شیراز-ایرنا-  متولیان ستاد اجرایی تسهیلات سفرهای نوروزی استان فارس، همزمان با پایان یافتن تعطیلات سال نو، معتقدند این استان امسال هم توانسته است مانند سال‌های گذشته در عرصه خدمات‌رسانی به گردشگران در جایگاه مطلوبی قرار بگیرد و با افزایش ۲۰ درصدی مسافران و رشد ۶ درصدی تردد بین استانی مواجه شود.

فصل سفرهای نوروزی به پایان رسید و بسیاری از گردشگران که برنامه‌ریزی کرده بودند تا ایام نوروز را در شیراز و یا سایر شهرستان‌های فارس سپری کنند، با پایان یافتن تعطیلات، این دیار را به قصد بازگشت به شهر خود ترک کردند. هرچند هنوز هم جریان بازگشت مسافران از سفرهای نوروزی در جاده‌ها تداوم دارد اما با نگاهی بر سامانه و داده‌های ترددشمار می‌توان گفت استان فارس به عنوان یکی از استان‌های کشور است که در رتبه نخست مقصد سفرهای نوروزی قرار دارد و رکورددار بازدید در ایام نوروز است.

فارس در صدر بازدیدهای نوروزی

مسئول هماهنگی امور معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس که معتقد است این استان در صدر بازدیدهای نوروزی در کشور قرار دارد، در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: ستاد اجرایی تسهیلات سفرهای نوروزی استان فارس امسال هم مانند سال‌های گذشته توانست عملکرد خوب و قابل توجهی ارایه کند و به عنوان یکی از ستادهای برتر کشور در امر خدمات‌رسانی شناخته شود.

روح الله روانشاد افزود: از ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ تا روز ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود سه میلیون و ۸۱۹ هزار و ۲۲۵ نفر در مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها، مدارس، کمپین‌ها، مهمانسراها و سایر اماکن اسکان یافتند که این آمار در شهر شیراز ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار نفر بوده است.

افزایش ۲۰ درصدی مسافران

وی ادامه داد: امسال تعداد اسکان یافتگان در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است و در شیراز هم با افزایش ۲۸ درصدی روبه رو بوده‌ایم.

مسئول هماهنگی امور معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان اینکه استان از نظر آمار تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی در صدر استان‌های کشور قرار دارد، گفت: در طول این مدت حدود یک میلیون و ۵۲۲هزار و ۳۸۱ بازدیدکننده از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس دیدن کردند که آرامگاه حافظیه با ۴۰۵ هزار و ۳۰۸ نفر هم در استان و هم در کشور در صدر قرار دارد.

روانشاد بیان کرد: بازرسان ویژه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بازرسان معاونت حوزه گردشگری این وزارتخانه در بازدید نظارتی خود از نحوه ارایه خدمات به مسافران در استان، وضعیت خدمات‌دهی، اسکان، اطلاع‌رسانی، پذیرایی و استفاده از سامانه‌های پذیرش و نظارت‌ها در استان را بسیار خوب ارزیابی کردند. همچنین در مواردی از جمله حجم اسکان در استان، مدیریت و کنترل ترافیک، نظارت پهپادی و رسیدگی به شکایات در سامانه ۰۹۶۲۹، استان فارس به عنوان استان برتر شناخته شد.

اضافه شدن ۱۲۰ پرواز به سامانه هوایی در ایام نوروز

وی برپایی غرفه‌های فروش صنایع دستی با محوریت صنایع دستی فارس و برگزاری جشنواره‌ها و نوروزگاه‌ها در اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی را از برنامه‌های نوروزی در استان دانست و گفت: اضافه شدن ۱۲۰ پرواز به سامانه هوایی در ایام نوروز، گسترش نظارت‌ها از اماکن اقامتی و تاریخی، راه‌اندازی ستادهای استقبال و بدرقه در ورودی و خروجی شهرها، افزایش ساعات بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم افطاری و ضیافت‌های ماه رمضان، برگزاری جشنواره حلوای مسقطی لار و جشنواره اقوام از دیگر اقدامات شاخص استان در ایام نوروز به شمار می‌رود.

مسئول هماهنگی امور معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بیان کرد: هماهنگی‌های بسیار خوبی بین دستگاه‌های مختلف برای اسکان و خدمات‌دهی به مسافران نوروزی شکل گرفت و جا دارد که از امام جمعه شیراز، استاندار فارس، شهرداری، آموزش و پرورش، اورژانس، هلال احمر و رؤسای ادارات میراث فرهنگی در شهرستان‌ها تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم.

