تهران - ایرنا - در حالی که تغییرات قضایی رژیم صهیونیستی برای شرکت‌های سرمایه گذار در سرزمین های اشغالی یک تهدید است، شرکت های فناوری پیشرفته اسرائیلی پس از ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» به عنوان منبع اصلی تامین مالی این شرکت ها، با بزرگترین چالش رو به رو شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پایگاه خبری النشره در گزارشی تغییرات قضایی پیشنهاد شده از سوی کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو» و ورشکستگی بانک‌های آمریکا را یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی بخش فناوری رژیم صهیونیستی دانست و نوشت: اقتصاد اسرائیل از موفقیت های حوزه فناوری بسیار بهره برده است؛ حوزه ای که 1۰ درصد از نیروی کار در سرزمین‌های اشغالی در آن مشغول به کار هستند و حدود ۱۵ درصد از تولید اقتصادی و بیش از نیمی از صادرات و یک چهارم درآمدهای مالیاتی را شامل می شود.

این منبع اضافه کرد: پیشنهادهای ائتلاف راست افراطی به رهبری نتانیاهو که به کابینه قدرت بیشتری برای انتخاب قضات می‌دهد و قدرت دیوان عالی را برای لغو قوانین محدود می‌کند، موجب نگرانی سرمایه گذاران فعلی و آینده در سرزمین های اشغالی شده است.

«کارنت فلوگ» رئیس سابق بانک مرکزی اسرائیل گفت: بخش فناوری به ثبات، قوانین روشن و اطمینان نیاز دارد، همچنین به دادگاه‌هایی که بتوان به آن‌ها پناه برد زیرا بدون آنها، سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند.

به نوشته النشره، خطر بالقوه دیگر، سرعت فرار مغزها است، حدود ۱۰۰ هزار «اسرائیلی» در حال حاضر در منطقه «سیلیکون» در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی و کار می‌کنند و بسیاری دیگر به اروپا نقل مکان کرده اند. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که در حال حاضر، حدود ۶ هزار شغل خالی در بخش فناوری وجود دارد که در مجموع حدود ۴۰۰ هزار شغل را شامل می‌شود.

فلوگ با بیان اینکه برخی کشورها فرش قرمز را برای این افراد (نخبگان و متخصصان) پهن خواهند کرد و مغز، ایده‌ و کارآفرینی آن‌ها را خواهند گرفت، اظهار داشت: چندین شرکت فناوری پیشرفته مانند شرکت امنیت سایبری آمریکایی - اسرائیلی (ویز) اعلام کردند که در صورت اجرا شدن تغییرات پیشنهادی (اصلاحات قضایی)، سرمایه خود را از سرزمین‌های اشغالی فلسطین خارج و از ورود سرمایه‌گذاری به آن جلوگیری می‌کنند.

این در حالی است که رئیس شرکت نرم افزاری ابری «نایس» گفته که سرمایه گذاران بزرگ وضعیت را با دقت زیر نظر دارند.

النشره ادامه داد: در نتیجه پیش بینی کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، ارزش شیکل (واحد پول رژیم اسرائیل) در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در سه سال اخیر سقوط کرد و پس از آنکه سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۲۱ به حد نصاب ۲۷ میلیارد دلار رسید، در سال گذشته به میزان ۱۵ میلیارد دلار ثبت شد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات «‌ای وی سی» و «لومی‌تک»، شرکت‌های فناوری پیشرفته رژیم اسرائیل در سه ماهه اول سال میلادی، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کردند که ۷۰ درصد کمتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ (پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) است و پایین‌ترین میزان جمع‌آوری سرمایه در چهار سال گذشته را ثبت کرد.

این منبع اضافه کرد: نگرانی‌ها در بخش فناوری اسراییل نیز به دلیل ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» رو به افزایشاست به طوری که «جون مدود» مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری «اور کراود» آن را بانک پناهگاه استارت‌آپ‌های اسرائیلی توصیف می کند و مجموعه‌ای متشکل از هفت هزار شرکت است که برخی از آن‌ها حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارند و برخی از شرکت‌های کوچک آن دارای بیش از ۵۰ کارمند هستند.

بر همین اساس، شرکت‌ها و سرمایه گذاران خطرپذیر گزارش دادند که بیش از نیمی از استارت آپ‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در بانک سیلیکون ولی حساب دارند و برخی از این حساب‌ها تنها ابزار بانکی برای آن‌ها در آمریکا بود اما حجم تراکنش این حساب‌ها به طور دقیق مشخص نیست.