شیراز-ایرنا-مصوبه ایجاد پنج بازارچه صنایع‌دستی در استان فارس از رهاوردهای سفر رییس‌جمهور در سال ۱۴۰۱ بود که به گفته مسئولان میراث فرهنگی این بازارچه‌ها با هدف اشتغالزایی و رونق تولید در سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شوند و در همین سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد پنج بازارچه دائمی صنایع‌دستی در استان فارس فرصتی برای رونق اقتصادی و توانمندسازی هنرمندان فعال فارس در این عرصه است که تدابیر برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها در سفر استانی دولت سیزدهم به فارس رقم خورد.

سفر دولت سیزدهم به فارس برای گره‌گشایی از مشکلات استان

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور صبح پنجشنبه ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ در هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس سفر کرد.

رییس‌جمهور در پایان هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم اعلام کرد که در این سفر، ۱۴۲ مصوبه با حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای گره‌گشایی از مسایل استان فارس و شتاب بخشی به طرح‌های اولویت‌دار و پروژه‌های نیمه تمام این استان اختصاص یافته است.

انتظار دیرینه صنعتگران فارس از مسئولان

با توجه به اینکه صنایع‌دستی به عنوان دومین عامل رشد و توسعه تولید ناخالص ملی شناخته می‌شود و نقش بسزایی در صنعت گردشگری به عنوان مهمترین منبع رشد اقتصاد دارد، در استان فارس بسیار درخور توجه است. صنایع دستی فارس همچنین به دلیل تعدد و کیفیت بالا، یک بازار بزرگ و جزو صادرات‌ مهم غیرنفتی محسوب می‌شود. لذا رونق فروش صنایع دستی به عنوان صنعتی با ارزش افزوده بالا و مؤثر در اشتغالزایی، نیازمند تأمین بازار فروش در سایه توجه به نوآوری و خلاقیت در تولید است.

سالها بود که هنرمندان صنایع دستی استان که علم را با تجربه آمیخته‌اند، از نبود بازارچه دائمی برای فروش محصولات صنایع دستی گلایه و انتظار داشته‌اند که مسئولان در این زمینه بیش از پیش یاریگر باشند. انتظاری که در سفر هیأت دولت سیزدهم به آن جامه عمل پوشانده شد.

مصوبه ایجاد پنج بازارچه صنایع‌دستی در فارس

در سفر دولت سیزدهم به فارس، ۵۰میلیارد ریال برای ایجاد پنج بازارچه‌ صنایع‌دستی در استان فارس مصوب و مقرر شد که این اعتبارات با ابلاغ و تخصیص به شهرستان‌هایی که دارای پتانسیل برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها هستند تقسیم‌بندی و این مصوبه اجرایی شود.

پس از تصویب این مصوبه، مسئولان میراث فرهنگی و فعالان حوزه صنایع دستی فارس تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این رویکرد مهم و راه‌اندازی پنج بازارچه در شیراز و شهرستان‌های مرودشت، سروستان، کازرون و داراب بکار گرفتند. رویکردی که با تأکید بر ضرورت معرفی هنرهای سنتی و عرضه این محصولات به گردشگران دنبال شد.

بازارچه زندیه در شیراز

بدین ترتیب قرار شد که نجارخانه میراث فرهنگی فارس واقع در محور زندیه شیراز با ایجاد تغییراتی به بازارچه دائمی صنایع‌دستی تبدیل شود.

مسئولان میراث فرهنگی معتقدند عرضه محصولات و تولیدات هنرهای سنتی فارس در این مکان که مورد استقبال گردشگران است یک ضرورت بشمار می رود زیرا گردشگران افزون بر آشنایی با جاذبه‌های گردشگری از نزدیک با تولیدات دست‌ساز هنرمندان هر منطقه و شهرستان آشنا می‌شوند که این موضوع تأثیر بسزایی در شناخت دقیق‌تر گردشگران نسبت به هنرهای سنتی و رونق بخشیدن به مباحث اقتصادی صنایع دستی می‌شود.