بازدید یک میلیون و ۸۶ هزار زائر از اماکن مذهبی فارس

در ایام نوروز بخش قابل توجهی از مسافران نوروزی به زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه در نقاط مختلف کشور رفتند. در استان فارس بیش از یک هزار و ۴۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که این اماکن مذهبی افزون بر اینکه مکانی مقدس برای عبادت و زیارت محسوب می‌شوند یکی از مهمترین جاذبه‌های استان در ایام نوروز محسوب می شدند که به گفته مسئولان در این ایام حدود یک میلیون و ۸۶ هزار زائر در این اماکن حضور یافتند.

سید مجتبی علوی مدیرکل فرهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در این باره گفت: از ابتدای طرح نوروزی تا ۱۲ فروردین ماه حدود یک میلیون و ۸۶ هزار زائر از اماکن مذهبی دیدن کردند و ۶۲۱ هزار نفر هم در جوار بفام متبرکه استان اسکان یافتند.

علوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۱۷۰ زائرسرا، ۲۰۰ کمپ اسکان و ۱۰۰۰ فضای اختصاصی شامل آلاچیق، سکوهای سیمانی در محوطه بقاع متبرکه استان در اختیار مسافران و زائران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به طور کلی ۱۷ کمیته در ستاد خدمات سفر استان به صورت تخصصی موارد مربوط به زائران و مسافران را پیگیری می‌کردند.

علوی گفت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، برنامه‌های متنوعی برای زائران و مسافران نوروزی در استان فارس تدارک دیده شد و ۲۴۰ بقعه و امامزاده در استان این برنامه‌ها را اجرا کردند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شدیم.

رشد ۶ درصدی تردد بین استانی

ارزیابی وضعیت و رصد جاده‌ها در ایام نوروز که حجم عبور و مرور از محورهای مواصلاتی بیشتر می‌شود؛ بسیار مهم و حائز اهمیت است. رییس مرکز مدیریت راه های استان فارس به میزان تخلفات صورت گرفته در این ایام اشاره کرد و از رشد ۶ درصدی تردد بین استانی نسبت به مدت مشابه در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

حمید احمدی در رابطه با وضعیت راه‌ها و جاده‌های این استان در ایام نوروز گفت: از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲، متوسط تردد بین استانی روزانه حدود ۱۸۵ هزار وسیله نقلیه بوده است که تغییرات مجموع تردد بین استانی در مقایسه با مدت مشابه در نوروز سال ۱۴۰۱، ۶ درصد افزایش داشته است.

رییس مرکز مدیریت راه های استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تردد بین استانی در روز ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰ هزار و ۲۰۴ وسیله نقلیه بود که نسبت به روز گذشته هفت درصد افزایش داشته است.

سهم رویت پلاک و میزان ماندگاری خودروها در استان

وی در رابطه با سهم رویت پلاک در استان از ابتدای طرح تا ۱۳ فروردین ماه گفت: بر اساس اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین‌های پلاک خوان از ابتدای طرح تقریبا یک میلیون و ۹۵۵ هزار و ۲۵ پلاک یکتا خودرو با ترکیب مبدا استانی ثبت و حدود ۱۱ میلیون رویت پلاک در محورهای غیر شهری استان مشاهده شده است.

احمدی اعلام کرد: بیش از ۵۶ درصد خودروها یعنی حدود ۳۶۷ هزار خودرو ماندگاری کمتر از یک روز در استان داشته و هفت درصد خودروها بین پنج تا هفت روز در استان ماندگاری داشته‌اند.

محورهای دارای بیشترین اوج تردد

وی در خصوص محورهای دارای بیشترین اوج تردد در روز ۱۳ فروردین ماه نیز گفت: متوسط تردد در محور مردشت_شیراز ۲۳هزار و ۱۲۵ وسیله نقلیه و این رقم در محور سپیدان_شیراز حدود ۴۱ هزار و ۲۴۸ وسیله نقلیه بوده است.

احمدی اضافه کرد: در محور شیراز_سپیدان حدود ۳۰ هزار و ۵۵۵ وسیله نقلیه، محور شیراز_کازرون ۲۹ هزار و ۹۰ وسیله نقلیه و محور کوار_ شیراز ۲۹ هزار و ۳۳۰ وسیله نقلیه تردد داشتند.

