در ادامه نگاهی داریم به یافتههای برخی از مهمترین نظرسنجیهایی که در اداره کل پژوهش وبررسیهای خبری ایرنا در سال ۱۴۰۱ انجام شد که به تفکیک و ترتیب تاریخی ارائه شده است:
پیشبینی نتایج بازیهای جامجهانی
از جمله رویدادهای مهم سال گذشته برگزاری بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال بود که در کشور قطر برگزار شد. ایرنا به منظور جویا شدن از پیشبینی مخاطبان فوتبالدوست خود به طور روزانه در ایام مسابقات درباره نتایج بازیها اقدام به نظرسنجی آنلاین کرد که به طور میانگین در هر نظرسنجی یکهزار و ۴۶۵ نفر شرکت داشتند.
بر اساس این نظرسنجیها، از مجموع ۶۴ بازی انجام شده، نتایج ۳۴ بازی یعنی ۵۳ درصد مطابق پیشبینی مخاطبان ایرنا بود.
موج جدید کرونا
همزمان با آغاز فصل سرما و با افزایش آمار ابتلایان به کرونا موضوع نظرسنجی آنلاین ایرنا در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ دیماه ۱۴۰۱ به طرح این پرسش اختصاص یافت که آیا «ایرانیها در جریان موج جدید کرونا هستند؟».
بر اساس یافتههای این نظرسنجی ۷۲.۸ درصد از ۲ هزار و ۶۱۷ مشارکتکننده اعلام کردند در جریان آغاز موج هشتم کرونا در کشور هستند؛ ضمن آنکه ضرورت «استفاده از ماسک در فضای عمومی» از مهمترین موارد مورد تاکید شهروندان است.
همچنین در حالی که بیش از ۶۰ درصد از پاسخگویان اعلام کردند که این موج را جدی گرفتهاند، ۵۶.۷ درصد اطلاعرسانی در این زمینه را ناکافی دانستند.
مشکل کم آبی
به دلیل اهمیت بحران کم آبی در کشور، اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا، در روزهای ۱۷ تا ۲۳ دیماه ۱۴۰۱ پرسشهای افکارسنجی آنلاین خود را با محوریت این موضوع بر روی سایت قرار داد.
نزدیک به ۹۰ درصد از ۲ هزار و ۳۹۸ نفر از مشارکتکننده در این نظرسنجی به میزان مختلف(خیلی زیاد، زیاد و تاحدودی) نسبت به وضعیت آب کشور ابراز نگرانی کردند.
همچنین حدود ۸۷ درصد این پاسخگویان نیز به نسبت متفاوت در مصرف آب صرفجویی میکنند. بنا به نتایج این نظرسنجی ۶۰.۹ درصد افراد ریشه مشکل کم آبی را در «عملکرد مسئولان» دانستهاند.
بحران سوخت در زمستان
در اواخر دیماه ۱۴۰۱ و همزمان با بالا رفتن برودت هوا در برخی از مناطق کشور ناترازی گاز و افت فشار ایجاد شد. در پی این وضعیت و به منظور صرفهجویی در مصرف سوخت، چند روزی مراکز آموزشی (اعم از مدارس و دانشگاه ها) آنلاین و ادارات تعطیل شدند. با توجه به وضعیت پیش آمده، اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا موضوع افکارسنجی آنلاین را در روزهای ۲۶ دی ماه تا ۳ بهمن ماه به موضوع «بحران سوخت در کشور» اختصاص داد.
براساس نتایج این افکارسنجی آنلاین بیش از ۷۸ درصد از کاربران ایرنا اعلام کردند که از بحران سوخت در کشور آگاهند و از این میزان نیز ۲۱.۴ درصد «جایگزینی تجهیزات روشنایی، سرمایشی و گرمایشی کممصرف با تجهیزات پرمصرف و فرسوده از طریق تولید یا واردات» را یکی از پنج راهکار اصلی مقابله با این بحران دانستند.
عملکرد پیامرسان های داخلی
از نیمه دوم سال گذشته و به دنبال محدودیتهای ایجاد شده برای پلتفرمهای خارجی زمینه برای ظهور و رشد بیشتر پیامرسانهای داخلی فراهم شد.
به منظور بررسی میزان استفاده و رضایت کاربران از پیام رسانهای داخلی، اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا نظرسنجی با محوریت این موضوع را در روزهای ۱۱ تا ۱۶ بهمن ماه روی سایت قرار گرفت.
در سنجش میزان رضایتمندی از عملکرد این پیامرسانها ۵۳.۱ درصد اعلام کردهاند که «کم» و «خیلی کم» راضی هستند.
از نظر مخاطبان ایرنا «فیلتر نبودن» مهمترین امتیاز و «نبود اعتماد به امنیت این شبکهها از سوی کاربران آنها» مهمترین نقطهضعف پیام رسانهای داخلی محسوب میشود.
بر اساس نتایج به دست آمده از ۵ پیامرسان بیشتر شناخته شده داخلی، «ایتا» با ۳۷ درصد و «روبیکا» با ۲۴.۷ درصد بیشترین اقبال را در میان مخاطبان ایرنا دارند. «بله»، «آی گپ» و «گپ» به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند.
نقش سلبریتیها در حوادث طبیعی
به منظور سنجش نقشآفرینی سلبریتیها در روند کمکرسانی به زلزلهزدگان و نیز میزان اعتماد افراد به این چهرهها، اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا افکارسنجی آنلاین خود را با این موضوع در روزهای ۱۸ تا ۲۴ بهمن ماه روی سایت قرار داد که در این بازه زمانی ۲۰۲۸۳ نفر در آن شرکت کردند.
نتایج نشان داد؛ با وجود اینکه نزدیک به نیمی از مخاطبان ایرنا (۴۸.۳) درصد برای اهدای کمک به زلزلهزدگان به سلبریتیها و افراد مشهور اعتماد کم دارند اما ۵۲.۷ درصد نیز نقش شخصیتهای مشهور را در روند کمکرسانی به زلزلهزدگان زیاد میدانند.
مطابق این افکارسنجی آنلاین ۴۷.۹ درصد از مشارکتکنندگان عملکرد سلبریتیها و چهرههای شناخته شده در حوادث مشابه را موفق ارزیابی نکردند.
احیای دریاچه ارومیه
خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور آگاهی از دیدگاه کاربران خود در مورد وضعیت دریاچه ارومیه و ارزیابی آنها از طرح دولت برای آبرسانی از سد «کانی سیب» به این دریاچه، نظرسنجی آنلاین روزهای ۹ تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ را به این موضوع اختصاص داد. ۱۸۳۲۳ نفر به پرسش های این نظرسنجی پاسخ دادند.
بر اساس یافتههای این نظرسنجی با وجود اینکه ۶۳.۳ درصد از مشارکتکنندگان امید کمی به نجات دریاچه ارومیه دارند اما ۴۵.۹ درصد نیز معتقدند اقدامات دولت می تواند موثر باشد.
همچنین مطابق نتایج به دست آمده وضعیت دریاچه ارومیه برای ۹۰ درصد پاسخگویان درجهای از اهمیت را (خیلی زیاد، زیاد و تا حدودی) داشته است.