به گزارش خبرنگار ایرنا، "مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش ۳۸ سانتیمتری سطح آب دریای خزر در سه سال گذشته خبر می دهد و می گوید که در اثر کاهش ۱۷۰ سانتی متری سطح آب دریای خزر از سال ۱۳۷۴ تاکنون، عقبنشینی قابلملاحظه دریا و افزایش عرصه ساحلی در سواحل شمالی کشور رخ داده است.
سیده معصومه بنیهاشمی در گزارش خود می افزاید که نتایج مطالعات میدانی نشان میدهد تنها از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری سطح آب، حدود ۱۰ تا ۱۰۰ متر پسروی دریای خزر در سواحل مختلف به وقوع پیوسته است و بر مبنای مطالعات اندازهگیری دقیق زمینی در ایستگاههای شاخص ساحلی دریای خزر، این مسئله موجب افزایش قابلتوجه محدوده ساحل در طول بیش از ۸۵۰ کیلومتر سواحل شمالی کشورمان شده است. انتظار میرود با شدت یافتن روند کاهشی آب، شاهد پسروی بیشتر دریا و خارج شدن بخشهای بیشتری از بستر دریا در آینده باشیم.
به باور این صاحبنظر این مسئله در وهله اول، اهمیت موضوع حفاظت از حریم و بستر دریا و در مرحله بعد برنامهریزی برای مدیریت پیامدهای ناشی از کاهش سطح آب را ایجاب میکند و وی از اهم تاثیرهای کاهش یافتن سطح آب در مناطق ساحلی، به ایجاد چالش در زیرساختها و کاربریهای اقتصادی، اجتماعی و فعالیت بنادر و دریانوردی، خشکشدن ذخایر آبی وابسته به دریای خزر (تالابها، خلیجها)، افزایش عرصه ساحل و دخل و تصرف انسانی به حریم دریا و اثرات منفی بر آبخوانهای ساحلی اشاره می کند و معقتد است ضروری بوده که ابعاد مختلف تاثیرات موردتوجه قرار گرفتن و راهکارهای بهینه برای مدیریت چالشهای احتمالی اندیشیده شود. "
از سوی دیگر کارشناسان دیگری می گویند که پسروی آب دریای خزر پدیده جدیدی نیست، دوره ساسانیان تراز آب به منهای ۳۳ متر رسید که موجب به وجود آمدن تپههای ماسهای در سواحل جنوبی شد، اما امروزه زندگی تغییر کرده بنابراین اگر خزر پسروی کند تبعات زیادی برای کشورهای اطراف آن به ویژه کشورهای با شیب کم در سواحل به همراه خواهد داشت.
۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد و این سواحل از مناطق دیدنی و جذاب به شمار می روند که حضور در این مناطق جزو علاقمندی بسیاری از مسافران به این خطه از شمال کشور است.
در همین راستا و برای بهره مندی مسافران از این جاذبه های طبیعی ایجاد زیرساخت های گردشگری از جمله اقداماتی است که با تشویق بخش خصوصی به انجام این کار پیگیری می شود که ایجاد اسکله های گردشگری در برخی نقاط سواحل دریا در مازندران از جمله این زیرساخت های جذاب و پُرطرفدار است.
طی این سالها کارشناسان همواره تذکر و هشدارهایی مبنی بر کاهش تراز آب دریای خزر و اثرات این موضوع بر معیشت و فعالیت شیلاتی و زیست محیطی اعلام کردند اما این بار انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وضعیت نه چندان مناسب اسکله های گردشگری در مازندران بار دیگر زخمی دیگر از پسروی آب این دریا را نشان داده است.
اخیرا تصاویری از اسکله گردشگری "ساحل فرح آباد ساری" منتشر شده است که در متن آن آمده است که : "این سازه فلزی چند سال قبل ۵۰ متر در آبهای دریای مازندران ساخته شد و اکنون ۲۰ متر از آب دریا فاصله دارد، همینقدر ترسناک و همینقدر وحشتناک. دریا به سرعت در حال عقب روی است. "
جانمایی ۱۶۰ نقطه برای ایجاد اسکله های گردشگری دریایی در مازندران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اینکه ایجاد اسکله های گردشگری بخشی از زیرساخت های برای جذب مسافر و خدماتدهی به مردم به شمار می رود، گفت: طی سالهای اخیر با ایجاد این اسکله ها بخش گردشگری استان رونق بیشتری پیدا کرده است.
مهران حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای استقرار اسکله های گردشگری در سالهای گذشته پیمایش میدانی از سواحل دریای خزر از رامسر تا گلوگاه را با حضور کارشناسان انجام داد.
