به گزارش ایرنا، جاده مرگ معروف به کمربندی یاسوج به طول ۱۵ کیلومتر است و یکی از پر ترافیک ترین محورهای استان با عرض بسیار کم است که همواره محل بروز تصادفات سنگین و دردناکی بوده است.
این جاده خانواده های بسیاری را در سال های اخیر داغدار و یا برای همیشه خانه نشین کرده است و حتی اهالی روستاهای در مسیر این جاده به ویژه دانش آموزان برای رسیدن به محل کار و یا تحصیل شان با ترس و لرز از این جاده عبور می کنند.
جاده کمربندی یاسوج محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است و ترافیک بسیار زیادی بر روی ای مسیر وجود دارد و علاوه بر آن شهرک های صنعتی بسیار، کارخانه ها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شده اند.
به گزارش پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته ، ۲۰ نفر در سوانح جاده ای کمربندی یاسوج جان خود را از دست داده اند و وجود همین روستاها و عابران پیاده باعث زیاد بودن آمار تلفات جاده کمربندی یاسوج شده است.
طرح چهار خطه کردن این محور بیش از ۱۷ سال به طول انجامیده و بارها و بارها سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده اما در دولت سیزدهم این مطالبه مهم مردمی بخوبی پاسخ داده شده است.
یک سفر و یک گام تا پایان کابوس هر سه کیلومتر یک کشته در کمربندی یاسوج
سفر پر خیر و برکت آیت الله ابراهیم رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۷ مصوبه در پی داشت که به گفته استاندار استان این مصوبات از سال گذشته تاکنون روند اجرایی خوبی را سپری می کنند و ضربآهنگ رشد توسعه اقتصادی و عمرانی و دیگر عرصه ها در استان نواخته شده است.
یکی از مصوبات مهم این سفر عملیات اجرایی چهار خطه شدن جاده کمربندی یاسوج بود که اکنون عملیات تعریض و بهسازی جاده کمربندی یاسوج - اصفهان در دست اجراست و طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فاز اول پروژه احداث و چهارخطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در یکسال اخیر به بهره برداری رسیده است.
سید علی احمدزاده تاکید کرد: کمربندی یاسوج به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۷۷ میلیارد تومان، پل سریز(یاسوج به سمیرم) با اعتبار ۷۳ میلیارد تومان، تقاطع غیر همسطح مهریان با اعتبار ۷۲ میلیارد تومان از جمله ۳۵ طرحی هستند که در حوزه راه و شهرسازی با اعتبار ۹۲۵ میلیارد تومان با قوت در حال اجرا می باشند.
تا پیش از دولت سیزدهم میانگین طرح های عمرانی استان حدود ۱۵ سال بوده است اما اکنون با تزریق اعتبارات بموقع و مناسب طرح های راهسازی و عمرانی استان با سرعت مطلوبی در حال فعالیت اند.
کاهش آمار فوتی ها با اجرای طرح چهار خطه در جاده کمربندی یاسوج
سرپرست معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: انجام چهار و نیم کیلومتر راه دو بانده کمربندی ۱۲ کیلومتری یاسوج موجب کاهش تصادفات از ۱۱ درصد به هشت درصد شده است.
عیسی شهامت افزود: در صورتی که اعتبار تزریق شود و هفت و نیم کیلومتر ادامه این جاده نیز دوبانده شود، هشت درصد تصادفات کاهش مییابد و حتی به صفر نیز میرسد.
به گفته شهامت رویکرد این مجموعه تاکید بر اتمام پروژههای نیمه تمام و پروژه کمبرندی جزو اولویت های حوزه عمرانی است.
طرح چهار خطه کمربندی یاسوج ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
در گزارش کمیسیون ایمنی راههای استان چهار نقطه بیشترین حوادث را دارند که در دستور کار قرار گرفته و یکی از آنها ۱۱ و نیم کیلومتر محور یاسوج سمیرم است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با هدف افزایش ایمنی سفر چهارخطه کردن جاده تا ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد در اولویت برنامه های این اداره است.
محمد راستا تاکید کرد: تاکنون ۶۰کیلومتر از جاده یاسوج به سمیرم ، پنج کیلومتر جاده کمربندی یاسوج و۱۶ کیلومتر در مسیر یاسوج به شیراز چهارخطه شده است.
وی ادامه داد: پروژه بابامیدان یاسوج به سمیرم قطعه کمربندی یاسوج که طول این قطعه ۱۴ کیلومتر و قرارداد آن ۷۷ میلیارد تومان است در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پیشرفت پروژه بیش از ۵۰ درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکل و چالش اصلی پیش روی عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج کمبود اعتبار است و حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.
وی تصریح کرد: بخش عظیمی از تصادفات استان در این محور رخ می دهد و حادثه خیز ترین نقطه در استان است.
راستا ادامه داد: ۳۷ میلیارد تومان پس از سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به این پروژه اختصاص یافته است و به زودی مبلغ جدیدی به آن تزریق خواهد شد.
کمربندی یاسوج نقطه ای حادثه خیز و خطرناک
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از جاده کمربندی یاسوج یکی از نقاط نقاط حادثه خیز استان است که می طلبد اتمام چهار خطه کردن آن هر چه سریع تر صورت گیرد.
بهنام ویسی پور افزود: حجم ترافیک به سبب اینکه جاده مذکور محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است بسیار بالاست و علاوه بر ان شهرک های صنعتی بسیار، کارخانه ها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شده اند.
وی ادامه داد: این عوامل همه بر حجم ترافیک این کمربندی می افزاید و اهمیت چهار خطه کردن آن را بالاتر می برد.
سرهنگ ویسی پور تاکید کرد: حدود پنج کیلومتر از جاده زیر بار ترافیک رفته که به دلیل نداشتن روشنایی و جدا کننده می تواند همچنان خطر آفرین باشد.
درصد تلفات جاده ای در این کمربندی ۱۱ درصد بوده که اندکی کاهش یافته اما همچنان تلفات در این جاده زیاد است و مردم استان چشم انتظار تکمیل آن هستند.
می طلبد اکنون که استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سفر دوم رئیس جمهور است تکمیل این پروژه در سفر دوم به عنوان یکی از طرح های اصلی مد نظر باشد.
هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است ضمن اینکه طرح های در دست ساخت به ویژه جاده پاتاوه به دهدشت نویدبخش آینده ای بهتر در خصوص زیرساخت های جاده ای است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.