تهران- ایرنا- آذرماه ۱۴۰۱ دو رویداد مهم در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت؛ برنامه‌ریزی برای عبور از تنش‌های آبی در استان‌ها و حضور رئیس جمهور در بازار و گفت و گو با کسبه و بازاریان که نمایانگر نگاه دولت به ترمیم و اصلاح اقتصاد استان کردستان بود.

گروه پرونده ویژه - سال ۱۴۰۱ یکی از متفاوت‌ترین سال‌های پس از انقلاب به دلیل بروز یک بحران امنیتی و پرچالش در پاییز این سال بود؛ سالی که گرچه جریان برانداز و ضدانقلاب تصور می‌کرد جمهوری اسلامی به واسطه خشونت و فشارهای اقتصادی تضعیف شده‌ است؛ اما برآیند عملکرد دولت در یک سال گذشته این گزاره را تغییر داد به ویژه این‌که در آخرین روزهای زمستان هم توافق با عربستان و کشورهای نزدیک به سعودی از جمله امارات، تصور منزوی بودن ایران را درهم شکست و تصویری جدید از ایران قوی خلق کرد که در مناسبات غرب آسیا نقش محوری دارد.

اگر بخواهیم در مرور مهم‌ترین کارکردهای موثر دولت سیزدهم، برجسته‌ترین اقدامات آن را بازخوانی کنیم، در کنار گشایش‌های حوزه سیاست خارجی باید به کاهش ۱۸ درصدی تورم، رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی، رونق گرفتن ساخت مسکن، پرداخت وام بدون ضامن، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش تولید برق، افزایش تجارت خارجی، کاهش رشد نقدینگی و موفقیت دولت در فروش نفت اشاره کرد.

همچنین اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال، افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران و افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و همچنین افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان و مهمتر از همه پرداخت ماهانه ۱۵هزار میلیارد تومان به طور متوسط از بدهی‌های به جای مانده دولت قبل، از رویدادهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است.

در ادامه این گزارش، مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در آذر ۱۴۰۱ را مرور کرده‌ایم.

تشکیل کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌ها

وزیر کشور گفت: در راستای صیانت از حقوق مردم و حاکمیت قانون، «کمیته تحقیق» متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیردولتی‌ها با محوریت یک حقوقدان، در وزارت کشور تشکیل شده است.

سفر رئیس جمهور به اسلامشهر؛ کوتاه اما پر ثمر

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در یک سفر شهرستانی دیگر این بار به مقصد اسلامشهر، نشان داد که می‌توان تصمیم‌گیری برای تسریع در اجرای طرح‌ها و حل مشکلات را در کوتاهترین زمان ممکن پیگیری و حل کرد.

هشتمین سفر استانی رئیس جمهور به شهرستان‌های استان تهران به مقصد شهرستان اسلامشهر بود، منطقه‌ای محروم در جنوب غرب استان که ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

رئیس‌جمهور قانون «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» را ابلاغ کرد

رئیس‌جمهور قانون «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» که وزارت نیرو را مکلف کرده سالانه حداقل یک درصد مصرف برق را کاهش دهد، برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» این قانون را در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به به وزارتخانه‌های نیرو، نفت و صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

آیت الله رئیسی «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» را ابلاغ کرد

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را برای اجرا ابلاغ کرد.

تبریک به دولت قطر برای برگزاری خوب جام جهانی

رئیس جمهور با تبریک به دولت قطر بابت برگزاری خوب جام جهانی فوتبال و تاکید بر توسعه همه جانبه روابط بین دو کشور، پیگیری توافقات انجام شده تا رسیدن به نتیجه مطلوب را خواستار شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر ضمن تبریک به دولت قطر بابت برگزاری خوب جام جهانی فوتبال، تلاش‌های این کشور برای رعایت ارزش‌های اسلامی را شایسته قدردانی دانست.

رئیس‌جمهور در دفتر یادبود ناوشکن سهند چه نگاشت؟

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور که ششم آذرماه برای بازدید از رژه نیروی دریایی ارتش به بندر جاسک رفته بود، در دفتر یادبود ناوشکن سهند در یادداشتی با تبریک روز نیروی دریایی ارتش، جلوه‌های اقتدار و نوآوری را در تلاش‌های نیروی دریایی ستود.

حضور سر زده رییس جمهور در بازار سنندج

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران که به سنندج سفر کرده بود از بازار اصلی این شهر بازدید کرد. به گزارش ایرنا، در این بازدید که استاندار کردستان، فرماندار سنندج و جمعی دیگر از مسئولان استان، دکتر رییسی را همراهی می کردند رییس جمهور ضمن احوالپرسی و گفت و گو با بازاریان سنندج، به حرف ها و خواسته های آنان گوش داد.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت شد

سخنگوی دولت از ۱۰ تغییر مدیریتی دولت در سطوح ملی و استانی خبر داد و اعلام کرد: سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی شد و بذرپاش هم به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی می‌شود.