وی که خود یکی از افراد حاضر در جمع این کارشناسان برای پیمایش و جانمایی اسکله های گردشگری بود، ادامه داد : در آنزمان ابتدا ۱۳۰ نقطه به عنوان مکان ایجاد این اسکله ها شناخته شد و پس از آن با تغییرات این تعداد به ۱۶۰ نقطه افزایش یافت.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برای ایجاد اسکله های گردشگری دریایی اخذ مجوز از نهادهای متولی از جمله سازمان بنادر و منابع طبیعی نیاز است که در اسفند ۱۳۸۰ موافقت اولیه سازمان بنادر کشور برای این منظو اخذ و به استان مازندران ابلاغ شد.
وی اظهار داشت : در آنزمان برای راه اندازی این اسکله های دریایی نشست هایی با سرمایه گذاران برگزار شد و افراد متقاضی این کار معرفی شدند و برخی اسکله ها ساخته و به بهره برداری رسید.
به گفته حسنی اسکله های گردشگری دریایی در سواحل مازندران از جذابیت لازم برای حضور مردم برخوردار است و به همین منظور ایجاد آنها برای سرمایه گذاران با درآمدزایی لازم همراه بود.
وی ادامه داد : اما طی سالهای اخیر با عقب نشینی و پسروی آب دریای خزر شاهد بروز مشکلاتی برای این زیرساخت های مهم گردشگری در مازندران هستیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: به طوریکه عقب نشینی آب دریا باعث شده تا این اسکله های دریایی از حالت انتفاع خارج شوند.
وی اسکله های گردشگری دریایی در مناطق فرح آباد ساری، رامسر و رستوران دریایی سیترای نوشهر را از جمله زیرساخت های گردشگری دریایی در مازندران اعلام کرد که پسروی آب دریا گریبانگیر آنها شده و به خشکی رسیده است.
حسنی گفت : همچنین اسکله گردشگری دریایی در منطقه کلارآباد نیز در انتظار سرگذشت اسکله های مذکور است و در حال حاضر اسکله به نزدیکی دریا رسیده است.
وی سابقه فعالیت برخی از این اسکله های گردشگری دریایی را به سالهای دهه ۸۰ دانست و گفت : براساس پیش بینی کارشناسان حوزه دریای خزر تا ۲ سال آینده ارتفاع آب این دریا باز هم روند کاهشی خواهد داشت.
این کارشناس حوزه گردشگری مازندران تاکید کرد : با توجه به شرایط موجود در دریای خزر برای اجرای طرح های گردشگری دریایی همچون اسکله ها می بایست مطالعات دریانوردی دقیق تری انجام شود تا تخمین و میزان عقب نشینی آب دریا مشخص شود و براساس آن سرمایه گذاری انجام شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اضافه کرد: اسکله های گردشگری باید با نگاه به وضعیت پسروی آب دریای خزر چاره اندیشی شود و در حال تهدیدات است انجام شود.
به گفته حسنی بنا به دستور و نگاه ویژه استاندار مازندران سه اولویت کاری در حوزه گردشگری دریایی، طبیعت گردی و اقامتگاههای بوم گردی با لحاظ کردن بخش کمی و کیفی در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: در همین راستا و پیگیری امور مربوطه میز گردشگری دریایی با حضور کارشناسان در حوزه دریا، اساتید دانشگاهها و فعالان بخش خصوصی فعال می شود تا چالش ها، مشکلات و برنامه ها برای اجرای طرح های گردشگری را ارائه دهند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد که با راه اندازی میز گردشگری دریایی اقدامات در این حوزه با حساسیت و دقت نظر لازم مورد بررسی قرار می گیرد.
این مقام مسوول در خصوص اجرای اسکله های گردشگری دریایی در مازندران اعلام کرد: هم اکنون طرح بزرگ گردشگری دریایی در منطقه چلک نوشهر با دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجرا است.
حسنی گفت: در همین حال پارسال برای دو موافقت اصولی برای ساخت اسکله های دریایی در مازندران نیز صادر شد که اجرای آنها می بایست زیرنظر ارگان های مسول باشد که برای ایجاد سازه ها و شمع اسکله با رعایت مسائل زیست محیطی انجام شود تا به محیط زیست دریا آسیبی وارد نشود.
وی افزود : همچنین براساس دستور و پیگیری استاندار مازندران مبنی بر کشتی های تفریحی تاکنون پنج سرمایه گذار متقاضی اعلام آمادگی کردند که درخواست ورود کشتی را دارند.
مازندران ۵۳ ایستگاه و پایگاه تفریحی دریایی دارد
بیشتر بخوانید :
غصه سواحل غرب مازندران از قصه پسروی سالانه آب خزر
توسعه زیرساختهای بنادر مازندران همزمان با پسروی آب دریا ضروری است