تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

دمشق – ایرنا – سوریه تا پیش از آغاز بحران این کشور در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، تنها کشور عربی بود که تولیدات صنعتی و کشاورزی و دارویی آن به بسیاری از کشورهای منطقه صادر می شد، اما جبهه غربی – عربی – صهیونیستی با ایجاد، سازماندهی و تجهیز گروه های تروریستی – تکفیری، این کشور آباد را با بحران مواجه کردند.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، سوریه تا قبل از سال‌های بحران، تنها صادرکننده کالا از میان اعضای اتحادیه عرب بوده و در زمانی نه چندان دور از پویاترین اقتصادهای خاورمیانه به شمار می رفت و دولت این کشور حامی تولید بوده و هنوز نیز می باشد.

تولیدات دامی، کشاورزی، دارویی و منسوجات سوری زبانزد مردم منطقه بود و سوریه یک کشور مولد و صادر کننده بشمار می رفت و در کنار آن صنعت توریسم در سوریه رونق فراوانی داشت.

با ظهور و بروز گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه، اقتصاد و تولیدات این کشور نیز در کنار مسایل امنیتی و اجتماعی آسیب فراوانی دید به حدی که گروه های تروریستی حتی به دستگاهها و تجهیزات کارخانجات شهر صنعتی حلب و دیگر شهرهای این کشور هم رحم نکردند و با سرقت این تجهیزات و فروش آن به تجار ترکیه، ضربات بسیاری به اقتصاد سوریه وارد نمودند.

یکی دیگر از اقدامات تروریست ها در سوریه، اشغال مناطق نفت خیز و چاههای نفتی شرق و شمال شرق این کشور و فروش آن به تجار ترکیه بود.

بالاخره گروه تروریستی داعش در آذر ماه سال ۱۳۹۶ توسط ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی و همراهی نیروی هوایی روسیه شکست خورد، اما با شکست این گروه تروریستی منابع نفتی سوریه به دست دولت این کشور نیفتاد و این بار آمریکایی ها که در کمین نشسته بودند جایگزین تروریست های داعش شده و از همان زمان اقدام به سرقت نفت و گاز سوری ها به جای داعش کردند.

از آذر ۱۳۹۶ تروریست های آمریکایی و نیروهای کرد سوریه مورد حمایت یانکی ها به دلیل حضور کم رنگ نیروهای ارتش سوریه در شرق و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

دولت سوریه قبل از آغاز بحران این کشور در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، روزانه ۳۸۷ هزار بشکه از منابع نفتی شرق و شمال شرق این کشور نفت تولید می‌کرد که ۱۴۰ هزار بشکه آن از طریق بنادر غربی این کشور در سواحل مدیترانه صادر می‌شد و مابقی در داخل این کشور مصرف می شد.

حکومت دمشق به دلیل آسیب های فراوان از سوی گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی – عربی – عبری در سال های اخیر، به درآمدهای نفتی برای بازسازی و توسعه این کشور جنگ زده نیاز جدی دارد و در مقابل آمریکایی ها این قضیه را به خوبی دریافته اند و برای جلوگیری از دستیابی دولت و مردم سوریه به این درآمد، اقدام به محاصره این میادین نفتی و محاصره اقتصادی سوریه کرده اند.

هم اکنون با زحمات طاقت فرسای رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه، بسیاری از گروه های تروریستی در سوریه شکست خورده اند و امنیت به اکثر نقاط این کشور بازگشته و تولید در سوریه در حال رونق گرفتن است.

پیش از این نفت، منابع معدنی، کشاورزی، تولیدات صنعتی به ویژه نساجی و صنعت توریسم از منابع درآمدزایی دولت سوریه بود که در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی برای احیای دوباره‌ این صنایع صورت گرفته است. درحال حاضر دولت سوریه اتکای زیادی به کشورهایی نظیر ایران، روسیه و چین برای تامین نیاز بخش‌های مختلف صنعت خود دارد.

هم اکنون با توجه به آغاز فرآیند فعالیت‌های بازسازی در سوریه، تلاش دفتر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه بر این است تا بر مبنای حضور در سوریه، بتواند پروژه‌های کلیدی که توسط دولت سوریه برای بازسازی معرفی می‌شوند را شناسایی کرده و به فعالان خصوصی و دولتی ایرانی معرفی نماید.

در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در سوریه، این فرصت به خصوص در حوزه صدور خدمات مهندسی و اجرای پروژه های مشترک برای شرکتها و فعالان اقتصادی ایرانی مهیاست تا به دور از حضور رقبای قدرتمند نسبت به اخذ پروژه در سوریه اقدام نمایند.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط دوستانه و قدیمی با جمهوری عربی سوریه و سندهای راهبردی اقتصادی که با این کشور به امضا رسانده و همچنین وجود توانمندی‌های فنی و مهندسی، می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی مناسبی را در این کشور انجام دهد.

مشارکت در بازسازی سوریه در حوزه‌های مختلفی فراهم است که از جمله آنها می‌توان به حوزه زیرساخت برق، راه، مسکن، نفت و گاز و انواع صنایع کلیدی مانند سیمان، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، فولاد، صنایع مهندسی، نساجی و کشاورزی اشاره کرد.

یکی از اقدامات ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه بهره‌گیری از مجموعه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع موانع و گسترش روابط اقتصادی دو کشور و اعتلای این روابط و پیگیری تحقق توافق‌ها و تفاهم‌های حاصله و در همکاری و هم افزایی با سایر نهادهای مربوطه می باشد.

در این خصوص این ستاد لیست پروژه های اولویت‌ دار سوریه را از وزارتخانه‌های مربوطه دریافت کرده و در بخش پروژه‌ها در تارنمای ستاد به عنوان یک راهنمایی اولیه برای فعالان اقتصادی ایران عرضه کرده است. برای اکثر پروژه ها نیز از طرف ستاد یک تیم کارشناسی بازدیدهای لازم را انجام داده و گزارشی از مشخصات پروژه از جنبه های مختلف ارائه کرده است که برای اخذ یک دید کلی از پروژه‌ها بسیار مفید بوده بوده تا فعالان اقتصادی ایرانی بتوانند بدون نیاز به سفر به سوریه و بازدید، این اطلاعات اولیه را کسب نمایند. مطمئنا هرگونه اطلاعات تخصصی‌تر نیاز به انجام بازدیدهای تخصصی، تهیه پیشنهادات فنی و مالی دارد که باید توسط آنها تهیه شود.

با تقویت فعالیت دفتر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه در دمشق و تهران و انتصاب دبیر ستاد توسعه که مشاور معاون اول رییس جمهور نیز می باشد، از اواخر سال ۱۴۰۰ در کنار تیم کارشناسی و توانمند این ستاد انتظار می رود، در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی میان ایران و سوریه باشیم.

در حال حاضر دفتر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه در دمشق و تهران فعال می باشد و کارشناسان و متخصصان این دفاتر آماده ارایه اطلاعات کارشناسی در حوزه های مختلف سرمایه گذاری و تجارت در سوریه هستند.

آدرس سایت ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه

https://www.syriran.ir/