محمد جهانپا در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: اگر بخواهیم با محوریت امام رضا (ع) در تئاتر کودک کاری انجام شود، باید یک مشاور دینی داشته باشیم تا به درستی شخصیت امام را معرفی کند اما اگر نمایش براساس احادیث باشد، دست کارگردان و نویسنده باز است و احادیث از جمله موضوعاتی است که هنوز به آن پرداخته نشده و من این نوع نمایش را بیشتر می پسندم.
وی افزود: این که به جای مستقیم گویی به سمت لایه های پنهان مفهومی رضوی برویم به نظرم این نوع نمایش برای بچه ها جذابیت بیشتری دارد. یکی از نظریه پردازان بزرگ دنیا عنوان میکند بزرگترین ابداع بشر در قرن بیستم تئاتر کودک و نوجوان است. در واقع برای سرمایه گذاری بر روی تئاتر کودک و نوجوان هر چقدر کار کنیم باز هم کم است.
جهانپا با اشاره به جذابیت برنامه های کاربردی در گوشی های همراه و فضای مجازی برای کودکان گفت: اگر قرار است مفاهیم اخلاق خوب، راست گویی و امانت داری در سیره امام رضا (ع) از طریق شعر و موسیقی و نمایش به کودک و نوجوان منتقل شود و با زبان هنر با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنیم ما باید به لحاظ مفهومی چیزی برای گفتن داشته باشیم.
وی از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی به عنوان یک اتفاق خوب در نمایش یاد کرد و گفت: برای ترویج فرهنگ رضوی باید به صورت غیر مستقیم با استفاده از احادیث این کار را انجام بدهیم. در تئاتر دیواکولا موضوعات مختلفی که ائمه به خصوص امام رضا (ع) به آن تاکید داشتند، توجه شده بود اما محور اصلی این نمایش امانت داری و خردورزی است و به صورت غیرمستقیم سخن امام هشتم را بیان میکند از جمله حرف زشت نزدن، آزار و اذیت نکردن و به همسایگان و بزرگان احترام گذاشتن موضوعاتی است که در کلام و احادیث اما رضا(ع) نقل شده است.
این کارگردان تئاتر افزود: باید در مقابل پویانمایی های عجیب و غریب و رنگارنگی که با فرهنگ غرب عجین شده و به صورت دائم در اختیار کودکان و نوجوانان است، بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید از این روش استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی یک نوع سرمایه گذاری برای آینده است و هر جشنواره ای که در راستای ترویج مفاهیم دینی در زمینه کودک تولید شود، یک سرمایه گذاری برای آینده است.
جهانپا عنوان کرد: اتفاق خوبی که سال گذشته رقم خورد، انتشار هشت جلد کتاب نمایش نامه در زمینه تئاتر کودک بود. این موضوع یک قدم رو به جلو است. یعنی مسئولان به این نتیجه رسیدند که در عرصه کودک و نوجوان متن نمایشی کم داریم. این فکر خیلی هوشمندانه بود و در عرصه کودک و نوجوان هر قدر به سمت نگارش متن های جدید برویم و دست پر باشیم، قطعا موفق تر خواهیم بود.
وی که در دوره سوم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی به عنوان بازیگر و بعدها به عنوان کارگردان حضور داشته، اظهار داشت: هنرمندان از این جشنواره خوب استقبال کردند؛ با توجه به اینکه دبیر جشنواره سال هاست در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کار میکند امسال آثار خوبی برای جشنواره انتخاب شده بود شاید بتوان گفت این جشنواره میتواند، جشنواره بین المللی تئاتر کودک همدان را تحت شعاع قرار دهد.
جهانپا با بیان اینکه در دو اجرا در بندرعباس، تمام صندلی ها پرشده بود، گفت: این موضوع برای من خیلی دلچسب بود که این همه مخاطب در دو اجرای ما حضور داشتند و بهترین هدیه برای من حضور پر شور مخاطبان بود. هرچند بسیاری از کارگردان ها در این دوره نتوانستند جایزه بگیرند اما از ارزشهای آنها چیزی کم نشد. چون رقابت، رقابت سختی بود؛ ۱۰ گروه نمایشی در دو روز به روی صحنه رفت و این برای خودش رکورد مهمی بود.
اسفند سال گذشته نمایش دیواکولا به کارگردانی محمد جهانپا از استان خراسان رضوی به عنوان یکی از نمایش های برگزیده بخش صحنه ای به بنیاد بین المللی امام رضا (ع) معرفی شد.