‌های قرآنی "آینده روشن" و تشکیل کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی و برپایی دوره آموزش‌های قرآنی در مساجد، حسینیه‌ها، مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهرها و روستاهای اُستان در حال انجام است.

کارگر خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان، بچه‌های قرآنی شهرستان‌های یازده‌گانه چهارمحال و بختیاری با عنوان "طلایه‌داران حضور" یک محفل قرآنی را برگزار کرده‌اند.

وی افزود:از دیگر برنامه‌های قرآنی ماه مبارک در چهارمحال و بختیاری برپایی ۱۴۴ محفل تلاوت و تفسیر قرآن کریم با محوریت سوره مبارکه محمد(ص) است که این محافل علاوه بر مساجد، حسینه ها و مراکز قرآنی در برخی ادارات اُستان نیز برگزار می‌شود و در این محافل فرازی از این سوره مبارکه خوانده و پس از آن استاد تفسیر یا مبلغ و روحانی حاضر به تشریح آن می‌پردازد.

رییس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اظهار داشت:بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول ماه مبارک رمضان ۴۰ کارگاه "سبک زندگی قرآنی" در تمام شهرستان‌های اُستان به صورت نیم روزه تشکیل می‌شود.

وی اظهار داشت: این کارگاه‌ها دارای محتوای از قبل طراحی شده هستند و محتوای آن به صورت کتاب تدوین شده است و استادان این کارگاه‌ها، مفاهیم این منابع و کتاب‌ها را آموزش می‌دهند.

کارگر گفت: سعی می‌شود در قالب این کارگاه و کلاس‌ها موضوعاتی که ناظر بر مشکلات همان محل برگزاری کارگاه است بیان و در مورد آن توضیح داده شود.

وی تصریح کرد: از دیگر طرح‌های قرآنی اجرا شده در استان طی ماه مبارک رمضان، می‌توان به طرح سراسری "محله همدل" اشاره کرد که البته این طرح شامل بخش‌های مختلفی است که در بخش قرآنی آن در ۱۴۴ محله استان، کنشگران مجموعه‌های قرآنی این محلات برای امیدآفرینی در جامعه اقدام به انجام اعمال و توصیه‌های قرآنی می‌کنند که حال محله را خوب کند و کنش‌ها به نفع جامعه باشد.

وی افزود: با هدف تروبج قرآن در بین جوانان و نوجوانان، محافل جزءخوانی دانش‌آموزی در سراسر استان برگزار می‌شود که با توجه به تعطیلی مدارس در نیمه اول ماه رمضان، در نیمه دوم ماه مبارک این جزءخوانی‌ها به‌صورت مستمر در مدارس برگزار می‌شود به‌طوری‌که تا پایان ماه مبارک ختم قرآن انجام شود.

کارگر خاطرنشان کرد: در مناطقی که مدارس ظرفیت داشته باشند از آن‌جا برای برپایی محافل جزءخوانی دانش‌آموزی استفاده می‌شود و در صورت نبود ظرفیت، از مساجد، حسینه‌ها و مراکز قرآنی استان استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: کار دیگری که از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده، "پویش نشر خوبی‌ها" است که توسط افراد حقیقی و یا مجموعه‌های حقوقی در کل کشور به صورت سراسری اجرا می‌شود و در این پویش که همزمان با طرح "محله همدل" برگزار می‌شود، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند اتفاقات خوب، نوع‌دوستانه، همکاری و همیاری‌های دسته‌جمعی و موارد مشابهی را که در محله شان مشاهده می‌کنند به صورت کلیپ ، عکس و سایر محتواها منتشر کنند.

کارگر افزود:برگزاری دوره‌های مختلف قرآنی شامل دوره‌های آموزش روخوانی، روانخوانی تا حفظ، ترجمه، تفسیر، تجوید و موارد تخصصی‌تر از دیگر برنامه‌های اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اُستان است.

وی یادآور شد:بحث آموزش ضمن خدمت کارمندان اُستان نیز در این ماه مورد توجه است و در آموزش‌های عمومی شغلی، مباحث مرتبط با قرآن و معارف ارایه می‌شود و در ادارات اُستان نیز به صورت روزانه محافل جزءخوانی برگزار می شود.

وی یادآور شد:در ماه مبارک رمضان مجموعه مبلغانی که از قبل به روستاهای اُستان اعزام شده بودند و مبلغانی که در ماه مبارک از قم و اصفهان به اُستان آمده‌اند در ترویج معارف قرآنی در راستای جهاد تبیین و امید آفرینی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر است و ۱۷۰ مرکز قرآنی دارای مجوز از اداره کل تبلیغات اسلامی در استان فعال هستند.