مهاباد - ایرنا - مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: استفاده از سموم نامرغوب برای دومین سال پیاپی به بخش عمده زنبورستان های این شهرستان خسارت وارد کرد.

مسعود عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سم پاشی مزارع کشاورزی به ویژه یونجه در این فصل از سال موجب تلف شدن زنبورهای عسل بیش از هزار و ۴۴۷ کلنی شده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی خسارت وارده تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده، ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد ۷۰ درصد از زنبورهای عسل این کلنی ها از بین رفته و یک هزار زنبور عسل به طور کامل تلف شده است.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد اضافه کرد: بخش عمده زنبورداران شهرستان در این فصل به دلیل شرایط آب و هوایی در مناطق جنوب حضور دارند و اگر در حوزه شهرستان بودند خسارت به زنبورداران پیش از این برآورد می شد.

عبداللهی اضافه کرد: از نهادهای مرتبط و مسوولان انتظار داریم نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و برای جبران بخشی از خسارت زنبورداران این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: در سال گذشته در مجموع بیش از ۴۰۰ تُن عسل توسط زنبورداران این شهرستان تولید شده بود.

به گزارش ایرنا، سال گذشته نیز استفاده از سموم نامرغوب در بخش کشاورزی این شهرستان، موجب بروز تلفات سنگینی شده و ۲۵۰ میلیارد ریال خسارت به زنبورداران وارد کرده بود.

مهاباد با داشتن ۵۴ هزار کندو و تولید بیش از ۵۰۰ تن عسل یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و باکیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۴۵۰ عضو فعال دارد.