«مجتبی بیاتی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اهمیت بالای بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی اظهار کرد: افزایش ناوگان شرکتهای هواپیمایی و پاسخگویی مطلوب به تقاضای مسافران، از جمله ثمراتی است که پس از بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه پدید خواهد آمد.
وی اظهار کرد: توسعه فرودگاه شهید اشرفی نه تنها موجب توسعه کرمانشاه میشود، بلکه در رشد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری استانهای همجوار هم موثر واقع خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با اشاره به بهره برداری از باند دوم فرودگاه شهید اشرفی در دهه فجر سال ۱۴۰۱ گفت: بهره برداری از این باند و سه محل پارک هواپیما به همراه برداشتن موانع ضلع شمالی و رعایت حفظ حریم باند جدید از مهمترین اقداماتی بود که در یک سال اخیر انجام شد.
وی در خصوص فعالیتهای غیرتخصصی فرودگاه کرمانشاه گفت: درچهارچوب ایفای مسئولیتهای اجتماعی از طریق تشکیل کمیتههای مشترک با ارگانها و شرکتهای هواپیمایی نقش خود را ایفا میکنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فرودگاه کرمانشاه ابتدا در محله مرادآباد که باندی خاکی داشت، تعریف شده بود و در سال ۱۳۵۰ در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار و با ارتفاع یک هزار و ۳۲۲ متر از سطح دریا در فاصله ۹ کیلومتر از میدان اصلی شهر (میدان آزادی) در شمال شرقی شهر کرمانشاه احداث شد.
در سال ۱۳۷۴ با خرید قسمتی دیگر از اراضی موردنیاز، مساحت فرودگاه به ۲۳۷ هکتار افزایش یافت و مطالعات لازم برای نیاز منطقه و لزوم افزایش و بهبود عوامل پروازی برای استفاده از هواپیماهای بدنه متوسط تا ایرباس از قبیل تأسیسات جانبی، ساختمان آتش نشانی و ایمنی زمینی، مدیریت اداری، پایانه مسافربری، پاویون، ساختمان امور فنی، سپاه، پلیس و تعدادی خانه های سازمانی توسعه و تکمیل شده است.
این فرودگاه قبل از انقلاب تنها دارای یک پایانه کوچک مسافری بدون تفکیک پروازهای ورودی و خروجی بود.
فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی ادامه داد: در بخش پروازی این فرودگاه به عنوان فرودگاه مرکزی فرودگاه های غرب کشور نقش بسزایی در جابجایی مسافرین استانهای غربی را دارد و با انجام بیش از ۱۲۰ پرواز برنامهای هفتگی به ۹ مقصد داخلینقش تاثیرگذار و بی بدیلی در توسعه استان ایفا میکند.
این در حالی است که در سال های قبل از انقلاب تعداد پروازهای هفتگی این فرودگاه به عدد ۶ و تنها در مسیر تهران بوده است و تنها یک شرکت هواپیمایی در قبل از انقلاب در فرودگاه فعال بوده است که این عدد هم اکنون به عدد ۱۱ رسیده است.
همچنین این فرودگاه در سال های قبل از انقلاب دارای یک باند بوده است که اکنون دارای یک باند با تاکسی وی موازی و تطویل ۴۰۰ متری در طول سالیان انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است.
در حوزه ناوبری نیز از این فرودگاه دارای تجهیزات ناوبری ابتدایی و عملیات پروازی از طلوع تا غروب بوده است این در حالی است که این فرودگاه هم اکنون با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات ناوبری و دارا بودن سیستم ils (آی ال اس) به صورت ۲۴ ساعته آماده سرویس رسانی می باشد.
در بخش ایمنی و آتش نشانی نیز در سال های قبل از انقلاب خودروها و تجهیزات که در این ایستگاه حضور داشتند کاملا غیرتخصصی بوده اند که اکنون به جرات می توان گفت این فرودگاه در حوزه ایمنی و آتش نشانی به روزترین تجهیزات دنیا را در اختیار دارد.