بازارچه صنایع‌دستی تخت‌جمشید در مرودشت

افزون بر ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در شیراز، مجموعه‌ جهانی تخت جمشید نیز برای ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی مدنظر قرار گرفت. نمایش فرهنگ و آداب‌و رسوم اقوام کهن ایرانی و همچنین اشتغالزایی از جمله اهداف ایجاد این بازارچه است.

بازارچه صنایع‌دستی در حمام ملابابای کازرون

یکی از بازارچه‌های دائمی صنایع دستی نیز در حمام ملابابا از بناهای تاریخی شهرستان کازرون ایجاد می‌شود؛ این مکان قرار است با هدف اشتغال‌زایی برای مردم و برای به نمایش گذاشتن و فروش محصولات صنایع‌دستی به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل شود.

این در حالیست که اغلب رشته‌های صنایع‌دستی شهرستان کازرون ظرفیت تولید انبوه داشته و مشاغل خانگی در این شهرستان حائز اهمیت است و می‌تواند زمینه اشتغال پایدار را ایجاد کند. راه‌اندازی بازارچه فروش تولیدات صنایع‌دستی در این شهرستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بازارچه صنایع‌دستی در خانه خانه سوخکیان داراب

خانه سوخکیان با مساحت ۲ هزار مترمربع که از بناهای تاریخی و ارزشمند دوره پهلوی در شهرستان داراب است و به شماره ۴۶۷۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد نیز از مکان‌هایی است که قرار است در آن بازارچه دائمی صنایع‌دستی راه‌اندازی شود.

بازارچه صنایع‌دستی در محور ساسانی سروستان

زمینی در محدوده محور ساسانی شهرستان سروستان از دیگر مکان‌هایی است که برای راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی در فارس در نظر گرفته شده است. مقرر شده بازارچه دائمی در این مکان راه‌اندازی شود و در حال حاضر طرح مطالعاتی این بازارچه در این مکان در حال انجام است.

پیگیری مقامات ملی برای ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت به گونه‌ای که سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در نشست استانداران سراسر کشور که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران برگزار شد، با اشاره به دستور رئیس‌جمهور درباره احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی اعلام کرد: بنا به دستور آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری در ورودی هر شهری باید یک بازارچه صنایع‌دستی ایجاد کنیم.

راه‌اندازی ۴۹ بازارچه صنایع‌دستی در ایام نوروز

این در حالی بود که تلاش برای ایجاد بازارچه‌های دائمی در فارس نیز همچنان در دستورکار متولیان امر قرار داشت و برای تحقق این امر به ایجاد پنج بازارچه مصوب شده در سفرهای دولتی اکتفا نشده است بلکه رویکرد مقامات ارشد استان برای حمایت از صنعتگران و گسترش این بازارچه‌ها در سطح استان منجر به راه‌اندازی حدود ۴۹ بازارچه‌ صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف استان در ایام نوروز شد.

محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در رابطه با رویکرد مسئولان ارشد استان در رابطه با راه‌اندازی این بازارچه‌ها گفت: ۴۹ بازارچه‌ صنایع دستی در شهرستان‌های شیراز، کوار، جهرم، خرم‌بید، فسا، ممسنی، اقلید، خرامه، فراشبند، گراش، مُهر، قیروکارزین، لار، کازرون، بوانات، استهبان و نی‌ریز برپا و پس از ایام نوروز هم برخی از این بازارچه‌ها به بازارچه‌های دائمی تبدیل شدند؛ به عنوان مثال پنج غرفه مربوط به بازارچه واقع در خانه سوخکیان به بازارچه دائمی تبدیل شد.

