تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری مکزیک با انتقاد از عملکرد آمریکا و بیان اینکه واشنگتن گام‌های عملی برای مبارزه با مواد مخدر بر نمی‌دارد، تاکید کرد تنها چیزی که آمریکایی‌ها به آن اهمیت می‌دهند، نه رفاه مردم بلکه پول است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در پیامی از طریق صفحه توییتر خود، بار دیگر از ایالات متحده به دلیل بحران داروی فنتانیل که باعث تنش میان دو کشور همسایه شده است، انتقاد کرد و نوشت: آن‌ها مصرف مواد مخدر را محدود نمی‌کنند و برعکس، (استفاده از آن را) حتی در ورزش توصیه می‌کنند.

وی تاکید کرد: آن‌ها به فکر رفاه نیستند، بلکه فقط به فکر پول هستند.

رئیس‌جمهوری مکزیک ابراز تاسف کرد که واشنگتن به جای پرداختن به علل بحران، «تهدید به حمله می‌کنند و سلاح‌های پر قدرت را در بازارهای خود می‌فروشند». «آن‌ها هیچ کاری برای جوانان خود انجام نمی‌دهند، در حالی که از بیماری همه‌گیر وحشتناک و مرگبار داروی فنتانیل رنج می‌برند».

پس از ابتکار جنجالی مقام‌های آمریکایی مبنی بر استقرار نیروهای نظامی در مکزیک برای مبارزه با مواد مخدر، نبرد لفظی شدید مقام‌های مکزیکی علیه سیاست‌های ضدمواد مخدر کاخ سفید بالا گرفته است.

این ایده از سوی برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا مطرح شد که مکزیک را به دلیل قاچاق فنتانیل که مشتقات ویروسی گیاه تریاک است و بر اساس برآوردها، روزانه ۲۰۰ آمریکایی بر اثر مصرف آن جان خود را از دست می‌دهند، مقصر می‌دانند.

فنتانیل مصارف پزشکی دارد و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است و استفاده غیرقانونی آن توسط قاچاقچیان مواد مخدر موضوع تنش جدی دو کشور همسایه شده است.

به گزارش وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، فنتانیل یک تهدید خطرناک است؛ زیرا اغلب به موادمخدر خیابانی مانند کوکائین، مت‌آمفتامین و سایر مواد افیونی مانند اُکسی‌کُدون و قرص‌های هیدروکودون/استامینوفن و حتی به بِنزودیازپین‌های تقلبی مانند زاناکس اضافه می‌شود. این داروهای تقلبی حاوی فنتانیل باعث می‌شوند افرادی که معمولاً مواد افیونی مصرف نمی‌کنند، بیش از اندازه فنتانیل مصرف کنند.

جانی دیاز خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز پیشتر در توئیتی نوشت: سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۷۹ میلیون دُز فنتانیل را مصادره کرده است. این میزان بیش از ۲ برابر تعداد قرص‌های حاوی مواد مخدر قوی مصنوعی است که این سازمان سال ۲۰۲۱ کشف کرده بود.