تهران- ایرنا- تجهیزات پزشکی یکی از پرهزینه‌ترین محصولاتی است که واردات آنها بار مالی سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. سال‌هاست که فناوران در تلاشند تا این هزینه‌ها را کاهش دهند. اکنون این تلاش‌ها به ثمر نشسته که ماحصل آن تجهیز ۹۵ درصدی بیمارستان‌های کشور با تجهیزات فناورانه ساخت داخل است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تجهیزات پزشکی بخش مهمی از درمان کشور را تشکیل می دهد و واردات در این صنعت، هزینه بالایی را بر اقتصاد سلامت کشور تحمیل می کند. برای غلبه بر این مشکل باید وابستگی به واردات تجهیزات پزشکی قطع شود و با افزایش اشتغال زایی در این حوزه هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش دهیم.

از سوی دیگر اولین قدم برای تحقق شعار امسال که بخشی از آن از سوی مقام معظم رهبری «رشد تولید» عنوان شده است، بررسی امکانات و زیرساخت‌ها در حوزه های مختلف به ویژه توان علمی کشور، برنامه ریزی بر این مبنا و سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران در حوزه تولید داخلی است.

تجهیزات پزشکی صنعت جوانی است که بعد از جنگ تحمیلی در کشور ما شکل گرفت و به تدریج رونق یافت. اتحادیه صنف تجهیزات پزشکی نیز از سال ۱۳۷۸ رسما ایجاد شده و شروع به کار کرده است.

اکنون هزار و ۳۰۰ شرکت تولیدی و دانش بنیان با ۳۰ هزار کارشناس و متخصص در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور مشغول فعالیت هستند. همچنین در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی در کشور تولید می شود و این ظرفیت وجود دارد که به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گفته کارشناسان، مهمترین مشکل بر سر راه تولید داخلی این تجهیزات و قطع کامل وابستگی به واردات، کمبود آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و کمبود سرمایه گذاری است که لازم است با حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش بنیان این مشکل نیز مرتفع شود.

محمدرضا کمپانی سعید مدیرعامل شرکت دانش بنیان «الکترونیک برتر» مستقر در پارک فناوری پردیس، درخصوص بازار تجهیزات پزشکی در ایران و نقش دانش بنیان ها در این زمینه می گوید: در حال حاضر تجهیزات پزشکی ساخت داخل ۶۰ درصد نیاز بیمارستان های کشور را جواب می دهد.

به گفته وی، طی سال گذشته در پروژه های عمرانی و تجهیز بیمارستان های کشور ،‌ ۹۵ درصد نیاز بیمارستان ها با محصولات ساخت داخل برطرف شده است و فقط ۵ درصد تجهیزات این بیمارستان ها وارداتی بوده اند.

اتاق عمل کاملا ایرانی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: در واقع اکنون می توانیم بخش های مختلف یک بیمارستان همچون اتاق عمل، آی سی یو، دیالیز و اورژانس را با ۹۵ درصد تجهیزات داخلی تجهیز کنیم و یک اتاق عمل کاملا ایرانی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: تجهیزات پزشکی ساخت داخل بازاری حدود ۲.۵ تا ۲.۷ میلیارد دلاری دارد که یک میلیارد دلار آن مربوط به تجهیزات تولید داخلی است. اگر این یک میلیارد دلار را نیز می خواستیم وارد، کنیم، طبیعی است که باید دو برابر این مقدار را هزینه می کردیم؛ بنابراین یک صرفه جویی ارزی بسیار خوبی با توجه به تولید داخل و بالابردن کیفیت محصولات و ساخت محصولات به دست دانش بنیان ها و فناوران برای اقتصاد کشور به ارمغان آوردیم.