ساری- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مراقبت ها در ۲ بیماری دیابت و فشار خون مازندران از متوسط ۴۰ درصد سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر فرهاد غلامی عصر دوشنبه در نشست روسا و معاونان ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به همراه مدیران بیمارستان های استان با استاندار مازندران افزود: طبق بررسی های آماری مراقبت ها در بیماری دیابتی مازندران از ۴۲ درصد سال ۱۴۰۰ طی سال ۱۴۰۱ به ۶۰ درصد و مراقبت های بیماری فشار خونی نیز از ۴۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۶۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی به غربالگری سه بیماری سرطانی قابل پیشگیری در مازندران شامل روده بزرگ، دهانه پستان و دهانه رحم زنان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای طرح پیشگیری می توان با شناسایی به موقع جلوی مرگ زودهنگام این افراد جلوگیری کرد و با انجام درمان طول عمر این افراد را طبیعی کرد.

وی گفت: در سال گذشته از مجموعه ۷۵ هزار و ۹۵۲ نفر ۲۰۸ بیمار سرطانی روده بزرگ در استان به موقع شناسایی غربالگری شدند.

غلامی با بیان این که از بین ۱۵۳ هزار نفر ۱۱۸ نفر مبتلا به سرطان دهانه پستان شناسایی و غربالگری شدند، گفت: همچنین از مجموعه ۱۱۷هزار نفر، ۲۳نفر مبتلا با سرطان دهانه رحم به موقع شناسایی و مراحل درمان آنان شروع شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی دیگر موارد بهداشت و درمان استان را افزایش بیماری واگیر دار هاری عنوان کرد و گفت : طبق آمار رسمی در سال گذشته تا ۲.۵ برابر بیشتر از سال ۱۴۰۰ واکسن هاری ناشی از گاز گرفتگی سگ های ولگرد تزریق شده است.

غلامی شناسایی ۱۱هزار زوج های نابارور در مازندران را از دیگر کارهای مهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی سال گذشته عنوان کرد و بیان داشت: همچنین تمامی شهروندان مازندران در گرفتن خدمات سطح یک بهداشت و درمان دارای پرونده الکترونیکی هستند که این امر یک پیشرفت قابل توجه در حوزه بهداشت درمان محسوب می شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان مازندران در تشکیل پرونده الکترونیکی سطح یک رتبه نخست کشور را دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان اشاره کرد و گفت: ۶۵ درصد جمعیت استان دز سوم و ۶۰ درصد جمعیت در چهارم کرونا را در استان تزریق کرده اند.

کمبود تجهیزات پزشکی و دارویی در مازندران

وی با اظهار این که کمبود تجهیزات پزشکی و دارویی همچنان از مشکلات بهداشت و درمان مازندران ایت، ادامه داد: سال گذشته با همت دولت ۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز توسط خیرین تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی خریداری شده است.

غلامی از تخصیص بودجه برای ساخت بیمارستان یکهزار و ۱۰۰ تختخوابی مازندران از محل تهاتر نفت خبر داد و گفت: اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرار داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که سال گذشته با همت دولت سیزدهم به خصوص از محل بودجه مصوبات سفر ۲۱ طرح به آشتی و درمانی با اعتبار ۲۴۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسید، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ۲۶ بیمارستان، ۱۱۰۰ شبکه بهداشت، ۵۸۰ عضو هیات علمی، ۱۲۵ رشته علوم پایه، تخصصی و فوق تخصص پزشکی نقش مهمی در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی کشور دارد.