آیت‌الله رئیسی : جمعیت از نکات مهم و محوری مورد توجه در برنامه هفتم است

رئیس جمهور «جمعیت» را از نکات مهم و محوری مورد توجه در برنامه هفتم توسعه کشور دانست و اظهار داشت: جمعیت از مولفه‌های مهم قدرت است و لذا همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور موظف هستند. سیاست‌ها و برنامه‌های خود در روند افزایش جمعیت را تهیه و اجرای آن را به طور جدی پیگیری کنند.

رستم قاسمی درگذشت

رستم قاسمی وزیر پیشین راه و شهرسازی بعد از تحمل یک دوره بیماری، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ درگذشت.

رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی و از یادگاران دوران دفاع مقدس، بعد از یک دوره تحمل بیماری درگذشت و در روز شهادت حضرت زهرا به همرزمان شهیدش پیوست. سال گذشته و چند ماه بعد از انتخاب مهندس قاسمی به وزارت، نشانه‌های بیماری در وی ظاهر شد اما ایشان ضمن آغاز درمان، با تمام توان وظایف خود را دنبال می‌کرد، که از حدود دو ماه قبل بیماری ایشان تشدید شد.

او از رئیس جمهور درخواست کرد با کناره‌گیری او موافقت کند و پس از موافقت رئیس‌جمهور با استعفا، بلافاصله وارد فرآیند جدی درمان شد. پیشرفت بیماری سرطان به‌گونه‌ای بود که درمان افاقه نکرد و در نهایت امروز خانواده و همه دوستان و همرزمانش را در غم از دست دادن خود سوگوار کرد.

کارنامه خدمت قاسمی چه در دوره وزارت راه و شهرسازی و چه در مسئولیت‌های متعدد قبلی در وزارت نفت، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و پشتیبانی از جریان پر افتخار مقاومت، کارنامه‌ای درخشان و مایه آبروی آن عنصر خدمتگزار، مردمی و ولایتمدار در دنیا و آخرت خواهد بود.

تاکید رئیس‌جمهور بر شناسایی فوری عوامل کینه‌توز ترور مولوی عبدالواحد

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی به خانواده و همه مردم خاش و سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انتظار دارم با فوریت عوامل کینه‌توز این جنایت را شناسایی و به منظور مجازات قانونی در اختیار دستگاه عدالت قرار دهند.

تغییر در مدیریت ارزی بانک مرکزی

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، اغتشاشات اخیر را از عوامل بنیادی التهاب برخی بازارها از جمله ارز را دانست که سرمایه و اقتصاد کشور و روند زندگی مردم را هدف گرفته و تغییر در مدیریت ارزی بانک مرکزی را در راستای خنثی سازی این حرکت ارزیابی کرد.

رئیس جمهور: تنش‌های آبی استان‌ها در دستور کار دولت است

رئیس جمهور گفت: تنش‌های آبی در دستور کار دولت است و نسبت به خراسان جنوبی نیز به مردم استان اطمینان می‌دهم که مساله دولت است و آن را دنبال می‌کنیم.

محرومیت‌زدایی، چشمداشت نهبندانی‌ها از رئیس جمهور

رئیس جمهور در دومین سفر استانی به خراسان جنوبی مهمان مردم شهرستان نهبندان شد و مردم این منطقه رفع محرومیت را مهمترین خواسته و چشمداشت خود از آیت الله رئیسی عنوان کردند.

آغاز دور دوم سفرهای رئیس جمهور از خراسان جنوبی شوق و اشتیاقی را در بین مردم این استان ایجاد کرده و امید به آن دارند که این سفرها مقدمه‌ای بر رفع محرومیت از منطقه و توسعه همه‌جانبه باشد.

وزارت اطلاعات یک شبکه جاسوسی موساد را منهدم کرد

وزارت اطلاعات از انهدام یک شبکه جاسوسی خبر داد. اعضای این شبکه جاسوسی قصد داشتند با ایجاد شرکت‌های پوششی و بازاریابی امنیتی در صنایع دفاعی ایران خرابکاری کنند.

تاکید رئیسی بر تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

رئیس جمهور گفت: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

در جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، سند ضوابط و شرایط انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و پس از طرح دیدگاه‌های اعضا مقرر شد این سند برای اصلاح و تکمیل به کمیسیون معین شورا ارجاع شود.

در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه شد و رئیس جمهور تاکید کرد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

همزمان با شب یلدا آیت‌الله رئیسی با خانواده آرمان دیدار کرد

رییس‌جمهور همزمان با طولانی‌ترین شب سال در منزل طلبه شهید آرمان علی‌وردی حضور یافت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در شب یلدا با حضور در منزل شهید آرمان علی‌وردی با خانواده این شهید گرانقدر دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار یلدایی اظهار داشت: خداوند متعال به این شهید گرانقدر صبر داد که قبل از شهادتش در مقابل هجمه‌های دشمنان و معاندین بایستاد و از مواضع خود عقب‌نشینی نکند.

وی با بیان اینکه بسیاری حاضر نیستند در این مسیرها باشند، خداوند متعال توفیق قدردانی از خون شهدا را مسئلت کرد و افزود: آرمان فقط عزیز شما نیست، عزیز جهان اسلام شد و نامش روز به روز بلندتر و پرآوازه‌تر می‌شود.