فرخ ‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین در ایام نوروز در شهر شیراز در مقابل حافظیه نمایشگاه بزرگ صنایع دستی برپا شد که نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد. البته این نمایشگاه با بهره‌گیری از ظرفیت افرادی که در کارگاه‌ها مشغول بکار بودند، موجب ایجاد اشتغال غیرمستقیم هم شد.

ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی با هدف اشتغالزایی

وی اضافه کرد: این نمایشگاه با درنظر گرفتن تعداد صنعتگران و تمام عوامل اجرایی حدود ۲ هزار شغل مستقیم و سه هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرد؛ ۲۶۳ غرفه از این نمایشگاه مربوط به جشنواره اقوام، ۱۴۰غرفه مربوط به صنایع دستی و ۱۹۴ غرفه هم مربوط به سایر اقلام بود.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه حمایت از صنایع‌دستی و صنعتگران فعال در این حوزه به عنوان یکی از اولویت‌های استانداری فارس محسوب می‌شود، گفت: دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز تأکید ویژه داشته است که مصوبات دولت برای ایجاد بازارچه‌ها با جدیت دنبال شود و در کنار آن هم شاهد برپایی این بازارچه‌ها در طول سال باشیم.

فرخ زاده افزود: همچنین درصدد هستیم که به جز بازارچه‌هایی که در شیراز و سایر شهرستان‌های استان به صورت ثابت و دایم برپا می‌شوند، بازارچه‌های موقت را نیز برای ارایه محصولات هنرمندان فعال در این عرصه در طول هفته راه‌اندازی کنیم.

زمان بهره‌برداری از بازارچه‌های دایمی صنایع‌دستی در فارس

بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس هم در رابطه با آخرین وضعیت بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف این استان گفت: بازارچه‌های دایمی صنایع دستی فارس امسال به بهره‌برداری می‌رسند. در حال حاضر کارهای تأسیساتی، آب، برق و گاز در مکان‌های مشخص شده برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: اعتبارات بازارچه زندیه و بازارچه تخت جمشید به طور کامل محقق شده و قرار است بازارچه تخت جمشید و بازارچه زندیه تا پایان اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری برسند.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان اینکه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به پنج بازارچه اختصاص یافته بود، گفت: طرح مطالعاتی یکی از بازارچه‌ها که در شهرستان سروستان است در حال انجام است و مقرر شده بازارچه دائم در زمینی در محور ساسانی سروستان راه‌اندازی شود که یک مشاور در حال انجام طرح مطالعاتی این بازارچه است.

احمدی فارسانی بیان کرد: همچنین یکی از اسکلت‌های بزرگ واقع در محل چادرهای اجلاس سران سابق در کنار تخت جمشید نیز به بازارچه تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی ایجاد بازارچه در حمام ملابابا که یکی از حمام‌های تاریخی شهرستان کازرون است، در حال انجام است و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کار انجام شده و خانه سوخکیان داراب نیز در حال تجهیز است.

رونق صنایع‌دستی‌ فارس در گرو ایجاد بازارچه‌های دائمی

هنر صنایع‌دستی مقوله‌ای است که فعالان آن همیشه از عدم امنیت مالی و کمبود درآمد رنج می‌برند. هنرمندان بسیاری در استان فارس در رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی فعال هستند که از مسایل و مشکلات مالی رنج می‌برند و گاه ناگزیر به روی آوردن به فعالیت‌هایی می‌شوند که یا مطابق میل و علاقه‌شان نیست یا اثربخشی چندانی ندارد؛ یکی از دلایل مشکلات مالی و عدم فروش مؤثر تولیدات در عرصه صنایع‌دستی نبود بازارچه‌های دائمی است. لذا نیاز است که ایجاد این بازارچه‌ها که جزو مصوبات دولت سیزدهم در سفر به استان فارس محسوب می‌شود هر چه سریعتر محقق شود و طبق گفته مسئولان شاهد بهره‌برداری از این بازارچه‌ها در سال ۱۴۰۲ باشیم.