یزد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: از امروز (جمعه) کاهش دما، افزایش ورزش باد و پدیده گرد و غبار تا حدود سه روز آینده استان را در بر می گیرد و انتظار این است که تمهیدات لازم برای کاهش خسارت های احتمالی در بخش های مختلف پیش بینی شود.

رضا برهانی روز جمعه در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران استانداری و در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: این دو پدیده هواشناسی از بعد از ظهر امروز آغاز می شود و سرعت وزش باد در استان از ۷۰ تا صد کیلومتر وجود دارد که باعث ایجاد پدیده گرد و خاک می شود و کاهش دید تا زیر پانصدمتر را به دنبال دارد.

وی گفت: کاهش دما نیز بین ۶ تا هشت درجه پیش بینی شده که از یکشنبه تا سه شنبه ادامه دارد و دمای زیر صفر درجه را برای مناطق کوهستانی باعث می شود و لذا هشدار سطح نارنجی در این زمینه صادر شده است .

برهانی ادامه داد: در مورد اسکان مسافران نوروزی که از چادر استفاده می کنند نیز بدلیل وزش باد شدید حتما در اماکن محفوظ انجام شود به خصوص در محور میبد به عقدا، بافق و رباط پشت بادام به طبس معمولا گرد و خاک بیشتری رخ می دهد که تردد را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود: کاهش دما در مهریز و گاریزات، ارتفاعات شیرکوه و سبزدشت بافق تا دمای منهای سه درجه و در شهرستان های اشکذر و اردکان تا دو درجه بالای صفر پیش بینی شده که احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی را تشدید می کند.

مدیر کل هواشناسی استان یزد گفت: در مورد شهرستان های ابرکوه، مروست و خاتم نیز دما به پنج درجه بالای صفر تقلیل می یابد و کشاورزان باید مراقبت کنند تا به محصولات خسارت کمتری وارد شود.