شهرکرد- ایرنا- همزمان با هفته دوم نوروز، آئین نوروز و برپایی نوروزگاه در این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا جیلان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‍دستی چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در آئین نوروز و برپایی نوروزگاه چهارمحال و بختیاری در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر شهرکرد گفت: این برنامه با حضور مردم مناطق مختلف استان، مسافران و گردشگرانی از استان‌های مختلف کشور در مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه چالشتر برگزار شد.

وی افزود: در این آئین انواع موسیقی اقوام بختیاری، قشقایی و فارس ساکن در چهارمحال و بختیاری برای شرکت‌کنندگان اجرا شد.

جیلان تصریح کرد: در جشن آئین نوروز و برپایی نوروزگاه چهارمحال و بختیاری رقص محلی، دستمال‌بازی، موسیقی محلی استان و برنامه‌های طنز به‌همراه آئین بندبازی از میراث‌های ناملموس ثبت شده این استان در منطقه دوپلان شهرستان کیار برای مردم، مسافران و گردشگران نوروزی اجرا شد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۱۳ هتل، چهار هتل‌آپارتمان، ۵۰ دفتر خدمات مسافرتی، پنج مرکز تفریحی و سرگرمی، ۵۱ اقامتگاه بوم‌گردی، دو مجتمع گردشگری، یک سایت طبیعت‌گردی، ۷۱ خانه مسافر، ۵۵ سرویس بهداشتی، دو اردوگاه گردشگری، ۲ مجتمع بین‌راهی، پنج سفره‌خانه سنتی و چهار رستوران بین‌راهی برای میزبانی از مسافران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری در نوروز ۱۴۰۲ آماده شده است.

به گزارش ایرنا، مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری تاریخی چهارمحال و بختیاری با ۲ عمارت جداگانه قاجاری و ۶ موزه در نوروز میزبانی گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است.

مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر به‌عنوان نمادی از تلفیق معماری ایرانی اروپایی با هنر حجاری (سنگ‌تراشی) بوده که سال ۱۳۲۳ هجری قمری برابر با ۱۲۸۰ هجری خورشیدی در چالشتر و در زمینی به وسعت هشت هزار متر مربع با زیربنای سه هزار مترمربع احداث شده است.

معماری این بنا تلفیقی از معماری‌های مربوط به دوران قاجار آمیخته با معماری اروپایی است که در آن ۴۰ ستون ایستاده از جنس سنگ و نقش‌برجسته‌هایی با هنر حجاری (سنگ‌تراشی) با طرح‌های متفاوت وجود دارد.

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجاریه ۲۷ مردادماه ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۱ و همچنین ۲۰ آذرماه ۱۳۷۹ با شماره ۲۹۲۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چالشتر یکی از محله‌های شهرکرد در غرب مرکز چهارمحال و بختیاری است.