ثبت ۵۶۰ هزار تخلف در محورهای مواصلاتی فارس

وی در رابطه با آمار سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور از ابتدای طرح تا ۱۳ فروردین ماه گفت: ۱۸۷ سامانه فعال داشتیم که حدود ۵۶۰ هزار و ۲ تخلف از این سامانه‌ها دریافت شده است که بیشترین تخلفات مربوط به محور ایزدخواست_ آباده، محور جهرم و سه راهی کوار بوده است.

رییس مرکز مدیریت راه های استان فارس افزود: تعداد کل تخلفات ثبت شده در روز ۱۳ فروردین ماه حدود ۵۲ هزار و ۳۴۹ تخلف بوده است که بیشترین تخلفات در کمربندی شیراز قبل از تقاطع رودکی، کمربندی شیراز قبل از تقاطع شهید فرصتیان، کمربندی شیراز قبل از ورودی بلوار عدالت و کمربندی شیراز ورودی جوادیه رخ داده است.

وضعیت مراکز درمانی فارس در تعطیلات عید

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس و جانشین استاندار در ستاد خدمات سفر نیز با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در شیراز و دیگر نقاط استان اهمیت ویژه ای دارد به بازدید ناظر معاونت از بیمارستان‌های شهر شیراز و نوع ارایه خدمات در آن مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: بیمارستان پیوند ابوعلی سینا به عنوان مرکز کبد کشور شناخته شده است و به همین دلیل ۱۰ درصد بیماران این بیمارستان بین المللی و ۷۰ درصد بیماران خارج از استانی هستند که این آمار به دلیل شناخته شدن بیمارستان پیوند همچنان رو به افزایش است.

محمد فرخزاده یادآور شد: از آمار بیماران خارج استانی بیشترین سهم را آذربایجان و اصفهان دارند. اصفهان به دلیل اینکه پیش از این یک مرکز کبد داشته که پس از تعطیلی این مرکز تمامی بیماران جهت معالجه به شیراز مراجعه می کنند.

قائم مقام استاندار فارس در شورای سلامت استان بیان کرد: متخصصان بیمارستان پیوند اعضا به دلیل شرایط خاص بیماران مراجعه کننده، پزشکان متخصص و فوق تخصص بیماری کبد و کلیوی در تمام ایام تعطیلات به صورت شیفتی حضور داشتند.

وی محل اقامت را یکی از مهمترین مشکلاتی که بیماران خارج استانی در بیمارستان پیوند اعضا با آن مواجه هستند دانست و افزود: به همین دلیل مهمانسرای بیمارستان در حال تکمیل شدن است که طبق برنامه تا خردادماه آماده پذیرش همراهان بیمار خواهد بود.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استاندار فارس درباره بیمارستان امیرالمومنین(ع) (سوانح سوختگی و ترمیم) واقع در شهر صدرا نیز گفت: هم اکنون ۳۴ بیمار در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد ۳۰ بیمار سوختگی و چهار بیمار دیابتی هستند.

فرخ‌زاده عنوان کرد: بیشترین آمار مراجعه بیماران سوختگی به این بیمارستان از استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس است.

جانشین استاندار فارس در ستاد خدمات سفر با ابراز خرسندی از اینکه در طول تعطیلات امسال بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراجعه کننده مسافر (سوختگی تصادف، چادر مسافرتی ...) نداشته است، اظهار کرد: در چهارشنبه سوری امسال نیز سوختگی حاد به این بیمارستان ارجاع داده نشده است.

فرخ‌زاده با اشاره به نتایج بازرسی های انجام شده عنوان کرد: در صورتی که بیمار نیاز به مراقبت ها و روند درمانی داشته باشد که در بیمارستان در دسترس نباشد جهت انجام تصویر برداری پرتو مغناطیسی (MRI) و برش نگاری یارانه ای (CT-SCAN) به بیمارستان پیوند اعضا و مراقبت های دیگر به بیمارستان خلیلی منتقل می‌شود.

معاون استاندار فارس گفت: در بیمارستان نمازی شیراز به عنوان یکی از مراکز درمانی پر مراجعه شیراز در طول تعطیلات نوروز ۳۰ درصد مراجعه کنندگان از استان های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان داشته که از این میزان ۱۰ درصد آن ها مسافرانی بودند که دچار مشکل شده و مابقی شخصا و با هدف درمانی به بیمارستان نمازی آمده اند.